Hjälp med att smart homeifiera värmesystemet!

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Hjälp med att smart homeifiera värmesystemet!

Inlägg av n0ir »

Hej forumet!

Jag har vattenburen värme i huset och en pelletsbrännare ute i ladan som leder i varmvatten via en kulvert.

Inne i huset har jag en reglermotor (http://www.evrservice.se/sv/stalldon/st ... -15nm.html) som kontrolleras av en reglercentral (EVR-C, http://www.evrservice.se/shop/23454/art ... 125_11.pdf).

Reglercentralen är kopplad till en utomhusgivare och beroende på utomhustemperatur och vilken kurvlutning man har ställt in så öppnar och stänger reglermotorn sig.

Detta fungerar dessvärre dåligt, speciellt efter vi bytte ut den tidigare vedeldningen mot en pelletsbrännare.

Jag skulle istället vilja att reglermotorn kontrollerades av en reglercentral som använde sig av trådlösa inomhustermometrar. Då skulle vi kunna få rätt temperatur i t.ex. vardagsrummet och använda vanliga (eller Z-Wave) termostater i de utrymmen vi vill ha svalare, t.ex. sovrum.

Jag skulle också gärna vilja kunna låta min smart home-controller Vera kontrollera systemet, t.ex. dra ner temperaturen när vi är borta.

Är det någon som har tips på vilka produkter som behövs? Jag antar att jag behöver en ny reglercentral men kanske kan återanvända reglermotorn?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp med att smart homeifiera värmesystemet!

Inlägg av danei »

Vad är det som inte funkar bra? Jag har flyttat till ett hus med innehavare, och tycker inte att det funkar bra.
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Hjälp med att smart homeifiera värmesystemet!

Inlägg av n0ir »

Väldigt ojämn inomhustemperatur. Vid vissa utomhustemperaturer fungerar det bra men ofta blir det antingen för kallt eller varmt. Känns inte som att det går att få till en vettig korrelation mellan utomhustemperaturen och inomhusklimatet utifrån kurvlutningen. Kanske beroende på äldre hus och gotländsk klimat?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp med att smart homeifiera värmesystemet!

Inlägg av danei »

Om du inte har radiatortermostater så funkar det ju inte så bra med bara utegivare.
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Hjälp med att smart homeifiera värmesystemet!

Inlägg av n0ir »

Den rekommendation jag fick från min värmegubbe var att ta bort radiatortermostaterna och ha elementen på max hela tiden. Temperaturen skulle kontrolleras centralt från reglercentralen (med undantag från de rum där man ville ha SVALARE, där fick man ha termostater som var nerskruvade).
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp med att smart homeifiera värmesystemet!

Inlägg av danei »

Ja det funkar ju inte så bra med bara utegivare. Det låter som en installatör som främst jobbar med värmepumpar, där vill man ha låga temperaturer och högt flöde. Jag kör tvärtom, högre temperatur än jag behöver och flödet strypt av radiatortermostaterna. Just nu går den mot max begränsningen. Förra anläggningen reglerade mot utetemperaturen.

Ska man reglera innetemperaturen med shunten så ska man ha en innegivare. Har man bara utegivare behöver man dessutom radiatortermostater för att det ska funka bra. Jag har innegivare och radiatortermostater, de tenderar att motarbeta varandra. Det kan nog funka om givaren sitter i ett utrymme som kräver högre framledningtemperatur än övriga rum, min sitter centralt, utanför duschen. Jag planerar byta shumtstyrning.
Skriv svar