inställningar till EP18

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
hompa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 jan, 2011 08:59
Ort: Rengsjö

inställningar till EP18

Inlägg av hompa »

är de nån som har en ep18?

har oförbränd pellets i pannan och sen är de som kol bitar.
vad är de som är fel?
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Hej och välkommen till forumet,föratt andra ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt så uppdatera din profil.

3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Går brännaren bra i övrigt ? finns kolbitarna i pannan bara eller blir det likadant på rostret i brännaren ? är kolbitarna mjuka eller hårda, sotar det mycket i pannan (svart sot) ?

Har det hela börjat plötsligt, eller har du ändrat på något, bytt pelletsfabriket eller liknande ?

Tagit bort text som inte hör hemma här. Tråkigt att du skall ha en sådan inställning till att ange vad du har för panna och brännare....../ Roli moderator
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Har hört av folk här att det ska vara en väldigt bra brännare men finns inte så många. Här finns en diskussion.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... light=ep18

På hemsidan i filen invägning uppstart visar dom att både för mycket pelletsmatning och för liten matning kan ge framhoppande pellets.
http://altbergsplat.se/InvagningUppstart.pdf

Jag föreslår du gör en noggrann inställning med skorstensröken för titta på lågan kan man inte göra i många pannor.
Har du dragbegränsare? För mycket drag kan få pellets att blåsa ut i pannan. Den Tigex25 som Altbergs visar på hemsidan är nästan alltid för liten.
Kanske går det att göra en pelletsbroms längst fram i röret?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har städat i tråden, sluta nu och gnäll på varandra. Att citera forumets regler skall inte behöva ge en massa påhopp.

Det är mycket lättare att ge ett svar om det finns lite mer information än "bara" brännar typ. Det kan vara pannan som gör att brännaren inte beter sig som den ska. Om så är fallet här vet jag inte, det behövs mer information samt brännarkunskap för att kunna ge ett sådan svar.

Hoppas nu att hompa (TS) inte blivit bortskrämd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hompa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 jan, 2011 08:59
Ort: Rengsjö

Inlägg av hompa »

tack så mkt för hjälpen. ska kolla detta och se. hör av mig för mer info.
hompa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 jan, 2011 08:59
Ort: Rengsjö

Inlägg av hompa »

har kikat lite, de har blivit efter att jag bytte styrboxen, för jag hade inga problem innan jag bytte styrboxen. har en millenium 3 nu, och hade en millenium 2 tidigare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du bytt till Millenium 3 så kanske du behöver göra en helt ny grundinställning. Om programmet är helt nytt kanske inställningsvärdena inte är samma som i gamla programmet.
Vore kul att se en bild av hur brännaren ser ut inuti. Är det en fördelningsskruv som jämnar ut pelletshögen i röret?
Tog dom din gamla Millenium 2 enheten i inbyte på Altbergs?
Tänkte bara om dom har billiga Millenium 2 enheter att sälja kanske. :?

Ingen har en aning om vilken panna du har men om brännaren sitter ända nere vid golvet och matningsskruven rätt långt upp så kan man bromsa pelletsens hastighet i plastslangen om man flyttar skruven lite åt sidan så pellets rinner genom slangen och inte ramlar rakt ned.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
hompa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 jan, 2011 08:59
Ort: Rengsjö

Inlägg av hompa »

min gamla gick sönder, så den ligger i soperna nånstans :wink: men ska knäppa en bild på de så ska du få se, är inte hemma just nu.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Så här e Verkligheten,,Ep 18 Har ett läge då den brinner bäst.Om du ger för mucke pellets så spyr den! Å för lite,så brinner dom inte opp!!
hompa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 jan, 2011 08:59
Ort: Rengsjö

Inlägg av hompa »

men hur ska jag göra för att de ska bli de bästa läget då?
Berrabongo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 22 dec, 2005 14:03

Inlägg av Berrabongo »

Du får laborera med inställning av bränslepuls eller paustid.
Börja med att ladda ner pdf filen från Altberg med länken
i brobergs inlägg och följ den. Själv kör jag på grundinställningen
1,5 sek bränslepuls och 15 sekunders paus vilket ger
C:a150-170 graders rök temp och nästintill osynlig rök ur skorsten.

Lycka till

/Berra
hompa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 jan, 2011 08:59
Ort: Rengsjö

Inlägg av hompa »

vad har du på underhållstiderna då?

Mvh Adde
Berrabongo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 22 dec, 2005 14:03

Inlägg av Berrabongo »

Bp 3,0 sek och paus 240 sek

/Berra
hompa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 jan, 2011 08:59
Ort: Rengsjö

Inlägg av hompa »

Tack så grymt mycket. ska försöka med detta och se.

Mvh Adde
Skriv svar