albin trio anslutningar

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

albin trio anslutningar

Inlägg av Bjerns »

Någon som har bra koll på vad dess 2 dockningsmuffar kopplas mot på vänster sida av albin trio pannan? Är det koppling mot tappvattensidan? T.ex om man har en extern varmvattenberedare, eller är det för koppling av ackumulatortank?
20140130_203851.jpg
20140130_203851.jpg (111.82 KiB) Visad 4536 gånger
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: albin trio anslutningar

Inlägg av Bjerns »

Ni kanske tycker att min frågeställning är luddig, så jag kan vidareutveckla lite. :)

Det är hemma hos mig, och dessa anslutningar ni ser går till en NIBE compact, i storlek som ett kylskåp, och som ni ser så sitter det ju även en cirkpump. i sprängskiss på pannan så tycker jag inte att dessa anslutningar kan vara till annat än pannvattnet, dvs inte den inbyggda varmvattenberedaren. MEN en NIBE compact är ju i min värld en varmvattenberedare?? Lyfter jag lös fronten så är det en isolerad pumla med en 3fas ansluning längst ner, men kablarna knipsade. Så det känns som att tidigare ägare av huset använt en uttjänt vvb som ackumulatortank? eller är jag ute och cyklar? :)

Den är ansluten men inte i bruk idag, utan en kulventil stänger flödet mot denna, och cirkpumpen ur urkopplad ur elen. vilket tidigare ägare även gjort.

Tror det får bli ett kommande projekt att ta bort den så jag rymmer en större pelletssilo just där. :)

Men är det någon som kan bekräfta mina tankar att det verkar vara en vvb som tidigare använts som ackumulator? hittar inga andra serienr eller liknande förutom att det står NIBE compact på fronten.

Tack på förhand!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: albin trio anslutningar

Inlägg av Stegatorparn »

Helt riktigt är Nibe Compact en varmvattenberedare med en behållare i rostfritt eller stål med invändig beläggning av emalj eller koppar.

Av pannstosarnas dimension att döma är det nog anslutningar för ackumulatortank.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: albin trio anslutningar

Inlägg av Bjerns »

då var mina aningar korrekta, känns bara lite lågbudget av den personen som någon gång använt en uttjänt vvb som ackumulatortank. :)
Jaja, bara större anledning att montera bort skiten för att frigöra mer utrymme i källlaren.

/Björn
Skriv svar