Pellets - Ecotec-A4 log

-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Tänkte att jag skapar en tråd här om mitt lilla projekt.

Historia:
Köpte en A4:a billigt och som vanligt gillar jag att skruva isär grejer. Hittade ett ST232 chip (chip för seriell kommunikation) och med hjälp av multimeter och data på kretsen mätte jag fram vilka pinnar på JP 2 som används för kommunikation.
Surfade runt på nätet och hittade en länk till företaget i Danmark som gjord boxarna.
Kom efter en hel del surfande över ett login till deras sida och kom över TmManager.
Med hjälp av TmManager sniffade jag kommunikationen och gjorde en lista på kommunikationen.
Med hjälp av listan, tålamod och lite hjälp av Honda här på forumet så snurrar det ett Python program på en Raspberry Pi2 som läser parametrar ur A4:an och skriver ner dem i en MySQL databas.

En Arduino är kopplad via USB som läser fram, retur, ute temp och pelletsnivå i förrådet, värdena skickas till Pi'n seriellt. Pi'n kör trådlöst nätverk och är "online" på nätet. Pi'n Kör Apache och PHP som skapar en webbsida där man kan se status, statistik, göra vissa inställningar, hantera användare m.m.
Det finns 2 nivåer på rättigheter, "administratör" och "gäst", antal användare är i princip obegränsat, larm skickas via e-post.
Sidan går att komma åt via mobilen.

Knåpar på projektet när jag har tid och det är väl snart såpass klart att det kanske går att "släppa" det.
Problemet är att websidan fungerar bäst i Crome då IE / Edge inte har fullt stöd för AJAX m.m.

Nåja, jag har att klura ut vad som behöver installeras m.m. på ett smidigt sätt.
Bilagor
Exempel på statistik. Överst: staplar på pellets och uppskattat kw/h. Undre: temperaturer.
Exempel på statistik. Överst: staplar på pellets och uppskattat kw/h. Undre: temperaturer.
EcotecA4-log.jpg (24.52 KiB) Visad 11833 gånger
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av Honda »

Ser fint ut, och kul att det går framåt!

Ajax ska inte vara något problem med IE, ska man vara noga så var det väl faktiskt microsoft som var först med XMLHttpRequest, men det finns antagligen fortfarande små skillnader här och där. Jag har valt att använda jquery för att slippa hantera sånt själv så det mesta 'bara fungerar' på alla webbläsare. Svg-hanteringen är väl det enda jag har gjort något specifikt för IE om jag minns rätt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Tack! :)
De har väl någon egen hemlig standard, den läser värdena 1ggr, men vägrar unisont att uppdatera dem, utan man får ladda om sidan manuellt.
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av Honda »

Det fungerar alltså första gången? Låter som att du har stött på det här:
Internet Explorer, in its wisdom, will automatically cache responses from GET requests while other browsers will let you decide if you’d like to cache the result or not. Once IE has successfully made a GET request, it will no longer even make that AJAX call until the cache expires on that object
http://www.itworld.com/article/2693447/ ... ution.html

Ifall det är det som är problemet så är ett sätt att lösa det att lägga till ett slumptal till URL:en för att förhindra att IE cachar resultatet:

Kod: Markera allt

var url = "GetMyData" + "&random=" + Math.random();
POST istället för GET ska tydligen fungera också, men jag minns inte om jag har provat det. IE är ju inte någon större prioritet, men jag försöker ha koll på att den också fungerar.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Tack! Det kan vara det.
Jag använder GET till just den funktionen.
Ska testa "nästa år" ;)
CTC 256B + Ecotec A4
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av xdigger »

Bra projekt, jag testar gärna detta någon dag. ☺️
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

:)

Ska försöka lägga manken till och få ihop något som enkelt går att få igång ;)
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Knåpade ihop lite snabbt, blir nog inte så enkelt men en liten fin utmaning ;)
Tror det ska funka att komma åt Google drive. (du behöver nog ett google drive konto)

Filerna m.m. ligger Här

Ska se om det går att fixa en image av minneskortet om det är för jäkla bökigt att få till det.
(ska skaffa ett minneskort till först, behöver en i backup ifall om att)
CTC 256B + Ecotec A4
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av xdigger »

Tänkte på filerna där.. Du kan inte göra en liten imagefil med en standardinstallation som bara skeiver på ett minneskort, vsr ett tag sen man pulade med Linux. ;) lite fullt upp i min ände, hade varit grymt skoj stygn igång det. Kan du läsa av värdet på o2 givare med?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Ska försöka knåpa ihop en image. Har ett minneskort i reserv så jag ska nog kunna fixa något som bör fungera. (Får väl byta lite databas lösenord, skriva lite manual på vad som ev behöver ändras m.m.)

Jag läser panntemperatur från ecotecen och sedan använder jag en Arduino som läser fram, retur och ute temp.
Om den inte hittar någon Arduino (port) så struntar den i den helt enkelt.
Man får då bara panntemperatur (har faktiskt inte undersökt hur statistik graferna blir då, tror att förbrukningen visas och temp grafen blir tom).

Har inte knåpat så mycket med det på sista då det funkat bra efter jag flyttade databasen till en extern disk (databasen kraschade så nu är det hängsle och livrem på ;) ).
CTC 256B + Ecotec A4
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av xdigger »

Vore ju toppen, är jäkligt sugen på detta. :) skulle vara så skönt att kunna övervaka när jag ligger borta på jobb! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av Honda »

Det är ju iofs bara att hänga på en resistor på raspberryns gpio 4 så kan du mäta temperaturerna utan arduino, men jag förstår att du hade den lösningen färdig att använda sedan tidigare. Mysql-databas på sdkort är inte alltid en bra lösning, kraschade hela kortet eller bara databasen?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Jag körde LM335 (tempgivare) först kopplad till arduinon då PI'n inte har några analoga ingångar.
Så det blev den av bara farten då jag kopplade in DS18B20 givarna.
Sen kör jag ju analogt in med ultraljudsgivaren så det blev att arduinon fick agera "analogkort".
Funderar på att skaffa ett A/D chip typ MCP3008 i fall det går att ordna så jag slipper köra via arduinon.
(Man måste ju ha något att pilla med ;) )

Det var bara databasen som tok-krachade.
Det gick inte att starta databasmotorn alls, hade givetvis backup på tabellerna så återställningen gick snabbt men jag tappade lite data.
Nu ligger ett cron som exporterar allt "lite för ofta" men jag har plats på disken ;)
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Något jäkla skumt är det.
Databasen tok-krachade igen.
Tror att det är värmeproblem som gör att PI:n lägger av, anledningen verkar vara att den behöver mycket ström trots att allt anslutet har egen strömförsörjning.

Nåja, testa att radera databasen och se om mysql tjänsten vill starta.....
CTC 256B + Ecotec A4
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av dalkarl »

Testat någon kylfläns på PI:n?
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
Skriv svar