Luft/Vatten NIBE Split + Pellets som tillsats. Styrningen ?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
jontemyra
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 14 jun, 2009 15:12
Ort: Örnsköldsvik

Luft/Vatten NIBE Split + Pellets som tillsats. Styrningen ?

Inlägg av jontemyra »

Är inne på att investera i en luft/vattenpump, och har fått rådet/offert på en Nibe Split, som ju verkar finfin. Den har även möjlighet till tillsats från "Extern värmekälla" i.st.f. elpatronen, vilket i teorin är utmärkt eftersom jag idag värmer med pellets.
Min fundering är: Hur fungerar en sådan styrning ?

Enl. dokumentation http://www.nibeonline.com/pdf/031210-1.pdf ,sid 29 (+bild på sid 25) så kan man styra en "extern tillsats" + extern cirk-pump och extern shunt.

Det man verkar göra är att koppla ur elpatronen (via meny) och välja extern källa som tillsats. Men jag greppar inte vad som händer då ?
Är pellets på sparlåga tills Niben säger "elda på" ?

Och när slår extern källa ifrån, eftersom tillslag av dito verkar styras av underskott av gradminuter på framledningens är/bör...

Har f.ö. en Janfire flex-a i dagsläget och gör av med 10,5 ton pellets.

Någon som har en bra teori eller kan tyda dokumentationen ?

Och finns det ekonomi i att göra så här överhuvudtaget, eftersom kall pelletspanna måste eldas upp för att ge tillskott... ?

Ska försöka post fram-/motgångarna i projektet ifall vi investerar drygt 110'.

//Jonas
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Mycket bra frågeställning, jag har gått och funderat på precis samma sak. Flera L/V tillverkare
har möjlighet till extern värmekälla men hur styr man det? Speciellt om det är olika tillverkare av värmekällor.

Det optimala skulle ju vara att ha en intelligent styrcentral, som efter behov alltid kör det billigaste/effektivaste
alternativet mot en acktank. Då skule man kunna ha 3 eller fler olika värmekällor som synkroniseras för bästa resultat.


Följer tråden noga... :)
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med brännare som har eltändning så startas den av vp/då vp ger signal/ström till brännaren kan ja tänka mej..

Många kopplar även in vp på radiatorreturen innan shunten o om då inte vp räcker till så ges signal till brännaren att starta o shunten pysar på det som behövs extra för att hålla värmen, På de sättet prioriteras alltid vp..

Men man måste ha extern dubbelmantladvvberedare o växelventil till pumpen för att den ska göra vv oxå, Bara för värme så går det få en L/V vp installerad för runt 50000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar