NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

Jag har sedan två veckor en NyMo 150 i drift och tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter. Min förhoppning är dels att andra som funderar på att skaffa en NyMo kan få lite kött på benen innan köpet och dels att de som har en NyMo kan dela med sig av sina erfarenheter.

Jag vill börja med att säga att jag inte är en hanvtverkare eller speciellt händig. Jag kan bygga IKEA-möbler utan problem och byta flottörpinnen på vår gamla IFÖ-toalett. Vidare kan jag byta däck på bilen och fixa enklare saker, men där slutar nog min förmåga.

Jag köpte en NyMo främst för att jag hyr huset i andra hand och inte ville göra allt för stor åverkan på pannan. Eftersom NyMo 150 passar i hålet där oljebrännaren suttit och jag använde oljebrännarfästet för att skruva fast NyMon så var den delen av instalationen enkel (mer om instalationen nedan).

Lite fakta:
Huset vi bor i är ett ganska välisolerat 1,5 plans hus med källare. Jag vet inte exakt hur stort huset är men jag skulle uppskatta att varje våning är på runt 90 kvadrat. På bottenvåningen finns det 7 radiatorer och på övervåningen finns det två. Källaren har tre stycken. Själva värmesystemet är nog från 1950-talet och inga rör till radiatorerna är isolerade. Pannan är en Norah Parca 3000 som är en kombipanna. Det är som jag har förstått inte den bästa pannan i riket, men NyMon är en bra brännare till den rent effektmässigt. Vi bor två vuxna och en nyfödd i huset.

Instalationen:
Brännaren, skruven och förrådet kom i tre paket. Förrådet är ett ganska så enkelt av tunn plåt och ska vara på 300L. Det känns inte alls lika gediget som MAFAs förråd i samma storlek och pris och i efterhand skulle jag nog ha valt ett sådant istället. Monteringsanvisningen är ett kopierat A4-ark där man i bästa fall kan se hur man ska bygga ihop förrådet. Med hjälp av min erfarenhet som modelbyggare på 1980-talet och IKEA-byggare sedan 1990-talet löste det sig, men jag hade nog önskat en tydligare beskrivning.

Röret är klart för start och behövdes bara stoppas i förrådet och säkras i taket. Kroken som följde med tyckte jag var i vekaste laget så jag hittade en grövre. Jag har också säkrat skruven med ett spännband.

Brännaren var bara att skruva fast i det befintliga fästet till oljebrännaren. Själva inkopplingen av brännaren till pannas befintliga termostat skötte en elektriker.

Användarmanualen:
NyMos användarmanual kommer nog inte att vinna några pedagogiska pris är jag rädd. Den är inte logiskt uppbyggd och ganska så sparsmakad i sin information. Jag hade velat ha följande:

1. En steg-för-steg instalationsbeskrivning med bilder
2. En steg-för-steg instruktion med bilder hur man startar upp brännaren
3. En steg-för-steg instruktion med bilder hur man stänger av den
4. En noggrann skötselbeskrivning med bilder hur och var man rengör
5. En lista med alla felmeddelanden där det tydligt framkommer vad de innebär och hur man åtgärdar dem
6. En sammanställning av tips för bästa möjliga drift

Tankar efter två veckors drift:
Första veckan körde hade jag pannans shunt på 1,5 (av 10) och radiatorernas termostater på ca 1/5. Då gick det två säckar per dag vid ca 5 grader ute och innetemperaturen låg på 23-24 grader. Det gick ju inte så nu har jag pannans shunt på 1 (av 10) och radiatorerna på full effelt och då har vi mellan 20-21 grader inne vid ungefär 5 grader ute. Pelletsåtgången nu är ca 1 säck per dag. I förrådet får jag plats ungefär 8-9 säckar så det är verkligen ett "veckoförråd". Däremot undrar jag hur det blir när/om utetemperaturen sjunker ett bra bit under noll.

När jag skulle rengöra pannan efter första veckan fick jag raka ut närmare tre liter aska vilket jag upplever som väldigt mycket. Jag har ingen draglucka för närvarande med det ska jag ordna. Kanske blir det mindre aska då eller också beror det på något annat.

Jag har också haft två driftsstopp. Förmodligen för att det var sot i roster/brännarrör, men jag vet inte riktigt...

Som jag skrev tidigare kommer jag att försöka uppdatera denna tråd vartefter jag drar nya erfarenheter. Ni som vet svaren på mina frågor eller har egna erfarenheter av NyMo 150 (eller en annan NyMo), tveka inte att berätta dem.
Nymo 150 och Parca Norah 3000
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av micke_932 »

Det låter lite mycket men det beror ju på lite också, askan blir ofta väldigt fluffig med mycket luft i och tar då rätt mycket plats, det ska vara en askhalt på 0.25-0.5% så 40-80 gram per säck pellets kan man väl räkna ungefär och det kan väl bli 1-2 dl per säck skulle jag kunna tänka mig.

2 säckar om dagen i 1 vecka = 14 säckar * 2 dl = 2.8 liter aska.

Varje brännarstart genererar ju mer aska än när den går normalt så om den startar ofta så får mer aska än om den går mera sällan.

Om du har manuell shunt så bör du lämpligtvis ordna en termometer så du kan se hur varmt vatten du shuntar ut, även om det ofta inte ger några jätteförluster så är det ju onödigt, beroende på vad du har för rör och radiatorer så kan det ju skilja en del, men för egen del så behöver jag aldrig shunta ut mer än ca 40 grader även om det är -10 eller så ute.

Du säger att värmesystemet det är från 50-talet, men du har termostater på radiatorerna ? eller är det bara ventiler ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

Tack, då verkar askmängden normal. Det är som du skriver nog bara ventiler som reglerar hur mycket vatten som kommer in i radiatorerna. Det finns en termoter som visar värmen i pannan och den är mellan 75-82 grader beroende på i vilken fas brännaren är i. Jag har antagit att shunten (den manuella) styr hur mycket vatten som cirkulerar i värmesystemet. Full shunt (10) full fart, halv sjunt (5) halv fart och stängd shunt (0) inget vatten alls. Det är en betydlig skillnad mellan 1 och 1,5 på shunten.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Nymo 150 och Parca Norah 3000
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av micke_932 »

Jag menade en termometer på röret där vattnet går ut till radiatorerna, ju mer du öppnar shunten desto varmare blir det vattnet och det är bra att ha koll på tempen på det, speciellt om du har manuell shunt och ventiler på radiatorerna.

Om du inte har termostater på radiatorerna så blir dom rätt beroende av hur varmt vatten du shuntar ut.

Jag brukar av någon anledning inte märka någon jätteskillnad på pelletsåtgången oavsett om det är -2 eller -10 grader ute, det brukar vara nästan samma förbrukning, gissningsvis så ökar verkningsgraden när temperaturen sjunker eftersom förlusterna ut blir mindre, en större del av värmen gör nytta och eventuellt så har man längre gångtid på brännaren vilket kanske gör sitt till.

En säck om dagen är helt normalt när du använder radiatorerna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

micke_932 skrev: Jag menade en termometer på röret där vattnet går ut till radiatorerna ....
Jag hittade faktiskt en termometer som sitter efter cirkulationpumpen. Den visar på mellan 32-34 grader beroende på i vilken fas brännarcykeln är i och det verkar var en bra temperatur nu när det är runt fem grader ute.

micke_932 skrev: Jag brukar av någon anledning inte märka någon jätteskillnad på pelletsåtgången oavsett om det är -2 eller -10 grader ute, det brukar vara nästan samma förbrukning, gissningsvis så ökar verkningsgraden när temperaturen sjunker eftersom förlusterna ut blir mindre, en större del av värmen gör nytta och eventuellt så har man längre gångtid på brännaren vilket kanske gör sitt till.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Varför blir (värme?)förlusterna mindre när temperaturen sjunker?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

Här är en bild på mitt system:

Bild
Nymo 150 och Parca Norah 3000
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

Idag rengjorde jag brännaren för andra gången (senast var i fredags [den 25/11]) och nu var det lite mindre aska i själva pannan. brännarröret var dock ganska så fullsmockat:

Bild

Jag kan inte bedömma om detta är mycket eller litet. Den tvärställda plåtbiten som man kan skymta under askan vid rörets mynning gör det ganska så svårt att få bort askan mellan den och rostret. Jag antar att funktionen är att den ska samla upp pellets i en liten glödhög. Men det blir ganska så snabtt en uppförsbacke. Ska man rengöra oftare?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av micke_932 »

Normalt ska det inte behövas rengöras så ofta, på de flesta brännare samlas det en vall med aska i nosen, men den brukar nå en viss storlek sen blir den inte större så jag tror inte det är något problem, brännaren ska ju klara minst en vecka vinterkörning och troligtvis mycket mer, du ska inte behöva aska ur brännaren oftare än du sotar pannan.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Varför blir (värme?)förlusterna mindre när temperaturen sjunker?
När brännaren står still så försvinner en hel del värme ut genom skorsten osv, en av anledningarna till att du har usel verkningsgrad på sommaren om du använder pellets då, på vintern går brännaren en större del av tiden vilket bör öka verkningsgraden en del.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

Idag har jag monterat en draglucka

Bild

Det ska bli spännande att se hur den fungerar. Just står den och fladdrar lite och då och då öppnas den till ca 45 grader. Är det normalt?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av micke_932 »

Ja, så fort draget i skorstenen överstiger inställt värde så ska luckan öppna och släppa in luft där istället för genom pannan, detta för att hålla draget på en (relativt) jämn nivå i pannan, dvs om du öppnar dörren till pannrummet eller det blåser ute så kommer luckan att röra på sig, det är bra då vet du att du har minst så bra drag som behövs, om den däremot ofta slår i botten och står vidöppen ofta och länge så kan den vara underdimensionerad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av msh16 »

Att det fastnar aska i brännarröret är normalt. Är askkakan hård han det vara för mycket luft vid förbränningen.
Bra att du dukumenterar Nymo 150 så andra kan lära sig. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

msh16 skrev: ... Är askkakan hård han det vara för mycket luft vid förbränningen ...
Detta borde jag komma till rätta med nu när jag har installerat dragluckan. Eller?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

micke_932 skrev: ... om den däremot ofta slår i botten och står vidöppen ofta och länge så kan den vara underdimensionerad.
Eller kanske felaktikt inställd? Man ska ställa in motvikten efter vad man har för system (ved, olja, pellets) men det står även i instruktionen att detta kan behöva justeras beroende på pannan och skorstenen.
Nymo 150 och Parca Norah 3000
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av msh16 »

Ett drag på 10-15 Pa är lagom för pelletseldning. Motsvarar att motvikten är 20-30 mm från märket längst in på tråden motvikten sitter på.
Fungerar nog sällan att inställningarna hos brännaren fungerar utan egen justering.

Man får titta på röken och försöka få till det så att fläkten ger lite mer luft än vid det läge då det bildas svart rök.
Kan du ställa om både matning och fläkt i menyn eller sitter det ett vridspjäll för fläktöppningen som det gör på föregångaren Iwabo?
Om det är som på Iwabo så får man göra fininställning av luften efter sedan man hittat en lagom matning.
Tycker mig se på bilderna av Nymo 200 att det sitter en vridbar lucka för fläktöppningen.
Man får vrida lite i taget för att inte vrida bort sig helt och sätta ett märke där man är från början.

Är det lagom effekt på brännaren och inget varmt fallrör när den går?
Blir fallröret varmt och luft blåser ut ur fallröret i stället för att sugas in när brännaren går är det dags att sänka matningen eller öka draget.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

msh16 skrev: Ett drag på 10-15 Pa är lagom för pelletseldning. Motsvarar att motvikten är 20-30 mm från märket längst in på tråden motvikten sitter på ...
Jag har motvikten på just 30 mm och det verkar fungera bra. Luckan är betydligt lugnare idag och det tror jag beror på att det blåste storm igår
msh16 skrev: ... Kan du ställa om både matning och fläkt i menyn eller sitter det ett vridspjäll för fläktöppningen som det gör på föregångaren Iwabo? ...
Det har jag inte koll på. Ska titta i manualen men man kan ställa in inmatningstid och fläkeftergång och fläktfördröjning om det är det du menar
msh16 skrev:Är det lagom effekt på brännaren och inget varmt fallrör när den går?
Blir fallröret varmt och luft blåser ut ur fallröret i stället för att sugas in när brännaren går är det dags att sänka matningen eller öka draget.
Fallröret är svalt och rörstumpen på brännaren som fallröret kopplas på är knappt ljummen när brännaren går. Good shit?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Skriv svar