Elförbrukning BVP Mars

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Elförbrukning BVP Mars

Inlägg av pank »

Elförbrukning värme +varmvatten i Mars...

3,1 kwh/ m2....vi är oftast bara tre pers som använder VV.


Totalt el BVP i Mars... 507kwh...

varför hålla på med ved......?
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

405 kWh i april, inklusive all el. Solfångare och 2 luft/luftvärmepumpar. 4 personer. Eldar inte.

Drygt 8000 kWh/år totalt.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Elförbrukning BVP Mars

Inlägg av Andreas Hansson »

pank skrev:Elförbrukning värme +varmvatten i Mars...

3,1 kwh/ m2....vi är oftast bara tre pers som använder VV.


Totalt el BVP i Mars... 507kwh...

varför hålla på med ved......?
Jag tror jag eldade 6 gånger i mars. Väldigt ansträngande :roll:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Hur många timmar lägger du per år på vedeldningen ?
Räkna gärna allt, vedhantering, eldning, askhantering, sotning, inbärning av ved.
Hur många gånger per vecka är du i pannrummet och kollar tankar och temperaturer ?
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Re: Elförbrukning BVP Mars

Inlägg av pank »

Andreas Hansson skrev:
pank skrev:Elförbrukning värme +varmvatten i Mars...

3,1 kwh/ m2....vi är oftast bara tre pers som använder VV.


Totalt el BVP i Mars... 507kwh...

varför hålla på med ved......?
Jag tror jag eldade 6 gånger i mars. Väldigt ansträngande :roll:
Hahaha...men hur många gånger sprang du i pannrummet?
Veden ska huggas..kapas...klyvas...staplas...bäras in...läggas in i pannan...eller det gör sig kanske själv med moderna vedpannor?

Jag var bara och läste av mätaren en gång..tog en minut sen stängde jag dörren igen...Bekvämt ,rent och billigt!
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Verkar funka bra,grattis. Hur mycket ved gjorde du av med per år som eldare?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Elförbrukning BVP Mars

Inlägg av wepe »

pank skrev:
Andreas Hansson skrev:
pank skrev:Elförbrukning värme +varmvatten i Mars...

3,1 kwh/ m2....vi är oftast bara tre pers som använder VV.


Totalt el BVP i Mars... 507kwh...

varför hålla på med ved......?
Jag tror jag eldade 6 gånger i mars. Väldigt ansträngande :roll:
Hahaha...men hur många gånger sprang du i pannrummet?
Veden ska huggas..kapas...klyvas...staplas...bäras in...läggas in i pannan...eller det gör sig kanske själv med moderna vedpannor?

Jag var bara och läste av mätaren en gång..tog en minut sen stängde jag dörren igen...Bekvämt ,rent och billigt!
Tror nog att det är en bra timpenning om man kan elda med ved plus om det finns möjlighet att fixa veden för en bra peng kanske gratis ? Rent ekonomiskt finns det nog inget som slår det ? Sedan värdesätter man att slippa hålla på med det och tycker det är värt dom pengarna för att inte lägga ner tiden på eldandet det är ju upp till var och en . Personligen om jag hade möjlighet skulle jag gärna lägga ner den tiden på vedeldning . Skulle ta alldeles för lång tid att spara in dom pengarna på att borra . Eller rättare sagt det går inte . Men visst värdesätter man fritiden så är det bra alternativ .

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En "riktig" vedanläggning är dyrare i inköp än bergvärme o bra mycket dyrare än jordvärme om det går ordna..
Här kostar ett borrhål på 200 meter 51000:- med 24 meter foderrör o en 10 kW nibe kostar 48000:- sen tillkommer inkoppling så allt klart ca 120000:-
En effekta med 5m3 tank o laddkoppel kostar 96000:- + shuntstyrning, elpatroner mm o en dyrare inkoppling så vill det till att man har egen skog o kringutrustning för att vedeldning ska bli så billig/bekväm som endel vill hålla det.. :wink:

Med riktig vedanläggning menas en tank på minst 5 m3 o en panna som laddar denna med så få inlägg som möjligt typ effekta lamda 60, En sådan anläggning får du ge minst 150000:- för o ska man sen tvingas investera i kringutrustning för att få det bekvämt o solfångare :roll:
Tja runt 250000:- lär det gå på iaf men slitet i skogen kommer man inte ifrån för då blir det investering på 1 mille till :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Vad kostar det egentligen att hålla på med ved ?

Motorsåg inköp - drift - slitage.

Vedklyv, hyra/Köp, drift av denna.

Vedförvaring - presenningar eller vad man nu har - backar/vedställ -förflyttning av veden.

Slitage av panna - roster - fläkt - och vad nu kan slitas mer.

Det skulle vara intressant att se vad "gratis" ved egentligen kostar.
Om nu någon kan vara ärlig förstås kring denna känsliga fråga.....

Att det är "billigt" tror jag säkert, frågan är för min del hur mycket billigare det blir än Mark/Bergvärme. Nånstans har ju bekvämlighet ett pris.
Min förbrukning på 27 000 Kwh värme & VV skulle med värmepump bli ca 8 000-10 000 Kwh inköpt el till värme & VV beroende på husets förutsättningar och valt system.
Med pellets köper jag ca 32 000 kwh om året, resten är förluster.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Hej alla!

När jag bytte värmeanläggning nu så var det av nöden tvunget.Pannan var 19 år och hade bara 1000 liter ackumulator,det fanns inte plats för mer.

så om vi tar och fyller pannrummet med en bergvärmepump eller en bra vedanläggning så är det ju samma investeringskostnad.
Kan vi vara överens om det?...ok!

Driftkostnaden för min värmepump: max 4500kwh/år X elpriset 1,50 =6750:- ( är elpriset rimligt med alla nätavgifter och moms? )

Driftkostnaden för en vedanläggning: sotare och brandskyddsavgift kan vi enas om 1500 :- / år ?
El till div pumpar och fläktar,kan vi enas 80 watt/h x24 x365=700kwh x 1,50 =1050:-

Det blir 2550:- i driftkostnad.

Det blir alltså 4200:- över att köpa ved för,men då ska den fraktas,kapas,klyvas,staplas,bäras in i pannrummet och stoppas in i pannan. Sen ska man aska ur densamma och bära ut askan.

Även om man har veden gratis,blir det svårt att räkna hem det rent prismässigt och arbetsmässigt.

Men som sagt,jag var tvungen att göra nåt åt värmen i huset.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

pank skrev: El till div pumpar och fläktar,kan vi enas 80 watt/h x24 x365=700kwh x 1,50 =1050:-
Diverse pumpar och fläktar går inte 24 tim om dygnet.
Inte ens på en vedanläggning.

Men jag förstår din tankegång och håller med om att det finns kostnader förknippade med ved som man lätt glömmer.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

bebop skrev:
pank skrev: El till div pumpar och fläktar,kan vi enas 80 watt/h x24 x365=700kwh x 1,50 =1050:-
Diverse pumpar och fläktar går inte 24 tim om dygnet.
Inte ens på en vedanläggning.

Men jag förstår din tankegång och håller med om att det finns kostnader förknippade med ved som man lätt glömmer.
näää jag förstår det,men tror ändå inte att vi är långt ifrån..

Bara cirk.pumpen till radiatorerna ligger väl runt 60-70 watt,och jag vet inte men i mitt fall så gick den året runt.
Men vad tusan,vi hänger inte upp oss på det ,utan kom med ett motbud som vi lägger in i kalkylen! :)
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Just cirkpump och laddomater är sådant man lätt glömmer.
På VP:n matas cirkpump från VP. När man mäter VP elfärbrukning får man allt, dvs värmeproduktion VP, eltillskott från elpatron och cirkulation.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Re: Elförbrukning BVP Mars

Inlägg av pank »

Wepe skrev:

Tror nog att det är en bra timpenning om man kan elda med ved plus om det finns möjlighet att fixa veden för en bra peng kanske gratis ? Rent ekonomiskt finns det nog inget som slår det ? Sedan värdesätter man att slippa hålla på med det och tycker det är värt dom pengarna för att inte lägga ner tiden på eldandet det är ju upp till var och en . Personligen om jag hade möjlighet skulle jag gärna lägga ner den tiden på vedeldning . Skulle ta alldeles för lång tid att spara in dom pengarna på att borra . Eller rättare sagt det går inte . Men visst värdesätter man fritiden så är det bra alternativ .



Hej wepe!

Om vi leker med tanken att jag har 4200:- till ved och vedhantering...

jag ger 2000:- för 20m3 blandved,lastbilsfrakten 500:-,det blir 2500:-för veden. Då har jag 1700:- till allt annat kapa,klyva,stapla,bära,elda,aska,........

det blir ingen bra timpenning,broder! :)
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Tror att vi missförstår varandra :lol: Tänkte mest på det jag citerade att slänga i pannan sex ggr på en månad alltså inte att köpa ny utrustning . Då hamnar man i ett annat läge . Nu har jag ingen sådan panna , men hade jag haft det plus andra förutsättningar som behövs skulle jag kunna tänka mig det . Priserna på ved har jag ingen aning om men det skulle inte handla om så mycket i mitt fall mer än kanske arbete . Har inget mot värmepumpar har ju själv sådana . Så mitt utlåtande bygger på om jag hade haft den utrustningen .

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar