Byta till värmepump ? Någon ?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Andree:
Blir det verkligen så mycket dyrare att installera luft/vatten VP än solvärme ?
Solpaneler, styrning, tank, rör, isolering och monteringbeslag, kranbil + plåtslagarjobb kring panelerna närmar sig väl 30 - 40 tusen ?

Luft/vatten pumpen behöver ju bara inlopp och retur från radiatorkrets.
22mm prisolrör och ett trefas eluttag klarar ju min morsa å dra.

Visst är elpriserna förmodligen höga i vinter men de nya pumparna levererar ju värme med COP 3,5 vid 0c COP 3,0 vid -10 och COP 2,6 vid -25. (framledningstemp +35c) COP 3,0 vid 0c COP 2,5 vid -10 och COP 2,0 vid -25. (framledningstemp +50c) Då snackar vi billig värme även mitt i vintern.
-25 lär ju räcka för typ 99% av Sveriges befolkning.

Nån som tycker jag har tokfel i resonemangen ?

mvh
Nja en kompis har ju köpt solfångar paket nu (hade iof acktank som han betalade 4000:- för) o det gick på 20000:- o han får 7500:- i bidrag på det men det blir nog en panel till (7500:-) för dom pengarna..
Nu kostar paketet 22063:-
Har inte frågat hur mycket rör, kopplingar o isolering kostade då han hade det mesta liggande i garaget men tippar på ca 2000:- så för ca 25000:- så ska det gå få upp solfångare..
Men jag anser att det är för mycket ändå när pelletsen är rätt billig i norrland än (1480:-/ton) för egen del o jag har utrymme i förrådet så jag klarar mej i 2 år efter avtalet går ut nästa år.. :D

Sen så undrar jag om du verkligen tror att dessa pumpar har så bra års cop som reklamen säger då det inte finns många med berg/jordvp som har ett årscop på 3..

Sen så finns väl uppgifter ang. antalet missnöjda kunder/fel på vp hos folksam, Tror det va rätt hög felprocent vill jag minnas... :roll:
Hur mycket kan man fixa själv i en vp om det djävlas lite?????????
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

Är det bara jag som tycker att en luft luft värmepump kan vara ett alternativ? Luft luft rätt placerad kan faktiskt värma ganska mycket sedan kan man då stödvärma med pellets om man tycker att det är mycket meck Idag får man fasiken en luft luft värmepump för en 5-7000kr. jag har tex en plan på att inreda min 3e våning och istället för att mecka med att dra nya värmerör så funderar jag på att värma hela den våningen som skall vara ett enda öppet rum med en luft luft värmepump. Det blir då ett komplement till mina övriga värmekällor som då är 2 kakelungnar 1 spiskasett i den öppna spisen (ej inköpt ännu) en pelletbrännare med bulkförråd. en kass luft/vattenvärmepump som jag kör med på sommaren för varmvattenden går även in och försöker värma om pelletsen falerar. samt en liten acktank med elpatron med bara ett värmeelement som funkar. Så man kan säga att jag har nästa precis alla uppvärmingssätt.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

LL värmepumpar kan säkert vara användbart i vissa fall, inget snack om den saken, personligen tycker jag dom väsnas för mycket, men det är nog jag som är petig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

visst låter en LLvp en del, fast jag retar mig mera på datorns fläktar är ju åxå en viss skilnad datorn har jag ca 30 cm ifrån mig å LL vpń har jag ca 400 cm till.
viktigaste med LL vp är placeringen så den gör störst nytta samtidigt den inte stör med sitt ljud vilket kan vara svårt
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hade jag haft nytta av en luft/luft hade jag köpt en på stört.
Nu funkar det inte med planlösningen tyvärr.
Jag tror vi kommer se mer kombinerade anläggningar i framtiden helt klart.
Nåt man inte ska glömma är FTX ventilation. Värmeåtervinning blir än mer intressant när energipriset ökar.
Ventilation är viktigt, många stänger nog det mesta vintertid för värmens sull och det är ju inte så bra.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Frågeställningen är helt relevant för opurtunister som mig. (tänker elda pellets i befintlig "all"bränslepanna.)

Många funderingar i en, tycker jag om tråden.

Vad gäller pelletsbrännare tycker jag nog att det börjat skiljas ut några fabrikat med mindre problem än andra om man bara läser på.

Man måste vid värdering av problemen vid pelletseldning tänka på att fastbränsle faktiskt kräver ett visst drag. Det kan väl jämföras med att bergvärme kräver en viss längd på hålet även om det går med ett "snål" borrat hål.

Felen vid VP är väl annars ganska ofta av typen tvärstopp, medans det vid pelletseldning mer är trasssell som går att fixa själv. Vad som är värst är ju en smaksak.

Däremot så säljer pellets för närvarande lite för mycket på prisfördel mot olja för att driva fram riktigt bra produkter. Precis som VP, där sånt som effekt reglering borde vara standard idag.

När det gäller transport/föråd så talar trådarna sitt tydliga språk; inte faaan ska användarna sitta och utveckla/bygga sina egna lösningar. De ska finnas tillgängliga till ett vettigt pris. Lösningarna finns, men priset är fel.

Framtidens elpris? :?:

Jag kan inte se något fel i att kombinera VP med pellets. Priset på energin avgör ju lönsamheten, och priset bestäms ju i praktiken av staten. Är det en lönsam kombination så är det ju Svenska folkets vilja att det ska vara så, och misstycker ni så protestera den 17 september.
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Visst är elpriserna förmodligen höga i vinter men de nya pumparna levererar ju värme med COP 3,5 vid 0c COP 3,0 vid -10 och COP 2,6 vid -25. (framledningstemp +35c) COP 3,0 vid 0c COP 2,5 vid -10 och COP 2,0 vid -25. (framledningstemp +50c) Då snackar vi billig värme även mitt i vintern.
Vart hittar du luft/vatten vp som levererar dessa fantasisiffror.
CTC EcoFlex.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Flurken skrev:
Vart hittar du luft/vatten vp som levererar dessa fantasisiffror.
Det är inga fantasisiffror. Det är tillverkares uppgifter om produkternas prestanda.
Ex. "Kcc Artctic 10" och "Euronom Exoair Polaris"

Då det är relativt enkelt att kontrollmäta prestanda så är de nog tämligen exakta.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

elvis skrev: Pelletsen kommer följa elen, det intressanta ligger i skillnad i pris mellan 1 kwh producerad av pellets eller 1 kwh producerad av en VP.
Instämmer helt i att det intressanta är skillnaden i pris per kWh.

Utvecklingen av priset på pellets är en komplex historia. Priset på energi följs alltid åt till viss del, och att efterfrågan på pellets hela tiden stiger är definitivt sant.

Samtidigt görs försök att tillverka pellets av alternativa råvaror: http://www.sp.se/energy/sv/teknikomrade ... skning.htm

Men i andra vågskålen har vi den inhemska etanolproduktionen som definitivt kommer mer och mer: http://www.skogforsk.se/templates/sf_Ne ... 2176&ci=57

"Trädbränsletillgången inom landet har skattats till 51,3 miljoner m3f. I dag förbrukas ca: 17 miljoner m3f. "

"En allmän användning av etanol som dieselersättning, föga realistiskt, ger ett behov av 3,9 miljoner ton E100, vilket motsvarar ca 19,5 miljoner ton TS eller 49 miljoner m3 f, d.v.s. nästan den hela beräknade potentialen."

Vad gäller elpriset borde det inte kunna skena hur länge som helst. Den dag elen är alltför dyr kommer teknikutvecklingen med vindkraftverk och solpaneler att explodera varvid vi får ett överutbud och priset pressas ner.

För att göra det än mer komplicerat har jag dessutom intrycket av att värmepumpar forfarande utvecklas och blir mer effektiva (var går gränsen?) samtidigt som pelletspannor inte kan få så mycket bättre verkningrad.
Erik skrev:Felen vid VP är väl annars ganska ofta av typen tvärstopp, medans det vid pelletseldning mer är trasssell som går att fixa själv. Vad som är värst är ju en smaksak.
Jag har fått för mig att den kategori människor som eldar Pellets i genomsnitt är aningen mer "gör det själv" än den övriga befolkningen. Vi kan oftast tänka oss rota med pannan och jobba lite, istället för att njuta av livet som värmepumpsägaren. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
Vad gäller elpriset borde det inte kunna skena hur länge som helst. Den dag elen är alltför dyr kommer teknikutvecklingen med vindkraftverk och solpaneler att explodera varvid vi får ett överutbud och priset pressas ner.

För att göra det än mer komplicerat har jag dessutom intrycket av att värmepumpar forfarande utvecklas och blir mer effektiva (var går gränsen?) samtidigt som pelletspannor inte kan få så mycket bättre verkningrad.
Tror nog oxå att det börjar komma alternativ som billiga små vindkraftverk o effektivare o billiga solpaneler men det som skulle behövas vore billigt o effektivt batteri så man kan lagra el.. :roll:

På VP sidan så är det väl luftvp som blir effektivare..

Pelletspannor går/kommer nog att bli effektivare oxå.. Det är nog bara nått år tills dom även kan göra el o att dom tillverkas med avgaskondensering för att få ut max ur rökgaserna med följden att vanliga skorstenar inte längre behövs = billigare installationer...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

André skrev:Tror nog oxå att det börjar komma alternativ som billiga små vindkraftverk o effektivare o billiga solpaneler men det som skulle behövas vore billigt o effektivt batteri så man kan lagra el.. :roll:

På VP sidan så är det väl luftvp som blir effektivare..

Pelletspannor går/kommer nog att bli effektivare oxå.. Det är nog bara nått år tills dom även kan göra el o att dom tillverkas med avgaskondensering för att få ut max ur rökgaserna med följden att vanliga skorstenar inte längre behövs = billigare installationer...
Nja jag tror inte på småskaliga vindkraftverk och solpaneler utan istället riktigt stora anläggningar som matar elnätet. Då slipper vi tömma vattenmagasinen i onödan och kan köra mer vattenkraft vid toppar.

Och vad gäller VP så är min bild att alla typer blir effektivare. COP 4 och mer som standard är ingen utopi.

Pellets däremot ligger på 85-90% idag och då finns inte så många procent kvar... Men visst, möjligheten att slippa skorstenen är förstås ett plus.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Pelletspannor går/kommer nog att bli effektivare oxå.. Det är nog bara nått år tills dom även kan göra el o att dom tillverkas med avgaskondensering för att få ut max ur rökgaserna med följden att vanliga skorstenar inte längre behövs = billigare installationer...
Det finns väl redan, har till och med för mig att det var någon som postade en länk till en elgenererande anläggning här på forumet...

En panna med pelletsbrännare och stirlingmotor som drev generator som fixade elen, där behövdes väl i och för sig fortfarande en skorsten om jag inte minns fel.

Men visst vore det trevlig att ringa elleverantören och säga att man inte vill ha deras el längre... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:
Pelletspannor går/kommer nog att bli effektivare oxå.. Det är nog bara nått år tills dom även kan göra el o att dom tillverkas med avgaskondensering för att få ut max ur rökgaserna med följden att vanliga skorstenar inte längre behövs = billigare installationer...
Det finns väl redan, har till och med för mig att det var någon som postade en länk till en elgenererande anläggning här på forumet...

En panna med pelletsbrännare och stirlingmotor som drev generator som fixade elen, där behövdes väl i och för sig fortfarande en skorsten om jag inte minns fel.

Men visst vore det trevlig att ringa elleverantören och säga att man inte vill ha deras el längre... :lol:
Jag har länkat till det tidigare men det finns ännu inte att köpa den pannan som tillverkar el men den tror dom skulle finnas på marknaden om 5-6 år.. Det bör ju inte va allt för långt bort nu då det va nyhet 2004.. :roll:
Elproduktionen troddes bli 2,5 kW vid 20 kW pelletseffekt..

Nu hittade jag länken o pannan heter ökofen http://www.pelletsheizung.at/index_en.htm
Rökgastemp på 30-40° :D

Här finns oxå lite info http://www.energycenter.info/pdf/nyhets ... duktion%22
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
teg
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 16:29

Inlägg av teg »

Elvis: ComfortZone frånluftsvärmepump kanske kan vara något för dig. Prestanda nästan i klass med bergvärme, tack vare att den utgående luften pressas ned till 20 minusgrader (mot 4 plusgrader för en standard-flvp). Installationen blir emellertid mycket mindre komplicerad jämfört med bergvärme och dessutom skapas det en kontrollerad ventilation (vilket flertalet bergvärmeinstallatörer väljer att ignorera). Men frånluftskanalerna kan i vissa fall vara lite krångliga att samla till ett centralt utblås via värmepumpen. Det beror lite på hur huset ser ut.
Dessutom har den inte en stor och ful fläkt som står och bullrar på utsidan av huset.
www.comfortzone.se
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Teg: Comfortzone verkar som ett väldigt bra alternativ. Jag har kikat på den förut. tyvärr har jag två betongbjälklag och och ett vinds bjälklag jag måste igenom med ventilationsrör i så fall. Det var det som den idén föll på. Annars har den mycket fin prestanda. I en normal villa är den klockren.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar