Docking L/V värmepump till pannan

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Viktor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 12 sep, 2013 20:00

Docking L/V värmepump till pannan

Inlägg av Viktor »

Hej
Har beställt en L/V värmepump som skall dockas till befintligt system.
Jag har idag en Albin 720 med KMP PX21. L/V värmepumpen är en LG Therma V 12kW

Systemet kommer automatiskt växla mellan pellets och L/V drift.
Funderingen jag har är på dockningen.
Nibe har ett exempel där man monterar en backventil mellan radiator returen och shunten. Värmepumpens retur kopplas på radiator sidan och tilloppet på shunt returen. Känns spontat som en bra lösning för att kunna köra med flytande kondensering.(http://www.nibe.se/Partners/Dockning/Lu ... rmepumpar/)

En annan lösning som jag har funderat på är att montera en backventil efter befintlig cirkpump(på stigaren). Efter backventilen ansluts tillopp från L/V, returen ansluts i pannbotten. Returen kommer då cirkulera genom pannan samt att värmepumpen får lite mer volym att jobba emot(180L), samt att befintlig cirkpump stängs vid värmepumpsdrift. Nackdelen är ökade förluster. Men är det något annat jag har missat?

Vad tycker ni, vilken lösning är lämplig för dockning?

Idag sköts varmvatten produktion av en el beredare, men till sommaren skall en tank installeras så L/V och pellets kommer då stå för varmvattenproduktionen.
Bilagor
Nibe exempel
Nibe exempel
Nibe.PNG (27.3 KiB) Visad 2946 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Docking L/V värmepump till pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle föredra Nibes lösning.
Då kan värmepump och panna/brännare vara i drift samtidigt. Även med brännaren avstängd blir pannan uppvärmd av värmepumpen. Varmvattenproduktionen sköts av pannan.

I den alternativa lösningen kan inte värmepumpen och panna/brännare köras samtidigt.
Panna i drift har minst 60° temperatur i pannbotten och då kommer värmepumpens högtryckspressostat att lösa ut. Varmvattenproduktionen får lösas med elberedare när inte pannan körs.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar