Bättre..Luft luft V/P ...

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Bättre..Luft luft V/P ...

Inlägg av ronald »

Finns det nån" royce royce"på Lv/vp fronten någon som är lite bättre eller är dom lika i standard...Och med bättre ...effektivast
Svärgubben skall köpa en Så man tänkte komma med lite tips.......( han bor i jämtland så den skall tåla lite kyla :wink: )

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Du kanske skulle fråga på ett VP-forum åxå. De kanske har mer erfarenhet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo det är nog rätt melodi det....men det finns nog en och annan ll vp entusiast här med :) ..Det är som store brorsan och jag när vi var små vi gillade inte samma musik?...(kunde inte erkänna det) Men när den ene var ute så lyssnades det på den andres skivor :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Daikin Altherma är en inverterpump som är hyfsad effektiv även vid -20,
Speciellt i ett lågtempsystem. R410 gas, så den funkar bäst under 45 graders framledningstemp.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Skulle nog hellre titta på jord-bergvärmepump på den breddgraden för den är är nog mer lönsamt på sikt,fast så klart det är det en dyrare investering, beror också på vilken förbrukning som man har nu.Har själv en Thermia som har tickat och gått i tio år.Hade en oljeförbrukning på c:a 4,3-4,5m³ innan installation nu gör jag åt c:a 10500kWh omåret till uppvärmning av 290m² yta, och då är dagens pumpar klart mer effektivare än för tio års sen.

//Lövet
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

lövet skrev:Skulle nog hellre titta på jord-bergvärmepump på den breddgraden för den är är nog mer lönsamt på sikt,fast så klart det är det en dyrare investering, beror också på vilken förbrukning som man har nu.Har själv en Thermia som har tickat och gått i tio år.Hade en oljeförbrukning på c:a 4,3-4,5m³ innan installation nu gör jag åt c:a 10500kWh omåret till uppvärmning av 290m² yta, och då är dagens pumpar klart mer effektivare än för tio års sen.

//Lövet
Dom har direkt el i hela huset så ingen fundering på vattenburet vad jag hört...möjlig en kamin komplement till en ll/vp vad jag hört...men dom skyndar långsamt med allt..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Då miss tolkade ja det, trodde att du mena lv= luftvatten.

//Lövet
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

samma här.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Är frånluft vp effektivare än en som sitter utomhus.
frånluft borde fungera året runt oberoende av ute temp?

Lite dum tanke kanske. men ex svärfar har pannrum i garaget. eldar pellets och det är närmare 30grader i pannrummet, måste elda även för varmvatten så är lika varmt och gött året runt där.

Hade man inte kunna sätta utomhusdelen i pannrummet eller hade det blivit helt utkylt?

tänkte på att det borde ge bra cop och ta tillvara på värmen som läcker från pannan årligen.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

ronald skrev:
lövet skrev:Då miss tolkade ja det, trodde att du mena lv= luftvatten.

//Lövet
Ja se på f..n överskriften var rätt ..men i texten en "anka"....jag menade LL v/P ....
Förresten svärgubben har väl 90 m2 boyta tror jag..enplan(Utbyggd stuga från början dåligt isolerad 20-24 kWH/år i el förbr

Har dom fått till den där panasonicen som klatrade?
Bosch har dom någon? (Bra kvalitetverktyg annars


Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

fisketorp skrev:Är frånluft vp effektivare än en som sitter utomhus.
frånluft borde fungera året runt oberoende av ute temp?
Ja, effektivare, men den ger inte tillräckligt med energi för at tförsörja huset till 100%. Man kan lixom inte återvinna mer än man tillför.

fisketorp skrev: Lite dum tanke kanske. men ex svärfar har pannrum i garaget. eldar pellets och det är närmare 30grader i pannrummet, måste elda även för varmvatten så är lika varmt och gött året runt där.
Det är ingen bra ide. pannrummet skulle bli ett kylrum direkt. Låt säga att du pumpar in 6kW i huset, då skulle kyleffekten i pannrummet vara ca 4kW (i runda tal).

Skulle bara funka om pannan läcker extremt mycket och han eldar varje dag, men då försvinner lixom meningen med att ha VP ;)


Ronald. De flesta kända märke är ungefär lika effektiva. Fast det är några som har lite högre cop än andra men tänk då på att cop mäts vid +7 grader ute, den som är bäst vid +7 behöver inte vara bäst vid -7. Själv var jag lite inne på en Mitsubishi (Heavy industries) Hyper inverter:
http://www.z-energi.se/kvprovningavvarmepumpar.pdf

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Är det därför dom har så bra cop alla v/p om den mäts vid +7 ännu en förkovran rikare .....tack :)
Svärgubben behöver nog en som är bättre vid -7 och kallare..Jag tycker dom bor i ett riktigt kallhål.... (Men mycket bra" fiskeställen :wink: )
Antecknar mitsubishin//

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

ronald skrev:Är det därför dom har så bra cop alla v/p om den mäts vid +7 ännu en förkovran rikare .....tack :)
Svärgubben behöver nog en som är bättre vid -7 och kallare..Jag tycker dom bor i ett riktigt kallhål.... (Men mycket bra" fiskeställen :wink: )
Antecknar mitsubishin//

Mvh ronald
mm på onzza`s hemsida kan man läsa vilket cop dem ger vid olika grader. tror det var cop 2.5 vid 15-20minus. kan det stämma?

ej hundra på att det var onzzas hemsida men värt att kolla=)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Läste detta.
** Tyvärr finns det idag ett stort utbud av luft-
värmepumpar som har ett mycket dåligt COP-tal, mellan 2-3 vid +7°C utomhus, då de bästa ligger över 5.

Som köpare av värmepump ska man kräva åtminstone ett COP över 3,5 och att värmepumpen är av invertertyp, dvs varvtalsstyrd kompressor. Att idag köpa en värmepump av ON/OFF typ (ej varv-
talsstyrd) vore helt onödigt när det finns riktigt bra värmepumpar som inte är så mycket dyrare.

Om en värmepumpsleverantör inte kan presentera COP-tal för olika utomhustemperaturer -> Köp den inte! **

Går att leta sig fram på http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=469
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Man brukar använda just +7grader för att jämföra olika pumpar. Jag har läst att det är en bra temperatur bla eftersom det är nära årsmedeltemperatur. Det håller jag inte med om. Ju lägre utetemp desto högre effekt behöver man. Ska man räkna ut en medeltemp så borde man vikta den med effektbehovet. Som jag ser det finns det bara en anledning till att mäta vid +7 och det är att vid den temperaturen behövs det ingen avfrostning. Om det blir kallare så kommer avfrstningscyklerna att stjäla cop och då kan andra faktorer spela in förutom temperaturen, luftfuktigheten tex. Om man ska jämföra pumpar vid annan temp så måste man också veta hur de räknat ut cop. Vissa är är ärliga och räknar med en viss avfrostning medan andra räknar cop mellan avfrostningarna.

Givetvis ska man välja en inverterpump (om vi pratar l/l) och cop över 3,5 tror jag alla "riktiga" pumpar har. Men det är minst lika viktigt med utseende, storlek, ljudnivå, övriga funktioner (jonisering, filter, oscillering, lull-lull) och att man hittar en bra installatör.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar