[WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av Honda »

Hmm, 'Latis' kör ju redan på just raspberry, det var därför jag frågade om vilken onewire lösning han har valt. Själv kör jag också min logger på raspberry, men jag vill inte bygga in något krav på en viss hårdvara i projektet. Raspberry är trots allt bara en i mängden av liknande hw (även om den är en av de billigaste och avgjort bäst tillgänglighet).
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av latis »

Lite sent svar... men bättre sent än aldrig :)
Jag kör med en GPIO modul inköpt på m.nu som hanterar all min 1-wire. Finns möjlighet att ansluta extern 5v källa om man önskar.

Köpt mätprobar till rören på pannan på energibutiken och en "rak" prob att stoppa i dykröret för panntemperatur.

Innegivaren har jag nu lagt trådlös via en RFXcom som även styr alla lampor i huset och är en del av min hemautomation. Har just nu 4 trådlösa termometrar som sitter i 4 olika rum varav en sitter precis intill kaminen. Ett script där känner av när temperaturen blir över 27 grader och talar då om för min shuntstyrning att jag eldar och stänger helt sonika shunten helt.

Har även en "dummy" termostat i domoticz (systemet jag valt att hantera min hemautomation med) där jag kan sätta en temperatur som min shuntstyrning läser av och använder som börvärde. Detta gör att jag vart jag än befinner mig kan ändra innetemperaturen. Detta är perfekt när familjen över helgen åker till mina föräldrar. Då kan jag sätta innetampen på 18C över helgen och sedan sätta upp den till 21 igen när vi är på väg hem.
Senast redigerad av latis den tis 24 nov, 2015 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av latis »

Har nu byggt om styrningen att använda utegivare for att sätta en framledningstemp på vattnet. Använder sedan innegivare för att finjustera detta värdet i de fall de blåser eller så.

Allt styrs fortfarande via domoticz där jag kan ställa vilken shuntkurva jag vill ha, vilken innetemperatur jag är ute efter samt se: framledningstemp, returledningstemp, panntamp, innetemp i 4 rum samt väderstationen och all lampstyrning :) Så skönt att ha allt i samma interface!

Satte igång det nya programmet i torsdags och har sedan dess haft en innetemp som varierat mellan 20.9 och 21.2 :) Ute temperaturer sen i Torsdags har varierat från +10 till -16 :)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av danei »

Du bör nog ha en kaskadreglering. Jag uppfattade inte om du har det, men alla vanliga shuntregulatorer har det.
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av latis »

Jag har en vanlig PID regulator som går på nuvarande fel som P variabel, en upp- / nedräkning av tidigare fel som I variabel och de 5 senaste felen för att bestämma om tempen är på väg upp eller ned just nu som D variabel. Efter eldning i kaminen (när framledningen är helt avstängd) får jag en overshoot på 1C på framledningen vilket inte påverkar innetempen alls, så regleringen känns klockren!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av danei »

Vad reglerar du mot, rumstemperatur eller framlednings temperatur? Jag får inte riktigt ihop din beskrivning. Jag skulle löst det med två regulatorer. En rom reglerar rumstemperaturen och begär en framlednings temperatur, och en som reglerar framledningstemparaturen. Det är en sådan uppsättning dubbla regulatorer som kallas kaskadreglerings.
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av latis »

Jag reglerar framledningen mot utetemperaturen. Använder sedan innetempen för att finlira framledningen genom att boosta för varje 0.1 grad fel innetemp med + eller -1 grad framledning. Detta fungerar supert änsålänge när vädrat svajat kraftigt här i skåne (+10 till -16 på bara några dagar). Eldar jag sedan i kaminen och innetempen är över 21C (som är mitt börsvärde inne) så stänger den shunten helt och låter kaminen sköta värmen tills antingen kaminen är kall (temp precis bredvid) eller tills innetampen går ner till 21C igen.

Vad man bör eller inte bör ha vet jag inte, vet bara att den lösning jag har nu fungerar mer än tillräckligt bra. Men allt kan alltid förbättras, för min del förbättrar jag genom hemautomation som kan sköta eventuella sänkningar om tex larmet är aktivt och varken jag eller frun är hemma (letar efter våra telefoners MAC adress via routern), om jag ställer in i en speciell google-kalender att vi inte är hemma över helgen så sänker den innetempen's börvärde till 19C osv osv. Själva shuntstyrningen fungerar klockrent, nu är det bara allt kul runt omkring som finliras och som är den stora bonusen med att göra en egen styrning :)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av danei »

Då har du med andra ord en kaskadreglering med en piD regulator för den inre regleringen av framledningen och en typ av p reglering av rumstemperaturen. Den pid regulatorn tror jag är kraftigt överdriven i det fallet. En ren I regulator skulle lätt göra ett lika bra jobb. Den yttre regletlopen skulle möjligen ha nytta av en pid-regulator.
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av latis »

Ja, det är det säkert. Men eftersom det funkar så bra som det gör så ser jag inte något problem att behålla det så :)
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: [WIP] Egenbyggd shuntstyrning

Inlägg av latis »

Här kommer en bild på senaste dygnets innetemperatur. Bor i ett hus som är byggt på slutet av 1800-talet (tilläggsisolerat dock). I går var stormen Gorm och ställde till det i allmänhet. Dock klarade sig inomhustemperaturen "ganska" bra va? :) Pendlat lite mellan 20.8 och 21.0. Helt OK enligt mig när det varit vindbyar på runt 30m/s.
Bilagor
Skärmavbild 2015-11-30 kl. 09.08.33.jpg
Skärmavbild 2015-11-30 kl. 09.08.33.jpg (57.5 KiB) Visad 6885 gånger
Skriv svar