Elförbrukning BVP Mars

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Elförbrukning BVP Mars

Inlägg av Andreas Hansson »

pank skrev: Hej wepe!

Om vi leker med tanken att jag har 4200:- till ved och vedhantering...

jag ger 2000:- för 20m3 blandved,lastbilsfrakten 500:-,det blir 2500:-för veden. Då har jag 1700:- till allt annat kapa,klyva,stapla,bära,elda,aska,........

det blir ingen bra timpenning,broder! :)
Vad kostade bergvärmen? 100 000?
Du hade alltså fått 800m3 för det :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Mycket ved blir det....men vad skulle jag elda veden i då?

I mitt tomma pannrum?

Som du kanske kunde läsa så var jag av nöd tvungen att byta värmeanläggning...jämförde drift och investeringskostnad..Kom fram till att BVP var ett bra alternativ,och med facit i hand så är det än så länge bättre än väntat vad det gäller ekonomin.

Bäste Hansson är du dryg eller vill du bara skoja lite med mig?
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Perpetum skrev:Hej

405 kWh i april, inklusive all el. Solfångare och 2 luft/luftvärmepumpar. 4 personer. Eldar inte.

Drygt 8000 kWh/år totalt.

MVH/Perpetum
Jag säger som Wodda: Grattis till en enormt bra anläggning.
Väntar även med spänning på svar hur mycket ved du förbrukade.

Själv använder jag ca 10 000 kWh el / år och det är i princip endast hushållsel.

Pelletsförbrukning ca 5 ton/år.
Om man bara tänker att verkningsgraden på pellets skulle vara så låg som 60% så motsvarar det drygt 14 000 kWh till värmesystemet.

Om jag fick tag på en BVP som sänker min totala elförbrukning med 20 % och helt eliminerar ved och pelletskostnad så köper jag den direkt.

Hur stor elförbrukning hade du innan installationen av BVP?

EDIT: Jag har tydligen citerat fel inlägg :oops: Skulle vara svar till "pank" men det fick bli en kombination.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Halloj rayyan!

nu vet jag inte vem du menar. Du citerar Perpetum,men han har ju ingen kamin!

Tycker du ska stryka den text som inte passar in,blir mycket lättare då.

Om det är mig du menar så är det jävvligt svårt att svara på,då jag tog hem ved för några dagar i taget i firmabilen.Jag eldade året om,även på sommaren för varmvatten. Men skulle jag gissa så låt säga 20 m3 travat mått. själv gör jag av med ca 7-7500 kwh i hushållsel på ett ungefär.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

pank skrev:Mycket ved blir det....men vad skulle jag elda veden i då?

I mitt tomma pannrum?

Som du kanske kunde läsa så var jag av nöd tvungen att byta värmeanläggning...jämförde drift och investeringskostnad..Kom fram till att BVP var ett bra alternativ,och med facit i hand så är det än så länge bättre än väntat vad det gäller ekonomin.

Bäste Hansson är du dryg eller vill du bara skoja lite med mig?
Jag förstår att du tycker det är drygt när någon ifrågasätter ditt ekonomiska tänkande.
Jag har full förståelse att man skaffar bergvärme för att slippa allt jobb som vedeldning innebär.
Om du nu inte hade bytt uppvärmning för att du tyckte det var jobbigt så hade du ju kunnat endast köpt en ny panna till din 1000L tank och fortsatt eldat. Hänger du med.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Ok Hansson nytt försök att förklara.
Alla exempel här i strängen gäller endast min värmesituation,ingen annans.

Pannan 19 år...alla pumpar 19 år...Termovaren 19år..expansionskärl 19 år..en 500 literstank 23år..tekniktanken 19år.

Det var för gammalt junk att börja på,samtidigt som 1000 liter är alldeles för lite ackvatten.

Din panna med 3000 liter ackvatten,pumpar,laddomater,expkärl,shuntstyrning,en extra laddstyrning till en slav tank längre bort och allt runt omkring ligger säkert inst och klart runt 85-90 000 med lite rotavdrag.

BVP landade på strax under 100 000 efter rotavdrag,går det inte igenom tror jag det var 117 000.

Att bara byta panna vore ju som att kosta på en splirrans ny motor i en gammal upprostad bil.Det var helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.

Så ifrågasätt gärna mitt ekonomiska tänkande,men gör det då med rätt beslutsunderlag.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Rayyan skrev:
Själv använder jag ca 10 000 kWh el / år och det är i princip endast hushållsel.

Pelletsförbrukning ca 5 ton/år.
Om man bara tänker att verkningsgraden på pellets skulle vara så låg som 60% så motsvarar det drygt 14 000 kWh till värmesystemet.
10000 kWh/år i hushållsel är rätt mycket tycker jag, Nu har jag iof bara ca 4000 kWh/år efter byte av kyl/frys o inköp av frysbox samt 40" lcd..
Har 2 datorer som går ca 6 tim/dygn men lågenergilampor istort överallt..

Du har nog inte så dålig verkningsgrad i din anläggning som 60% utan förbrukningen ligger nog kring 18-20000 kWh/år o då beror det bara på radiatorerna om det är låg/hög temp vilket cop du får, Tippar runt 5-6000 kWh/år + hushållsel skulle du hamna på med berg/jord vp..

En sak som ska tänkas på är ju att om hushållselen är hög o det inte är utebelysning som kommer en stor del av den elen huset tillgodo pga att den mesta elen blir värme..
Har man fulla kåken med spottar på 50W så håller bara dom värmen, 1/m2 som går på max så håller man kåken varm även då det är som kallast bara av spottarna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Pank. Först och främst grattis till ditt val av uppvärmning. Allt verkar funka för Dig och Du verkar nöjd med Ditt val.

Brukar själv inte vilja ge mig in i såna här diskussioner, alltför många olika tankar och åsikter. Kan iofs vara lite givande i början, men allt brukar till slut mest likna religösa diskussioner där alla hävdar att just dom har "rätt" tro. Brukar själv lite skämtsamt säga att: "man räknar som vill ha det...".
Själv har jag "räknat" så att en 5 år gammal bättre begagnad Nibe City skall ersätta gamle Albin i sommar.
Totalkostnaden bör landa en bra bit under 10000Skr.
Förbrukar ung 5500kg pellets/år och ung 6500kWh el/år.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Skriv svar