Kombinera pellets med L/V VP?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Kombinera pellets med L/V VP?

Inlägg av Micke_H »

Som alla säkert vet så sticker ju pelletspriset hela tiden... skulle det löna sig att slänga in en L/V VP? Köra pellets endast den "korta" period på året när temperaturen ligger under -15C.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Det beror helt på installationspriset. Jag räknade lite på det innan jag bytte system men fick ingen lönsamhet i det. Jag vet inte vad man räknar med att en kWh kostar med värmepump men det är runt 50 öre vid "normalt" elpris va?

Pelletsen kostar ju rätt olika per kWh beroende på din pannas verkningsgrad.

Jag hade övervägt det om jag var nära att byta panna. Man kanske kan köra värmepumpen primärt och spetsa med pellets om elpriset sticker iväg. Men när man kan köpa pellets för 2300kr/ton så tror jag knappt att det lönar sig att bara sätta in den för sakens skull. Såvida du inte fått ett riktigt bra pris förstås.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja för de är ytterst få dagar pelletsbrännaren skulle behöva gå för man tror att det är många dagar det är riktigt kallt vilket inte är fallet, 2006/2007 hade vi typ 8-10 dagar som det va kallare än -12° här i västerbotten..

Beror även på radiatorsystemet om de är låg/högtemp..
En L/V VP ger 1,78 ggr mer än man matar in vid -20° om den gör 50° varmt vatten vilket är nästan 2 ggr inmatad, Här i norr med lägre energiskatt skulle de göra att kostnaden för vp vid -20° är 50 öre/kWh vilket gör att pellets är 11 öre/kWh dyrare än att köra en L/V vP vid -20°..
Detta räknat mot elpris med 5 årsavtal så skillnade kommer nog bli större om 3 år för pelletsen stiger med 150-200:-/ton o år..
Vid -7° o 45° varmt vatten ger VP 2,5 ggr inmatad effekt vilket gör att värmen kostar 36 öre/kWh mot pelletsens 61 öre/kWh..
Så ner till -20° är L/V VP billigare i drift än pellets, Har räknat på 5 årsatal på el som är 90 öre/kWh här i norr o pellets som kostar 2450:-/ton
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Inlägg av Micke_H »

Vad billiga pellets ni har... själv betalar jag 3125:-/ton... Sanslös skillnad tycker jag.

Men det låter som L/V VP primärt med antingen pellets eller vedförugn låter som ett bra alternativ.

redigerat: visserligen småsäck, men ändå... så stor skillnad?
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Jag bygger en liknande anläggning, men med bergvärme istället.

Köpt hus med två lägenheter och med 5 boende istället för 2 och lite andra uppvärmningsbehov så räcker inte bergvärmen till så bra när det blir endel minusgrader utan toppar med elpatron, vilket jag inte gillar.

Hade turen att ha kvar gamla oljepannan i källaren och den äter nu pellets istället.
Målet är att koppla utgången från bergvärmen till oljepannan shunt (med växelventil så man kan köra på två olika vis) och låta shunten öppna för varmvatten när bergvärmen kallar på tillskottsvärme.

Detta ger högre verkningsgrad än parallellkoppling som jag kör nu eftersom bergvärmens verkningsgrad ökar desto lägre temperatur den jobbar emot och pelletsvärmen är billigare än elvärmen, jag får mer duschvatten och värme i källaren.

Så när det blir 0 gradigt ute och våren visar sig så är det bara o stänga av pelletspannan och köra den överlägset mycket billigare bergvärmen.

PS. Jem&Fix pellets är bra och kostar 2700 per ton, om du har återförsäljare i närheten.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
besi
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 dec, 2010 20:58

Inlägg av besi »

Hallloj,
Kan kanske inte säga att det lönar sig ekonomiskt, kanske på lång sikt.
Allt beroende på investeringskostnad.
Men jag investerade i en L/V VP för ett år sedan som jag dockade mot befintlig panna(Comet+viking bio)+ en tank.
Körde detta först år enbart med VP o el spetts för ojämföra mot pellets.
Har gjort av med 16500 kwh tot inkl hushålls el på ett år jämfört mot
ca 5 ton pellets/år och ca 7000 kwh hushålls el/år.
160 kvm bo yta o 50 kvm källare, Stockholm.
Är nöjd och har två bra uppvärmnings alternativ + el patron om det kniper.
Skriv svar