Ett annat solvärmebygge

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Skriv svar
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Ett annat solvärmebygge

Inlägg av KalleXX »

Hej!

Några bilder på mitt solvärmebygge: Sfinx Solar system, 2 x 30 rör 58-30X.
EDIT: Bilderna ligger i ordning numera, tack vare Picasa :wink:
https://picasaweb.google.com/kallexx64/ ... ngarbygge#

/KalleXX
Senast redigerad av KalleXX den lör 09 apr, 2011 20:26, redigerad totalt 2 gång.
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Ser fint ut! Skitkul med fler som delar med sig av sina installationer!! Bild

Personligen så hade jag monterat en 90° vinkelanslutning i vardera änden på panelerna så man kunnat dra anslutningen rakt neråt istället för en "böj" ut i luften, ser lite provisoriskt ut på nått sätt :wink:


För övrigt ett stiligt pannrum, rent o snyggt :D


Hur är det med solinstrålningen, tycker det verkar vara gott om träd i närheten?

Hur länge har systemet varit i drift? Fått in någon värme? Nöjd?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Inlägg av KalleXX »

Tack för kommentaren.
Det tog ett tag att hitta en monteringslösning för takpanneplåt och har själv saknat några bra exempel på hur göra det hela.
Visst ser det lite provisoriskt ut med rak anslutning. 90 gradersböjar ska jag montera dit själv, nästa år. Samtidigt ska jag montera en luftfälla och ev. ett större expansionskärl (med kylning).

Jag lade ut installationen på en firma, det skulle jag inte ha gjort! Det blev läckage + mycket dyrt (trots rotavdrag). Räkningen hamnade på det dubbla jämfört en preliminär kostnadsuppskattning från firman. I efterhand borde jag ha gjort allt själv inklusive inköp av verktyg. Det hade blivit fortare gjort, blivit bra från början OCH billigare.
Systemet blev installerat i slutet av Augusti i år. Haft problem med läckage och fått fylla på ett par gånger. Firman får inget tillträde hädanefter.

Det finns några träd i närheten, men de skymmer inte särskilt mycket. Får se i vår då det blir lite mer soltimmar.

Jag ångrar inte bygget alls. Tror mycket på solvärme 8)

KalleXX
Senast redigerad av KalleXX den sön 19 jul, 2015 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Trevligt att se andras uppvärmnings alternativ, själv sugen på lite solvärme. En undran om det isolerade röret ovanför elpatronen på http://www.postimage.org/image.php?v=gxCN6Er är det uttag till värmen, har du bivalent shunt?
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Inlägg av KalleXX »

saabdea skrev:... En undran om det isolerade röret ovanför elpatronen på är det uttag till värmen, har du bivalent shunt?
Här har du en bild på det http://picasaweb.google.se/kallexx64/Hu ... 4788302690

KalleXX
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Re:

Inlägg av KalleXX »

Jonas O skrev: ...
Personligen så hade jag monterat en 90° vinkelanslutning i vardera änden på panelerna så man kunnat dra anslutningen rakt neråt istället för en "böj" ut i luften, ser lite provisoriskt ut på nått sätt :wink:
Hur är det med solinstrålningen, tycker det verkar vara gott om träd i närheten?
Hur länge har systemet varit i drift?
Nöjd?
Nu, till slut, har jag fått ändan ur vagnen och satt igång med 90 graders böjarna. Det läcker som ett såll vid dessa kopplingar eftersom jag inte har kunnat kona dessa rostfria flexrör. Läckaget kommer att stoppas så småningom, men det känns inte ok just nu!
EDIT: Nu verkar det vara tätt (läckte vid en koppling), trots amatörmässigt försök att kona rostfritt flexrör samt applicering med Loctite runt knallhård plastpackning och gängor. Samtidigt blev den gamla glykolvätskan (Brineol) utbytt mot ny (Tycofor L) (55% mix, ska hålla ner till -40 grader ...) :wink:

I varje fall är jag mycket nöjd med solvärmen :) Jag slipper elda för tappvarmvattnet i princip från runt Mars till början av Oktober. Helt slipper jag inte om det är mulet några dagar i rad.

KalleXX
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Ett annat solvärmebygge

Inlägg av Jonas O »

Gutt :-)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar