Pelletspanna kopplad till acctank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Mcpehrson »

Hej!

Har en kombipanna som är kopplad till en acctank på 750l. Saken är den att jag har inte slagit på cirkulationspumpen till acctanken så jag använder den ej. Men jag såg idag att ventilen står öppen ut till acctanken i toppen, öppen på röret som går från pannans topp ner till laddomaten samt öppen på delen som kommer från acctankens botten ut till laddomaten. Bör dessa vara stängda heller har det ingen betydelse?

http://forumbilder.se/EDFJ4/image
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av André »

Då du inte ska använda acktanken stänger du ventilen som går till acktankstoppen, kan hända att de är självcirkulation till acktanken om ventilen är öppen.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Mcpehrson »

Hej!

Kanon, jag hade båda ventilerna stänga ett tag men har nu öppnat båda tillbaka. Blev orolig när temperaturen i garaget sjönk till 5 grader och det är där acctanken står, så om den kan få lite "gratisvärme" från pannan är det bara bra känner jag. Förlusterna bör va marginella, har inte märkt skillnad i förbrukning med ventilerna öppna/stängda.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av xdigger »

Stänger du båda kranarna kan temperaturskillnaden göra så att tanken imploderar eller exploderar, så ha en av kranarna öppna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Mcpehrson »

Hade båda stängda ett tag men nu är båda öppna som sagt, får hoppas allt har gttt bra. Har laddomat 4030/3000, vad är lämpliga inställningar på systemet i följande fall och rätta mig här om jag är helt fel ute:

Bild

Jag har idag brännaren inställd på 72 grader och den eldar då upp pannan till ca 80 grader, varför den bryter vid 80 vet jag ej, antar att det är någon inställning i brännaren, ställer jag ner brännaren så stoppar den tidigare så känns som det är ett antal grader över det inställda som brännaren slår ifrån på. Men om jag då har "Laddning" inställd på 75, då startar min brännare när pannan sjunkit till 72, när pannan då när 75 börjar vatten från pannan att överföras till tanken och brännaren stoppar när både tanken och pannan då nått 80 grader?

Det är nu jag är lite osäker, för om min brännare är inställd på 72 grader, då kommer pannan aldrig att sjunka till högsta ställbara temperatur på urladdning, dvs jag kommer enbart ha en varm acctank som aldrig får chansen att föra över värme till pannan?

Den nedre inställningen antar jag är då det ska sluta föras över vatten från tanken, dvs när tanken sjunker till 40 grader så stoppar urladdningen?
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en manual som beskriver Laddomat 4030 funktion och inställningar.
http://laddomat.se/media/upload/LM4030_Manual.pdf

Den nedre ratten möjliggör val av inkopplingspunkt för tillskottsvärme.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Mcpehrson »

Jag har läst manualen men är fortfarande osäker på hur jag ska ställa in laddomaten. Är den inte helt optimal för mig med brännare utan är mer något att slå på när jag ska elda med ved? Ni får gärna tipsa om hur jag bör ställa in laddomaten samt brännaren.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan ju börja med att låta brännaren behålla sin inställning 72-80°.
Ställ laddningen på 75° och urladdningen på 55° eller vad som behövs för att få lagom varmvattentemperatur.
Urladdningspumpen ska gå på lägsta hastighet för att inte röra om i tanken.
Laddningspumpens hastighet får anpassas så att pannan inte når 80° förrän tanken är fulladdad.

Sedan kan du göra små justeringar för att optimera din anläggning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Mcpehrson »

Men kommer jag då få någon urladdning till pannan om den står på 55 grader? För om jag förstått det rätt så kommer varmt vatten från tanken till pannan när pannan sjunkit till 55 grader, och det kommer den väl aldrig göra om brännaren står på 72 grader?

Den nedre ratten, är det som en säkerhet ifall brännaren in skulle starta i rätt tid och temperaturen på systemet sjunker, och att den då går in och håller värmen med el vid den inställda temperaturen?
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Stegatorparn »

Du har rätt, jag var för snabb i tanken. :oops: Urladdning strax över 72°. Går det inte att ställa så högt får du sänka brännarens starttemp lite och följa efter med laddningstempen.

Ang. nedre ratten beror det på om kontaktparet är anslutet till något.
Antingen öppna lådan och titta efter och försöka följa kablarna eller fråga förre ägaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Mcpehrson »

Ja jag får göra så, högsta urladdning är 60 grader, så ställer jag då brännaren under 60, säg 55 med marginal så får jag se hur högt upp den laddar pannan innan den bryter och då sätta laddning strax under detta värde. Detta resulterar i långa gångtider men färre starter och mindre slitage på brännaren?

Men va bra, då börjar jag få lite klarhet i hur det hela hänger ihop, stort tack!:)
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Stegatorparn »

Laddomaten 4030 är avsedd för vedeldning eftersom det då krävs en ackumulator.
Temperaturområdena är anpassade därefter.

Ger ingen energivinst att köra mot acktank men kan ju finnas andra anledningar.
Du skulle kunna komplettera med en yttre drifttermostat med ställbar hysteres t.ex. en sån här http://www.conrad.se/Temperaturstyrning ... 50_1101171.
Max hysteres är 20° och brännarens stopptemperatur hamnar då kring 75°. Högre temperatur i tanken ger större mängd lagrad energi.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Eldvin »

Känner igen problemet. Jag har funderat på vad som händer om man kopplar in en startfördröjning på brännaren.Det kan man enkelt göra en skälv med ett relä som man ställer in vilken tid brännaren ska vila.
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Pelletspanna kopplad till acctank

Inlägg av Mcpehrson »

Testade igår att sätta brännaren på 65 grader men då gick den inte upp mer än till ca 70 så att elda mot acctanken för mig med brännaren känns omständigt om jag då måste ändra brännaren för att kunna ladda tanken och sen ändra för urladdning, blir inte riktigt optimalt.

Får kolla på det som Termoventiler föreslog, att köpa Laddomat MR och få till styrning via tanken, att brännaren startar när toppen sjunkit till en viss temp, och stannar när botten nått en annan temp.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Skriv svar