Luftvärmepump på garage

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Henrik.S
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:31
Ort: Lesjöfors

Luftvärmepump på garage

Inlägg av Henrik.S »

Har funderingar på att montera en luftvärmepump på mitt garage på ca 50m3

Vad rekommenderas för märke på pump, köpa billig eller dyr?? Har sökt lite på forumet men vill gärna ha förslag på pumpar som folk är nöjda med som fungerat utan större reperationer :wink:
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Om man kollar lite på värmepumpsforum så är trenden ganska tydlig. Allt fler köper billiga "gör-det-själv" pumpar med Quick-Connect rör.
Eftersom du ska ha den i ett garage så funkar det lika bra med en On/Off som är billigare än en inverter, dvs. steglös effekt/fläkthastighet.

Slår jag på båda mina stora element i garagen går det ca. 1 säck pellets extra per dygn under vintertid. Därför funderar även jag på
en billig L/L pump där då jag tror att en sån kan fixa underhållsvärmen billigare samt att Mustangen knappast kommer att klaga om
den skulle låta lite mer än en dyr pump. Nackdelen är väl att jag ökar mitt behov av EL... :?

Om du köper en dyr L/L pump med inst. så får du nog räkna lite på återbetalningstiden. Man får ju 3 billiga pumpar till priset av en dyrare märkespump.
De flesta skriver att de är mycket nöjda med de som Rusta, Jula, Invest mfl. säljer.

En sista parameter är väl att kolla hur pumpen hanterar det nordiska klimatet. En del av de billiga pumparna fixar inte mer än -7 gr.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Har en billig från Rusta ( installerad i sonens musikstuga (37 m²)
Fungerar bra men tempjusteringen är lite knackig.
Inställd på 17°C och tempen i stugan ligger på ca 23°C.
Nu när det blivit lite kyligare ute verkar tempen hålla sig bara 3-4 grarder över inställd temp.

Hur som helst så är investeringskostnaden så låg att man kan tåla lite brister. Håller den i 2 år så är det återbetalat jämfört med direkt el som var alternativet i mitt fall.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Grannen köpte en billig på citcop (tror den gick på 5500:- o den höll i 3 år, I vintras frös utedelen sönder då den inte hade nån avfrostningsfunktion..
Men den höll 18° i garaget på 65m2 då det låg mellan -17/20° ute med en förbrukning på 12 kWh/dygn enligt elmätaren så han hann tjäna in den iaf..
Pratade med en som installerar vp o han sa att det går lösa defrost med elslinga på utedelen för det är det som skilljer mellan dom billiga o norden pumparna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Henrik.S
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:31
Ort: Lesjöfors

Inlägg av Henrik.S »

Helst vill jag ha vedkamin men det medför en del arbete då det inte finns skorsten och garaget är timmrat m.m
Just nu värms garaget med 2st 1200W el element och det funkar bra men vill ha ner kostnaden för uppvärmning! Har tittat en del på de pumpar som Jula har och de ser inte så dumma ut, skulle den inte hålla exakt konstant temperatur är inte så viktigt, och den kommer troligen inte gå hela vintrarna utan användas då jag är hemma och har lite tid över, misstänker då att en billig pump kommer hålla länge i mitt fall :wink:
Skriv svar