Solvärme -> acctank -> VP -> Värma Huset

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Solvärme -> acctank -> VP -> Värma Huset

Inlägg av Calfactor »

Hej
Jag har funderat länge och väl på en ide.
Min fundering är att med hjälp av solfångare värme en ackumulatortank.
Låta en värmepump hämta värmen från ackumulatortanken och värma upp den till varmvatten.

Vad jag tror vinner på detta är att man kan hämta betydligt mer värme från solfångaren, kanske till och med på natten om utetemperaturen är högre än ackumulatortanken.

Iden måste vara helt tokig eftersom jag inte hittar några system likt denna, så kom med kommentarer och säg varför den inte skulle fungera.
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
heddan
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 19:18

Inlägg av heddan »

Vad gör du under smällkalla vintern då?
Då lär du ju frysa acc-tanken ganska fort...och så länge solen kan tillverka VV+värme helt på egen hand är det ju bättre att låta VP.n stå.

Jag tror EviHeat:s lösning är bättre i så fall.

Där de olika driftlägena är
1. Solen ger direkt VV+Värme, VP avslagen.
2. Solen förvärmer brine, VP tillverkar VV+värme.
3. VP arbetar som en vanlig VP, solladdningen är avstängd.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Solvärme -> acctank -> VP -> Värma Huset

Inlägg av Shakespeare »

Calfactor skrev: Vad jag tror vinner på detta är att man kan hämta betydligt mer värme från solfångaren, kanske till och med på natten om utetemperaturen är högre än ackumulatortanken.
Saken är den att värmepumpen tillverkar inte energi. Det man matar in får man ut. Med COP=4 kommer 1 del från elen och 3 delar fån annat håll (i ditt fall tanken). Att tillverka så mycket energi med solfångare blir extremt dyrt jämfört med att ta den gratis direkt ur luften.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
heddan
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 19:18

Inlägg av heddan »

Om du har både en markvärmepump och en solanläggning så är det billigast att du låter solen tillverka VV+värme ensamt så länge det går. Sen höst och tidig vår när solen inte räcker till för att ge VV+värme så kan den värma brine till VP:n istället och öka COP på VP:n rejält...
Det behövs inte mycket sol för att värma 0-gradig brine några grader.

Men detta är precis vad en EviHeat pump gör. De kan visa årsCOP på närmare 6 där en normal VP brukar ligga på drygt 3. Men en sådan anläggning blir så mycket dyrare så det är väldigt svårt att räkna hem den även om den är effektivare.
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Inlägg av Calfactor »

Hur många grader får brine till VP:n vara som högst?
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

heddan skrev: Men detta är precis vad en EviHeat pump gör. De kan visa årsCOP på närmare 6 där en normal VP brukar ligga på drygt 3.
De siffrorna skulle jag vilja se, har du någon länk? Att påstå att solvärmd brine ökar cop "rejält" tycker jag är att överdriva. Lyckas man höja brine några grader så ökar cop nästan inte alls. Ska man få upp cop till 6 så måste man även räkna in den energi som laddas direkt av solfångarna (utan värmepump).

Jag skulle vilja jämföra årscop för en vp+sol-anläggning med brinevärmning med en vp+sol utan brinevärmning. Antagligen inte så stor skilnad. Dessutom tror jag att de har överdimensionerat solfångaren för att bättra på cop ytterligare. Så är det verkligen värt den extra kostnaden och och den extra komplicerade kopplingen?

Solvärmt brine kan däremot hjälpa ett underdimensionerat borrhål.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
heddan
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 19:18

Inlägg av heddan »

<Calfactor>30 grader har jag sett någon tilverkare skriva som högsta brinetemp.

<Shakespeare>www.eviheat.se
Självklart har du rätt i att den inte ökar COP på VP:n, utan COP 6 är räknat på hela anläggningen inklusive ren soldrift.
Har man en rätt dimensionerad VP-anläggning så tror jag det är väldigt få som kan räkna hem merkostnaden för att komplettera den med sol. EviHeats lösning är ju inte direkt billig och dessutom så lagrar den ju ingen solenergi, så även om det har varit bra med sol på dagen så kanske VP:n måste gå nattetid. Så frågan är om årscop kanske till och med är bättre på en anläggning med separat soltank än en eviheat-lösning.
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Inlägg av Calfactor »

Tack för denna intressanta diskusion.
Jag har fått svar på min ide och kan nu lägga den på hyllan...
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Anders8
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 12:22

Calfactor

Inlägg av Anders8 »

Hej!

Ursäkta men jag kan inte låta bli att fråga hur det gick att elda pellets med din Norrahammars Calfactor panna ...verkar ha ok askutrymme iaf...

Vi har just köpt ytterligare ett hus (320 kvm) och där finns just en sådan panna,vekar vara gjuten och just därför vågar jag behålla den tv, trots åldern (1964)!
Jag tänker i detta fallet installera en ca 750l Acctank med slingor för både vv och ev framtida sol och..
koppla till en L-V vp och docka denna till Calfactorn.Tänker köra pellets när temperaturen är under 0 eller så.
Vidare tänker jag installera ett mekaniskt ventilationssystem med FTX

320 kvm - 60 talshus med original oljeeldning
Skriv svar