Bästa rummet i huset !

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Skriv svar
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Bästa rummet i huset !

Inlägg av JockeW »

Installerat helt själv, mycket nöjd ! :D

CTC 1200 med Viking bio. Pannan är från 2001, brännare från 2005. Körs på Bionorr pellets från säck.
RGT ligger på 180 med en turbulator ur och brännaren på låg effekt. Ska köpa en turbulator till och se om jag kan få bättre verkningsgrad.

Köpte allt begagnat, installerade och drog igång. Har gått sen dess utan avbrott :lol:


Bild


Bild
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av danei »

Var har du gömmt blandningsventilen?
Hur ser övertryckventilinstalationen ut bakom spännbandet?
Vad är röret som sticker iväg åt vänster till?
Turbulatoret tillverkar du lätt av spikband. Två parallella spikband som är veckade i spegelvänt. Jag skulle tro att det blir bättre än orginal för pelletsdrift.

Instalationen ser snygg ut.
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av JockeW »

Lite fler bilder på installationen. Blandningsventilen hamnade en bit upp eftersom den satt där tidigare.
Turbulatorerna kostar bara 360 kr så det kan jag kosta på mig, men tack för tipset.

Jag fick även bygga ett fäste till skorsten.Gamla pannan var högre och skorsten stod bara rakt på. Nu blir allt lite lättare om man vill byta pannan igen. Dessutom är det ju oklart om CTC:n klarar tyngden.

Så här långt är jag väldigt nöjd med pellets eldning. Det har vart roligt att göra detta själv. Jag har som jag nämnt i tidigare trådar aldrig ens haft vattenburen värme förr.Mycket nytt att lära sig och det är alltid kul :D

Sotaren har så klart vart och kollat oxå. Inga problem där :)

Shunt-automatik ska det bli oxå.

Bild


Bild


Bild


Jag återanvände en snygg mätare från gammel-pannan.Har den som framledningstemp-mätare. MVP delen på mätaren fungerar inte nå vidare om nån funderade på det.

Bild

Modifierade dörrhålet till garaget så jag får in pallarna med pallvagn hela vägen till pannrumsdörren

Bild

skorstenens upphängning. Fäst i vägg och står på golvet.

Bild
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av danei »

Det ser ju bra ut. Pannan skulle helt klart klarat trycket, men som sagt nu blir det ju lättare nästa gång du vill uppgradera. Jag ser det inte som otroligt att du vill det. ;-) Jag har slängt ut min CTC1100. Jag gjorde det också själv.
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av JockeW »

Man tackar :D
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av johannaj »

Åh, va skönt att ha pannrummet i markplan! Att kunna köra in pallarna till pannrummet låter som en hemlig erotisk dröm...Själv har jag en trappa ner till pannrummet, vilket gör att jag får springa med säckarna! Inge kul mitt i vintern! Ska försöka fixa någonslags rutschkana!
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av johano »

Du är inte ensam om att kånka ner säckarna i källaren..

Men, jag ser det som ett motionspass istället och blir lite gladare då jag tänker
på SATS-pengen jag sparat in :D

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av johannaj »

Det är helt sant, men det är SÅDÄR kul mitt i vintern...Förra vintern var inte kul i södra skåne. Trappan ner till källaren var helt snöfylld och toppad med en driva på nästan 2m. Alltså blev det ca 4,5 meter snö att gräva bort, innan jag hittade pannrumsdörren! :shock: Då hade det varit GANSKA skönt att bara kunna köra in en ny pall, via garaget, med en palltruck...;)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av Becker »

Jag har trappa på utsidan av huset. Och jag ordnar med någon som få hjälpa mig med att räcka mig säckarna över trappräcket :) Inget spring i trappan! Och fyra pall är inne på lite mer än en timme :D

Men bulkförråd är ju drömmen :)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av Abbe »

Jag lastar in alla pallar i källaren på hösten. Då ligger allt varm & torrt och naturen kan driva igen bäst den vill! :D

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av CandyMan »

Har pannrummet i markplan, så jag drar in mina pallar i garaget, sen 2 meter till pannrumsdörren. :D
http://forumbilder.se/CFG68/11a
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av CandyMan »

JockeW Trevligt pannrum! :D Vart ska du köpa turbolatoren ifrån? Mina är ju kapade, skulle vilja få tag på 6 st full längd...
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av Eldvin »

Gör egna turbolatorer.Vecka tunnplåt till Z:an .Vill du apselut ha original så gå in på CTC värme.
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Bästa rummet i huset !

Inlägg av JockeW »

Ja... Hade jag inte haft "smörigt" att få in pallarna skulle jag nog tänkt en gång till ang pellets tror jag. Kommer renovera hela källaren med start i sommar. Då åker det in en bredare dörr till pannrummet så pallarna kommer hela vägen till förrådet 8)

Men jag är grymt nöjd nu ! Den har gått utan minsta krångel sedan första start. Har utvecklat med en shunt-automatik nu oxå :D Om pellets håller sig i pris tills jag kommit runt hela kåken i renoveringar åker det in en modernare anläggning . Pellets är kung ! Vilken skillnad i ventilation det blev oxå, pannan omsätter luft och ser till att självdraget funkar. Nått som VP-folket inte fattar...

Har inte köpt turbulatorerna ännu men vilken CTC ÅF som helst får fram dom.Kostar 350 kr st.
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Skriv svar