Luft/luft kombinerat med pellets. Klart nöjd!

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Luft/luft kombinerat med pellets. Klart nöjd!

Inlägg av simon.s »

Installerade en luft/luft pump mot min källare i mars 09 och tilläggsisolerade min vind som är på 100 kvm med 35 cm ekofiber. Har inte behövt starta pelletspannan sedan dess. Har 20 grader i källaren hela tiden vilket jag inte fick med pellets då jag saknar termostater på många element vilket gjorde att övervåningen blev jättevarm. Nu har vi klart bättre komfort samt jag har tre olika uppvärmningsalternativ på huset. Pellets, luftpump och ved i en spiskasset. Ska bli spännande och se hur länge det kan gå utan att behöva starta pannan. Klart nöjd och kan rekommendera en luft/luft i kombination till pellets. Bättre verkningsgrad på luft/luft pumpar än luft/vatten samt mindre investering.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Visst är det "mumma" att ha många olika alt... :wink:

Kör du med elberedare till vv..nu när pannan står..?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jätteintressant.

Har varit inne på exakt samma komplettering och är lite fundersam eftersom jag nyligen har installerat en billig L/L pump i sonens musikstuga som är på på 37 m².
http://www.rusta.se/pdf/product/install ... 013-15.pdf (4250-0013)

Nu är jag inte helt nöjd med hur den reglerar rumstemperaturen.
Med inställning "värme" så hålls rumstemperaturen ca 4 C° över inställd temp, oavsett om jag ställer in 17 eller 20 C.

Med inställningen "auto" vilket innebär att även kyla är med i leken, då håller den tempen ganska nära inställt värde, men då värmer den och kyler om vart annat vilket definitivt ökar energiförbrukningen.

Nu ett par frågor.
Kan det bero på att min pump är överdimensionerad kontra uppvärmd yta?
Är det kanske så trög reglering att det inte blir bättre precision?

Om någon har egen erfarenhet i ämnet är jag tacksam för tips.

Ha en bra dag!!!
mvh / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Skillnaden mellan inställt värde och temperaturen i rummet finns alltid. Det beror på att rumsgivaren sitter i innerdelen. Ju mindre yta som ska värmas desto större blir skillnaden och vice versa med stor yta. Det är inget fel på funktionen, det är bara så det blir. Själv har jag 2 st värmepumpar, jag kör på 18-19 graders iställning och får 21-22 grader. Bara att vänja sig.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

startat pannan!

Inlägg av simon.s »

Nu startade jag pelletspannan för tre veckor sedan i torsdags och har nästan fått för varmt i huset. Tilläggsisoleringen har gjort otroligt mycket för att hålla värmen i huset. Kan jag starkt rekommendera för alla som funderar om det hjälper något. Köpte bara 13 säckar pellets och dom räckte 17 dagar när jag slog igång värmen på övervåningen. Förut hade jag en "normal" höst/vinter förbrukning på 1 pall i månaden, eller ungefär 2 säck per dag, nu verkar det vara mera än halverat :D Ändå har vi haft några riktigt kalla oktobernätter med ned mot 7-8 minus och snö/frost.

Pelletsen tog slut i måndags och nu när det blev varmare ute igen så tänkte jag testa att slå av värmen på övervåningen för att kolla om man kan hålla någon värme på övervåningen. Värmepumpen ställde jag upp på 20 grader i källaren och i morse när jag vaknade hade jag 20 i köket(uppe) och kanske 18 i sovrummen (längst bort övervåning)
Eldade lite i kaminen på kvällen och hade nog 23 på övervåningen.

Fick även faktura på elen för kvartalet och enligt deras beräkning har elförbrukningen (helår) stigt från 6000 kwh till 7600 kwh. Det är skillnaden som värmepumpen drar samt att jag kör på elpatron i pannan för varmvattnet (oekonomiskt, jag vet) som jag kört sedan mars.

Kan man summera detta så betalar jag lite mera än 2300 kr mera per år i el fast förhoppningsvis slipper jag 3 pall = 7500 kr om det blir som beräknat. Slipper även en sotning då intervallet inte behöver vara 3 gånger per år då jag har pump.

Min investering ligger på ganska precis 50 000 kr för isolering och pump,
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: startat pannan!

Inlägg av ronald »

simon.s skrev: Eldade lite i kaminen på kvällen och hade nog 23 på övervåningen.
mmmumm... :thumleft:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Perpetum skrev:Skillnaden mellan inställt värde och temperaturen i rummet finns alltid. Det beror på att rumsgivaren sitter i innerdelen. Ju mindre yta som ska värmas desto större blir skillnaden och vice versa med stor yta. Det är inget fel på funktionen, det är bara så det blir. Själv har jag 2 st värmepumpar, jag kör på 18-19 graders iställning och får 21-22 grader. Bara att vänja sig.

MVH/Perpetum
Kul att någon annan noterat samma fenomen. Bara att vänja sig alltså. Det var nästan vad jag misstänkte.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar