Totalekonomi bergvärme

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Totalekonomi bergvärme

Inlägg av Forest »

Hur har era bergvärmeanläggningar funkat genom åren
har detta varit en god investering?
jag funderar att gå över till bergvärme från pellets som är bra,men detta finns visst jobb med detta,och pannan är gammal,dags för byte
min snittförbrukning i pellets/år ca 7,5 ton, snart 9år har anläggningen gått problemfritt tekniskt/mekaniskt
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av danei »

Se till att ta med påverkan på ventilation och värme i källare i beräkningen. Risken för fukt är något som många missar vid bytet.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av Forest »

:idea:
Tack för din medverkan om olika beaktande

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av stingray »

Hej!

Har bergvärme sedan några år, funkar jättebra.
Gjorde åt ca 10 pall pellets tidigare (i en dålig panna) gör nu åt runt 7000 kWh till värme och varmvatten.
Rent och snyggt (nåja) i källaren och absolut inget jobb.
Om ändå prylarna behöver bytas ut snart tycker jag bvp är ett mkt bra val.

Mvh David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av simon.s »

:shock: :)
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av Hybenos »

Var själv i samma sits som du för några månader sedan dvs gammal panna (-69?)

Har eldat pellets under 2 år och det har fungerat hur bra som helst rent driftmässigt. Min gamla oljepanna var dock inte gjord för detta och det krävdes således lite mer pellets än en panna gjord för ändamålet. Den största nackdelen som jag upplevde var ju detta eviga konkade av pelletssäckar. Jag vet inte hur din anläggning är dvs är om du har stort förråd (såg nu att du hade veckoförråd). Jag hade endast ett 12 säckars förråd vilket innebar påfyllning en gång i veckan under vintern. Pannan var som sagt inte heller gjord för detta dvs den saknar helt sotning. Denna fick också manuellt rengöras minst en gång i månaden vid kallare perioder. Det var trångt, sotigt och jävligt varmt. Har som sagt egentligen inga klagomål på själva produceringen men allt arbete runt omkring samt den relativt höga uppvärmningskostnaden var det som fick mig att byta.

Började att planera och samla information i maj detta år. Har vacklat lite mellan ny pelletsanläggning, luft/vatten pump eller jordvärme. Har lagt ner rätt många timmar både på internet och i telefon med olika installatörer. Pelletslösningen försvann snabbt just för att jag inte har utrymme för att bygga någon form av silo eller liknande. Men just att elda för att skapa energi känns för mig lite osäkert och lite passerat på något vis. Kände mig alltid lite osäker på just detta och glömmer inte då jag vaknat i panik ett par gånger av lite röklukt. Har aldrig hänt något men ovissheten att något står och brinner hela nätterna var lite otäck. Har ställt upp både släckare, brandfilt och stege i fönstret. Visst förstår jag personer som sätter vedpanna om man t ex har egen skog. Nu utgår jag givetvis från min lite föråldrade panna men principen med nya är densamma. Innan ni med pelletsanläggning tar för illa upp av min text så vill jag poängtera att detta är min upplevelse gällande pelletsförbränning. Jag är givetvis medveten om att min upplevelse säkert varit annorlunda med nyare anläggnings dvs rengöring med hjälp av tryckluft, större förråd osv. Detta hade jag dock med i beräkningarna i mitt nya system

Luft/vatten var alternativ två. Detta är oerhört lätt att installera och smidigt. Livstiden på utedelen är dock inte riktigt lika imponerande. Detta gick bort på grund av livstid och olika andra driftssvårigheter som man läser om (avrinning, frysning, gas osv osv). Tekniken är fantastisk dock och har gått långt framåt. En annan detalj är att en ny up-to-date lösning med luft/vatten kostar nästan lika mycket som en jordvärmeanläggning (skillnaden på de offerter jag fick var max 5000kr, givetvis beroende på slanglängd)

Så här är vi nu idag! jag vet att du frågade om bergsvärme och jag valde jordvärme. Varför jag valde det är för att jag har något hektar mark där jag kunde plöja ner slang. Jag satte lite över 500m och det bör räcka rätt länge hoppas jag. Bor i Skåne där det inte blir så kallt så jag hoppas det räcker. De med bergvärme har en ännu mer stabil energikälla då det är samma verkningsgrad oavsett temp. Min uppvärmningskostnad känns nu nästan obefintlig. Nu har det såklart inte varit så kallt och den har inte behövt något tillskott ännu via elpatron. Ska bli intressant att följa då det bli kallare.

Summan av detta är att jag känner mig oerhört lättad av att ha kastat ut pelletsbrännaren på så många sätt. Att hela tiden behöva hålla koll på nivåer och sotmängd är så fruktansvärt skönt att slippa. Har vid fler än ett tillfälle glömt att fylla på vilket ha inneburit en rätt bra kostnad på elräkningen. Ännu rullar den på som sagt och vi har inga problem alls med värmen i vattnet ännu. Känslan av att helt kunna ställa värmekurvor och tillskott av vatten vid besök är fantastiskt. Den är inte alls högljudd även när kompressorn går vilket jag inte kunde säga om pelletsskruven då den gick. Det är rent och snyggt i "pannrummet" där jag nu kunna bygga om med massa förvaring samt en plats för hunden :D

Jag kan inte göra annat än att rekommendera både jord och bergvärme. Kan även tillägga att samtliga jag pratat med både privat och de som jag begärt offerter av har rekommenderat (i mitt fall) jordvärme. Anledningar är som sagt många.

Totalkostnad för mig cirka 95000kr dvs det enda jag gjorde (erbjöd mig) var att manuellt gräva det sista 5 metrarna till huset. Enda nackdelen jag kan hitta är att min baksida ser ut som en stridszon just nu 8)
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av Jakob »

Polaren ringde just. Han har en Nibe bergvärmepump installerad 2008.

Några dagar efter jul med -14C så blev det generalhaveri. Krävs ny kompressor men även diverse elkomponenter och kretskort som blev skadade i "smällen". Det värsta var att det inte gick att köra elpatron utan att dom just nu har 7 grader inomhus och inget varmvatten....

Nöjet kostar 40.000 SEK inkl. moms.

För de bergvärmeförespråkare som säger att pellets är "mycket dyrare än man tror" men sotning osv så är ju ovanstående ett intressant exempel som visar på att det kan kosta så mycket som 5000 SEK per år i reparationer att ha en Nibe.

Det finns alltid 2 sidor på myntet.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av danei »

Nibe har väl 10 års garanti på kompressorn. Man kan tycka att den borde täcka följdfel av kompressor haveri också. Om inte annat så gissar jag att hemförsäkringen täcker mycket av det. Något som vi alla får betala för.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Totalekonomi bergvärme

Inlägg av Hybenos »

Det ska väl täckas av garantin och i andra fall som ovan skriver så täcks det (till viss del) av hemförsäkring?

Min IVT har 10 års garanti dvs om jag själv inte klantar till det så täcker garantin samtliga fel på pump och kompressor.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Skriv svar