isolera ackmulatortank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

isolera ackmulatortank

Inlägg av Sandstugan »

måste bara rekommendera den ¨nasa¨ isoleringen av folie och luftfickor imellan som tipsades om i en tidigre tråd
verkar fungera jättebra

har först ett lager på c. 10cm med skumisolering som följde med min borö (tror de heter så) tank.
och sedan ett lager sådan nasa isolering från ca. 20cm från botten till topp. har alltså inte täcks mela tnken med det , tror personligen inte det behövs eftersom värmen finns upptill i tanken.

rekommenderas! inte alls så varmt i pannrummet som det var tidigare!!!
ctc regent kombipanna, iwabo villa s1, acktankt tekniktank 750L, aquasol solfångare 10.5m2
hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

http://www.wiedland.se/thr/
här är den jag menar. jag använde den på 8mm
ctc regent kombipanna, iwabo villa s1, acktankt tekniktank 750L, aquasol solfångare 10.5m2
hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Är den så bra som den verkar?

Har funderat på att isolera min källare på något sätt. Den här verkar ju riktigt bra och smidig att använda.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

rekommenderas stakt
jag var väldigt skeptisk från början men beställde ändå
och denna var helt fantastisk.

men som jag känner är den alltså bäst när man har någon ¨ordinär/klassisk¨(såsom frigolit osv.) isolering först serdan denna lappad åvanpå.
jag menar, i min värld: metall mot metall blir en enda stor metallkump.

jag kommer använda den mer och framförallt till mitt kommande källarrrenoveringsprojekt + bastu.

mern glöm inte att denna är difussionstät så ha ej denna ihop med annan plast i väggar - tak.
ctc regent kombipanna, iwabo villa s1, acktankt tekniktank 750L, aquasol solfångare 10.5m2
hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vad kostar den då ??? Kan ju vara bra att få den uppgiften också, allt "bra" har ju ofta en förmåga att kosta därefter.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Finns länk till webshoppen på sidan han länkade till

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Sandstugan skrev:rekommenderas stakt
jag var väldigt skeptisk från början men beställde ändå
och denna var helt fantastisk.
På vilket sätt är den fantastisk?

Hur stor betydelse kan 8mm extra isolering ovanpå 1dm skum ha? Har du gjort några mätningar?

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den tis 25 mar, 2008 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

skulle vara roligt att veta U värdet på den
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Är lite skeptisk till deras jämförelse med andra material
Låt oss nu se vilken tjoklek av ett antal andra isoleringsmaterial som ger en jämförbar isoleringseffekt med våra ThermoReflekt-produkter:
De har glömt ange enheten i den efterföljande tabellen. Mäter de tjockleken i mm eller cm eller tum?

Jag tror det funkar lika bra med dubbla lager vanlig bubbelplast. Billigare blir det också.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Har samma tanke.
Det är väl stillasåede luft som isolerar (vakuum är ännu bättre)
I en installation med panna/tankar/rör så kan väl inte metallfoliereflektion göra så mycket extra?
Däremot kan folien kanske reflektera t.ex. solinstrålning och sånt men det blir lite dystert ljus inomhus då.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har testat detta mtrl och är inte speciellt imponerad. Fördelen tror jag ligger i att aluminium är ett otrpligt tätt mtrl vilket gör att luft inte kan passera vilket är bra. Däremot har aluminium en otroligt bra värmeledningsförmåga som sprider värmen effektivt. Låt säga att du har en värmebrygga pga en ficka i isoleringen så kommer folien suga åt sig värmen och sen fördela den över en större yta. Det här är nog bra om man har ytterligare isolering utanför denna för då hindras värmegenomgången på övriga ytor eftersom skillnaden inte längre är lika stor mellan innanför och utanför isoleringen.
Däremot om man inte har isolering utanför folien kommer den att fungera som en radiator med stor värme avgivande yta.

Nu är jag inte expert på området men tro inte att den löser alla isolerproblem. Som ångspärr JA men i övrigt NEJ, lägg hellre pengar på några balar isolering istället.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Wodda skrev:Nu är jag inte expert på området men tro inte att den löser alla isolerproblem. Som ångspärr JA men i övrigt NEJ, lägg hellre pengar på några balar isolering istället.
Tror nog att din "sammanfattning" ger det man behöver veta om denna "fantaskiska" produkt.

Det är nog som du skriver bättre att köpa "vanlig" isolering för pengarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om nån kunde bygga 750liters ståltermosar med några muffar på så vore det nog lösningen på alla våra problem... fast kanske lite dyrt :)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kanske låter som om jag dissar termoreflekt, vilket jag gör....men faktum är ju att ett flertal isolerprylar har just reflekterande ytor. T ex ståltermosen som joeri pratar om, varenda termos jag sett är som en spegel på insidan så nåt måste ju vara bra med reflekterande ytor.
vore kul att få en riktigt vetenskaplig förklaring på hur och varför. och om tex aluminium är ett lämpligt mtrl som spegel pga värmeledningsförmågan.
Nu spånar ju tankarna vidare märker jag.....varför inte åka till IKEA och tjacka ett par feta speglar. en spegel reflekterar ju solens ljusstrålar på ett bra sätt utan att bli speciellt varm. Så en spegel som reflekterar värmestrålning vore nog guld att ha. Frågan är väl bara vilken frekvens som ska studsa?
:lol: :oops:
Nej jag är faktiskt spiknykter
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Är det inte dessutom så att metallskiktet i rymddräkterna är till för att reflektera skadlig strålning och inte för att isolera? Minns ni thermosulorna (såldes väl bla på tv-shop) såg häftiga ut men isolerade kass.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar