Obegripliga BVP-pumpar?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av JensH »

Jag har nu fått in 3 offerter från olika BVP-företag och man blir ju smärre knäpp av att försöka förstå vad det är man betalar för.

Thermia och IVT har gett mig 2 olika offerter varav de rekomenderar en "baspump" så att totalsumman blir runt 110000:- och en "värstingpump" så att totalsumman blir runt 125000:-. Nibe gav mig bara en offert på cirka 125000:-.
Det roliga i kråksången är när jag går ut för se vad det är jag betalar 15000:- extra för så går det inte att utläsa. Alla pumpar, oavsett märke och version har exakt samma specifikationer. Samma effekt, samma COP, samma varmvattenstorlek. Vad är det man betalar 15000:- extra för?
I offerterna så räknar de med att de dyrare pumparna ska dra cirka 1000kW mindre/år och har en högre varmvattenkapacitet om vi skulle sätta in ett bubbelbad. Men varför kan man då inte utläsa detta ur siffrorna i specifikationerna på pumparna? När jag ber om en förklaring från ÅF är svaret "det bara är så". Känns ju fantastiskt att man som kund inte kan jämföra själv och utvärdera om man tycker att merpriset är värt det utan man får lita på att ÅF har rätt.
Riktigt irriterad faktiskt. ÅF kan ju blåsa en hur mycket som helst för de har naturligtvis högre marginal på de dyrare pumparna.
Varför NIBE inte gav mig en offert på en "baspump" vet jag inte, däremot vann den pumpen NIBE rekomenderat mig Energimyndighetens test av bergvärmepumpar 2012 så det känns som en vinnare just nu...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av danei »

Det kan vara så att specifikationen går mot ett standardiserat test där det presterar lika. Men att den dyrare klarar sig bättre än de andra i verkligheten. Kan du inte lägga upp beteckningarna här?
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av JensH »

Jovisst.
Thermia har Diplomat och Diplomat Optimum G3. G3 kostar 15900:- mer men Effekten är 7,5kW, 4,34 COP och 180 liters beredare. Det som skiljer är någon sorts ny HGW-teknik som tydligen ska vara jättebra på att vräka ur sig mycket varmvatten om man tex. ska sätta in bubbelkopp. ÅF kände nog inte att en ingående förklaring var nödvändig då jag nog inte skulle fatta ändå så jag fick acceptera att den helt enkelt var bättre och att jag enligt honom skulle spara 1230kW per år och därmed räkna hem det högre inköpspriset på 8 år.
IVT har ju sin PremiumLine EQ som enligt IVT:s siffror är bättre än den billigare Greenline HA. Enligt IVT ska den dyrare PremiumLine ha 0,5-0,8 högre COP och även avge 0,3kW mer effekt. MEN det roliga där är att ÅF rekomenderar mig den billigare, dvs. helt omvänt de andra ÅF.
NIBE föreslår bara sin testvinnare F1245 och den vinner ju energimyndighetens BVP-test 2012. Den är bättre än IVT:s PremiumLine i det mesta men skillnaden mellan NIBE:n och Thermias G3 är hårfin, förmodligen är de båda pumparna likvärdiga.
Det som alltså förbryllar mig mest är varför IVT rekomenderar mig en "klenare" pump medan Thermia och NIBE tycker jag ska ta en kraftigare pump.
Kanske kan vara så att IVT inte uppfattade att vi ska sätta in bubbelkopp? Ska ringa och höra med dem.

Jovisst kan det vara så att "normaliserade" tester inte testar alla verklighetsbaserade faktorer, men det jag tycker är konstigt är att inte tillverkarna själva kan beskriva någon skillnad mellan sina produkter i sin egen fakta, det borde de väl vara måna om, annars bköper ju alla de billigare. IVT anger ju iofs en skillnad, men inte Thermia, men resonemanget från ÅF är ju helt omvänt. Det logiska hade ju varit då att IVT hade förespråkat sin dyrare pump och inte Thermia, men det är ju helt tvärtom...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av danei »

Har du sökt information själv? Det var inte inte särskilt svårt att hitta förklaringar.

Skillnaden på Diplomat och Diplomat Optimum G3 är att den senare kan jobba mot två temperaturer samtidigt, och på så vis göra varmvatten och radiatorvatten samtidigt. Det ska tydligen ge bättre verkningsgrad.

COP är specat enligt EN 14511, det är en gammal standard som enbart mäter från en fast temperatur till en fast temperatur. Så den stämmer dåligt mot verkligheten. Det finns en nyare standard, men efter som den ger sämre COP siffra är det ingen som vill gå över till den, folk kommer inte att fatta skillnaden.

Google är utmärkt för att hitta information.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av JensH »

Jodå, det där har jag luskat ut och att den förmodligen är bättre tvivlar jag inte heller på, men hur kan ÅF räkna så noggrant på besparingen i just exakta kW? Vad sitter han på för siffror som man inte som kund kan ta reda på? Man vill ju kunna kontrollera ÅF:s påståenden, men det känns som att det inte går.
Hos IVT finns det ju en siffermässig skillnad mellan modellerna, men inte hos Thermia.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av danei »

Det framgick inte i din fråga direkt. Så vad var din fråga?
Om det är vilka siffror som ligger bakom offerten så bör du nog fråga den som skrev den.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av JensH »

Min allmäna fundering var väl varför olika ÅF rekomenderar så olika pumpar med samma siffror på huset.
Jo jag har hört med ÅF och han baserar det på att G3 har cirka 15% högre verkningsgrad i ett "normalhus" enligt Thermia. Vart går det att läsa om det då? Det borde väl vara både snyggt och smart om detta anges i specifikationerna.
Men under dagen har jag fått reda på att den här nya HGW-tekniken som Thermia kör med inte fungerar 100% så det blir nog en NIBE. Den ÅF kändes dessutom bäst.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av danei »

Det är väl samma effekt på pumparna. Det är småsaker som skiljer.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av André »

Det som skiljer är väl cirkulationspmparna som är av lågenergityp i "värsting" pumparna

Att IVT åf rekomenderar den billigare kan va att han har den hemma på lager :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av JensH »

Nja, jag är lite mer påläst nu och det roliga är att IVT är de som rekomenderat mest "korrekt" pump egentligen. Mitt hus är tydligen optimalt för en 7kW, medan en 8kW är något stor. Men varken NIBE eller Thermia har 7kW-pumpar så därför måste de gå upp på en 8kW.
Men eftersom IVT:s 7kW är 6000kr dyrare än Thermias 8kW så känns det inte som ett alternativ då 7kW lär behöva mer elspets och över lag gå något dyrare.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av JensH »

Japp, typ det första jag kikade på när jag skulle börja re i alla pumpar på marknaden.
Det knasiga är att det är många "förståsigpåare" som ogiltigförklarar energimyndighetens tester för de är inte verkllighetsanpassade och det gör en ju förvirrad. Jag har ingen aning men mellan tummen och pekfingret så drog jag slutsatsen att NIBE och Thermia nog gör ganska bra grejer och att IVT kanske är något övervärderat, så resonerade jag ur energimyndighetens test. Därför jag står och väljer mellan NIBE och Thermia nu. Men Thermia-ÅF har varit hos mig innan och gjorde ett väldigt bra rörjobb så det vore nästan dumt att inte välja en installatör som man vet funkar. De flesta ger en ju rådet att vilken pump man väljer är tämligen ointressant, det är installatören som är viktig. Ställer han upp den dagen man står med kallt hus och krånglande pump...?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av André »

JensH skrev:Nja, jag är lite mer påläst nu och det roliga är att IVT är de som rekomenderat mest "korrekt" pump egentligen. Mitt hus är tydligen optimalt för en 7kW, medan en 8kW är något stor. Men varken NIBE eller Thermia har 7kW-pumpar så därför måste de gå upp på en 8kW.
Men eftersom IVT:s 7kW är 6000kr dyrare än Thermias 8kW så känns det inte som ett alternativ då 7kW lär behöva mer elspets och över lag gå något dyrare.
Tänk på att effekten är när kb är 0° o 35° till radiatorerna, Hur kallt klarar du dej på 7 kW o räcker 35° i framledningstemp?
Nibe 1145/1245 ger 8,3 kW vid 0/35° o 6,94 kW vid 0/50°
Är det en större bubbelkopp du ska skaffa så skulle jag välja 1145 med extern beredare på 300L
En kompis har ett vanligt hörnbubbelbad o 300 L beredaren räcker till lite mer än ett bad o att duscha av 2/3 pers, VV räcker till 1 1/2 bad
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av JensH »

Jo jag funderar mycket på det där med tappvarmvatten. Men 180 liter 55-60gradigt vatten blir ju typ 250+ liter 40-gradigt, för det är väl där någonstans man orkar bada i. Vi är bara 2 pers och inga barn så jag tror inte det behövs större volym. Dessutom badar vi oftast ihop och med min kulmage och sambons nya leverna så behövs det typ bara 50 liter vatten, resten fyller vi ut :lol:
Skämt åsido, bodde i en lägenhet innan med en gammal IVT Frånluftsvärmepump med 150 liter vvb och den höll för bad + 3 duschar efteråt. Så jag drar en totalt egen slutsats att en 10 år nyare pump med något större vvb helt enkelt är ännu bättre, me jag kanske står där med skägget i byxlinningen när vi väl börjat bada...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Obegripliga BVP-pumpar?

Inlägg av André »

Vv i vp kör man max till 55 grader o den brukar börja värma när vattnet i beredaren är 42-45 grader, men är det inte dubbelbad/hörn så går det ju inte så mkt vatten..
Men om de inte skulle räcka till så går den installera senare oxå o använda vvberedaren som volymförstorare till värdesystemet, Carman på byggahus forumet kan mkt om nibe o denna inkoppling :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar