Sammankoppla vattenmantlad kamin och gammal oljepanna

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
paddda
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 06 jul, 2013 16:57

Sammankoppla vattenmantlad kamin och gammal oljepanna

Inlägg av paddda »

Hej

Jag funderar på att byta ut min gamla braskamin (stort behov) mot en ny vattenmantlad modell.
Jag vill dra nytta av vedeldningen då ved är billigare än pellets för mig (har pellets som uppvärmning i övrigt).

Så då funderar jag på hur jag ska gå tillväga. Min panna är en CTC-1100 UE och den har ju en inbyggd ackumulatortank som jag tänkte fortsätta använda mig av. Är det möjligt och hur skulle jag så fall göra inkopplingen? Vill helst undvika att köpa skaffa en tank då utrymmet är minimalt.

Ska jag koppla på framledning/återledning eller ska jag koppla på dockningsanslutning som sitter nere baktill?

Anslutningsmöjligheter finns på denna länk http://www.ctc.se/wp-content/uploads/CT ... lja-El.pdf
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sammankoppla vattenmantlad kamin och gammal oljepanna

Inlägg av Stegatorparn »

Att använda pannan som ackumulator är inte att rekommendera.
Pannans volym, 140 liter, är alldeles för liten och kommer att vara fulladdad till 90° efter en timmas eldning i minsta kaminmodell. En ackumulator bör vara minst 300 - 500 liter för att det ska bli en säker eldning.
Om du absolut vill testa, skall kaminens utlopp kopplas till pannans expansionsanslutning (5) och pannans retur (7) till kaminens retur via en laddomat som styr returtemperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
paddda
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 06 jul, 2013 16:57

Re: Sammankoppla vattenmantlad kamin och gammal oljepanna

Inlägg av paddda »

Hum det låter sådär. Får försöka hitta någon form av tank. Tack för svaret.
Skriv svar