automatisk avluftningsventil

Skriv svar
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

automatisk avluftningsventil

Inlägg av Bjerns »

Tja,

Håller på nu att dra in golvvärme i hallen, och eftersom jag är en sån som vill veta hur alla små delar som jag monterar fungerar, så ligger just nu mitt frågetecken kring den automatiska avluftningsventilen.
Hur fasen fungerar dessa rent tekniskt?? Den sitter på längst ut fördelaren på det övre fördelar röret.
Jag är helt övertygad om att den gör sitt jobb nu när jag kör igång systemet, men jag vill veta hur den gör sitt jobb, för att kunna ha djupare förståelse vid eventuell felsökning.

Tack på förhand!

/Björn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: automatisk avluftningsventil

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för fabrikat? Ett foto skulle underlätta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: automatisk avluftningsventil

Inlägg av danei »

Det är en flottör med en nålventil. När det blir luft i den så sjunker flottören och öppnar ventilen. Samma princip som på förgasare fast tvärt om. Där släpper man in bensin när nivån blir för låg i stället för att släppa ut luft.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: automatisk avluftningsventil

Inlägg av Stegatorparn »

Finns också sådana med ett par fiberpackningar som släpper ut luft när dom är torra och sväller sig täta när dom blir våta.
Själv skulle jag aldrig sätta in automatiska avluftare. Förr eller senare börjar dom läcka och ställa till med problem. Se till att det finns en avstängningsventil under avluftaren så det går att byta ut den utan att tappa ner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: automatisk avluftningsventil

Inlägg av danei »

I manualen till dem står det att de bara ska vara öppna i ett par veckor efter igång körning, sedan ska de stängas.
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: automatisk avluftningsventil

Inlägg av Bjerns »

Tack för svaren!

Modellen är som den danei beskriver, dvs med flottör.
Insåg det när jag vände den uppochner och blåste i den, då öppnade den. :)
Nu har jag koll på det också, tack så mycket!
Nu kan jag bygga vidare! :) :lol:
abaddon1234
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 14 sep, 2015 10:13

Re: automatisk avluftningsventil

Inlägg av abaddon1234 »

:lol:
Skriv svar