Viessmann 300-P: Systemskiss för 2 bostadshus

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Trouble
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 17 aug, 2015 18:51

Viessmann 300-P: Systemskiss för 2 bostadshus

Inlägg av Trouble »

Jag har under en längre tid försökt få till en vettig systemskiss baserat på mitt val av panna, Viessmann 300-P men kommit till vägs ände och därför, i mitt första inlägg här, söker jag lite vägledning och tips på hur jag kommer i mål med det hela.

Förutsättningar

Köpte för två år sedan två bostadshus där pannrummet finns i bottenvåningen av det mindre huset. Avståndet husen emellan är c:a 12 meter och där går idag en äldre kulvert som ska bytas ut i samband med pannbytet.
Pannan idag är en CTC olje/el-panna från 1981 som sjunger på sista versen och eldas med en Janfire-brännare.

Vattnet här är rätt hårt (14).

Lilla huset (pannrum i bottenvåningen): 110 kvm byggt 1919, 2 våningar, 2-glasfönster, duschrum, ej bad, ej källare. Radiatorer, vattenburen golvvärme i duschrummet, spillvärme från pannrummet. Tänkt belastning: 3 personer

Stora huset: 190 kvm i 2 våningar + vind med ståhöjd och källare under fjärdedel av huset (gammal kokskällare troligen. skorsten finns i källaren), byggt 1928, tilläggsisolerade väggar och 3-glasfönster, duschrum + badrum, tvättstuga. Radiatorer. Vattenburen golvvärme i duschrummet. Tänkt belastning: 5 personer

Kulverten kommer att gå direkt mellan pannrummet och källaren i stora huset. Längd max 15 meter.

Jag ser fördelar med pellets då husen är gamla och bör eldas i. Stora huset har en insatskamin som eldas med ved september-april flertalet gånger i veckan.

Viessmann 300-P är inköpt då den prickar av ett antal av våra önskemål;
  • lättskött
  • inbyggd styrning av två värmekretsar med separata innegivare + gemensam utegivare (husen är olika isolerade så dubbla shuntar är ett måste)
  • laddpanna (då vvb-behovet vårt är större än standardpannorna ger)
  • semesterstyrning när vi eller vår hyresgäst (lilla huset) är bortresta.
Viessmann har även en massa godis i form av styrpaneler, appar etc som kan köpas till framöver för att göra livet smidigare. Deras bus-funktioner är också lockade för framtida egna projekt.

Pannan inkluderade även en pelletssug vilket underlättar förrådsbygge.

Lilla huset där pannan står har tak i bra söderläge för framtida installation solvärme eller solceller när ekonomin tillåter. Pannrummet är 4*5 meter med normal takhöjd. Pannan placeras i innerhörn då murstocken är i mitten av huset. Det enda förutom värmerelaterad utrustning och pellets som ska vara i pannrummet är en tvättmaskin. Det finns med andra ord plats för tankar i rummet. I värsta fall kan pelletsförråd byggas andra sidan ytterväggen om platsbrist uppstår.

Så till mina funderingar...

Frun vill tappa upp bad några (3 kanske) kvällar i veckan utan att vänta på varmvatten. Dagens 120 liter vvb räcker inte på långa vägar. Mitt sikte är inställt på minst 300 liter vvb.

Den gamla pannan läcker rätt mycket men spillvärmen värmer upp lilla huset. Ett nytt system kommer troligen inte ge samma spillvärme vilket ev. får en effekt. Något jag ska bry mig om?

Kom i vintras på mina hyregäster med att ha 25 grader i sovrummet och öppet fönster. Detta bör dubbla shuntar lösa men är det något annat jag ska ta med i beräkningarna?

Så den stora frågan är; Hur bör jag bygga upp systemet runt pannan för att få acceptabla värmeförluster för den komfortnivå vi (min fru) önskar?

Pratade med Viessmann i Stockholm över telefon och deras förslag var:
VVB med solslinga: Vitocell 100-B på 300 liter http://www.viessmann.se/sv/narvarmenat/ ... b_100.html
Enkel acktank: Vitocell 100-E på 400 liter http://www.viessmann.se/sv/narvarmenat/ ... 100-E.html

Dessa kostar runt 10-12 papp styck inkl frakt från Viessmann själva.

En "granne" som kör Viessmann pelletspanna (äldre modell) rekommenderar starkt ackumulatortank då reservdelar till Viessmann-pannorna enligt honom kan ta dagar att få tag på även om över-natten utlovats.

Jag har bollat med tanken att istället köra på en 1000-liter stor 4-slingors Dalatank med dubbla vv-slingor och dubbla sol-slingor för framtida solvärme. http://www.stocksbro.se/produkter/dalat ... rslag.aspx
Hårda vattnet ger mig dock huvudbry. Vidare har jag inte hittat något som sagt mig att man via vv-slingor kan tappa upp ett fullt stort bad.

Alternativet kan vara Värmebaronens Aqualux Tekniktank på 1000 liter med solslinga och inbyggd vvb på 120 liter. http://www.varmebaronen.se/aqualux-tekn ... mulatorer/
Ställer mig dock tveksam till om 120 liter räcker för oss. Visserligen blir 120 liter i en tekniktank värd mer än 120 liter i en panna men ändå. Inte sugen på att chansa med tanke på prislappen på dessa tankar. Kryper uppåt 40 med patroner och shuntpaket. Mycket pengar.

Kulvert

Nästa fråga gäller förluster i kulverten. Vi nära nog smälter snön idag så kulverten ska grävas om.
Effekten idag är att vi behöver spola runt minuten i stora huset för att få acceptabelt duschvatten sommartid. Något snabbare vintertid pga uppvärmda rör i kulverten.

Kulverten kommer som sagt bara bli 15 meter. Hur försörjer jag stora huset bäst med varmvatten? Mina tänkta alternativ är:
  • Likt idag, dvs inkommande kulvert-vv kopplad direkt till vv-rören i källaren.
  • Cirkulera varmvattnet i kulverten för snabbare access till varmvatten. Leder det till än större förluster? Byter jag månne bara vattenförluster mot värmeförluster kanske? Hur står detta mot val av vvb?
  • Koppla en el-vvb på 50-100 liter på inkommande kulvert-vv och toppa för snabbare access till vv. Även här; Byter jag bara vattenförluster mot värmeförluster (el-kostnad)?
  • Slavtank i källaren med laddning via kulvert. Möjlighet till billigare kulvert då fyrledare inte behövs men dyrare kulvert för att klara hetvatten. Takhöjden i källaren är inte hög nog för alla tankar men väl 10 kvm utrymme skulle kunna utnyttjas om så behövs. Räkna med 185 cm takhöjd. Källaren används inte alls idag så utrymmet är ledigt så att säga. Hur gör jag då med varmvatten? Mindre vvb i 500-litertank i pannrummet och 500-litertank med vvb i källaren? Ger nivåskillnaderna (pannrum i marknivå, tank i källaren) mig extra problem? Fördelen med mer volym är ju klar då systemet blir robustare mot avbrott då värme skulle kunna pumpas mellan husen i valfri riktning för att få ut det mesta av tankarna.
    Tank i stora huset skulle också på sikt kunna värmas av vattenmantlad kamin då vi iaf vill elda i murstocken för husets skull.

    Separata vvb ger antagligen att dess volym inte behöver vara 300 liter då resp hus har koll på sin egen förbrukning och kan planera. Vid gemensam vvb så känns minst 300 liter är det som krävs för att hantera de situationer då båda husen bränner varmvatten samtidigt.

    Vid separata tankar, hur gör jag för att inte lägga krokben på ev. solvärmeinstallation framöver?
Framtida behov

Vilket leder mig in på framtiden. På sikt (läs 5 år) så bygger vi nog garage som även det kommer behöva viss värme i golven.
Då kanske vi kompletterar systemet med en luft/vatten-pump om pelletspannan inte skulle klara hela lasten. Bergvärme är (just nu) inte ett alternativ då husen står på gammal sjöbotten med långt till berg så den affären är svårare att räkna hem.

Komplettering med solvärme är nog det som ligger snarast i framtiden.

Lång text och många funderingar. Hoppas att ni orkade läsa igenom det hela. Tack på förhand!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Viessmann 300-P: Systemskiss för 2 bostadshus

Inlägg av André »

En idé kunde vara typ 1-1,5 m3 acktank ordentligt isolerad i pannrummet använda nuvarande kulvert och en tank i stora huset på tex 500-750 liter med vanlig simpel kulvertstyrning, förlusterna i kulverten blir minimala då det är bara några få minuter/dygn det kommer pumpas över vatten från stora tanken i pannrummet..
En 300L beredare i stora husets acktank sen en mindre beredare i uthyrningshuset (hyresgästerna ska inte kunna tappa hur mkt vv som helst samt att den tanken alltid kommer ha vv då man har pannans tempgivare nära mitten på tanken så pannan startas i tid så alltid vv finns att pumpa över..
Shuntstyrning med innegivare i stora huset å hyresgästerna shuntstyrning med utgivare å bra justerat system så det snarare blir kallt inne om fönster lämnas öppet :wink:
En lättskött panna som enbart ser till att hålla tanken i pannrummet varmt behöver inte massa appar :wink:
Sen då du klara dej med en vanlig janfire så räcker alla vanliga 20 kW pannor till, Då den går mot acktank så är de viktiga att den har acktanksstyrning så den startar vid typ 50 grader i mitten på stora tanken sen stoppar då tanken är fullt laddad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Trouble
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 17 aug, 2015 18:51

Re: Viessmann 300-P: Systemskiss för 2 bostadshus

Inlägg av Trouble »

Tack för feedback! Dina idéer är väl värda för någon i liknande situation som jag.

Jag har redan tagit beslut ang lösning och är just nu mitt uppe i projektet för att bli klar före minusgraderna anländer. Vald lösning är
  • Pannrummet:
  • Viessmann 300-P med påmonterat mellanförråd och sugsystem för transport från pelletsförråd
  • Viessmann VVB 390 liter med effektivare värmeslinga i botten än standard. Kan kompletteras med solfunktionalitet senare.
  • Viessmann Acktank 750l med solslinga
  • Nytt expansionskärl pga större volym
  • Avhärdare (Beslut ej taget om eller hur)
  • Elpatron (lösning ej ännu vald)
  • Mellan husen:
  • Maxitherm-kulvert 32x32x28x22, 13 meter lång med VV & VVC. Dimension på inrådan av VVS-killen.
  • Ny kallvattenledning
  • 5st kabelskyddsrör för diverse kommunikation, el etc samt framtida behov
Vald lösning ger stöd för tänkt solvärme framöver och kan då ladda varmvatten före ackumulatorvatten vilket ger snabb tillgång till mycket varmvatten sommartid. Vi slipper då värma upp 1000 liter vatten (tekniktankslösningen) för att få tillgång till VV. Även tiden fram tills solvärme installeras så slipper vi värma ackumulatorvatten med pellets för VV vilket torde ge bättre ekonomi under varma halvåret. Då vårt VV-behov är större än normalhushållets pga 2 bostadshus och badgalen familj så var jag inte heller nöjd med tekniktankarnas lilla VVB-volym. Med vald lösning kan bad och dusch ske samtidigt oberoende av varandra är tanken. Vald lösning är dessutom inte beroende av pellets utan kan helt eller i delar ersättas av annat energislag.
  • Nackdelarna med vald lösning:
  • Vi får ett gemensamt VV-system och det kommer inte finnas någon naturlig gräns för tex
    hyresgästernas varmduschande.
  • Dyr initialkostnad med ny panna, tankar, kulvert, VVS och el.
  • Ingen tank i stora huset ger heller ingen möjlighet till att koppla in vattenmantlad kamin, solvärme etc utan att komplettera med slavtank och pumpsystem senare.
  • Vid solinstallation krävs ytterligare viss investering i pannrummet
  • Tyskt märke ger långa leveranstider för beställningar och reservdelar
  • Fördelarna:
  • Driftsäkerhet
  • Långsiktig ekonomi
  • Allt nytt och snyggt. Renoverar pannrummet samtidigt med nya ytskikt och får ett rum som mer liknar ett kök än gammal koks-källare. Alla stora prylar från samma tillverkare hoppas ge ett enhetligt och propert intryck.
  • VV i massor när det behövs
  • Separat styrning av husen med semesterfunktioner och en massa lullull via internetportal
  • Förberett för framtida ändringar och kompletteringar på ett just nu ekonomiskt försvarbart sätt
  • Gamla kulverten ligger kvar och kan, om i skick, användas för framtida hetvatten vid slavtankbygge
  • Ny kulvert gav möjlighet till nya extrarör mellan husen
I samband med kulvertläggning lades en ny yttre avloppsstam från stora huset och den sida kulverten går in i stora huset dränerades om då tidigare dränering visade sig vara kasst utförd. Nya dräneringen har redan visat resultat i källaren. Jag ska sätta in en radiator där för att hålla 18 grader och hoppas då kunna få en helt fuktfri källare. Utan kulvertbyte hade vi nog inte upptäckt dräneringsmissen och då accepterat källaren för var den var och inte som nu sett fram emot att kunna inreda en uppvärmd hobbyverkstad där nere. Med acktank(ar) i källaren blir en sådan verkstad bra mycket mindre dessutom så vald lösning var kanske inte så dum ändå.
Skriv svar