PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Jag har en rasperry 3 med trådlöst jag kopplade den till tv och använde mus och tangentbord via usb. Jag surfade trådlöst vi rasperry och laddade hem pellmon_0.7.0.beta7-1_all.deb och försökte köra denna efter att jag skulle slå in en kod så stod den och tänkte sen kom det upp en ruta med nätverksfel (glömde att ta kort på den)
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Ok, nätverket fungerade alltså åtminstone till en början. Det är väl bara att prova på nytt och meddela vad du skrev in i terminalen och vad felmeddelandet var så löser det nog sig.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
wetwilly
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj, 2005 15:44
Ort: Småland

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av wetwilly »

zorro skrev:Nej det går nog inte du får nog vackert köpa Pelletstekniks lösning
Men skicka ett mail till dom verkar inte vara omöjliga mitt program som jag har i min är kommpliterat men en extra ingång för extern stopp. :mrgreen: :mrgreen:
Mmm, får ta och kontakta dem och fråga.
Missförstår jag dig eller är din PLC programmerad med en "specialare" där du får en extra ingång aktiverad? Och det är där du har kopplat in din Logo? Skulle då inte teoretiskt den ingången kunna fungera som utgång med annan kod i PLC'n?

I din signatur står det att du även kör PellMon, jag antar att du inte har det kopplat mot PLC'n? Ser även att du har Millenium 3 PLC'n. Är det vettigt att uppgradera Millenium 2 till 3'an, förutom att den har mer minne?

Finns det någon guide som beskriver hårdvaran i Millenium PLC'n så man vet vilka pins som är var? Hittade inget på pelletstekniks sida.
zorro skrev:Jag kör min ihop med en Logo för styrning av acc-tanken växlat tempgivare mellan top och botten+ att den startar laddpumpen på rökgas temperatur
Vackert, jag är inte riktigt där än. Min plan var att börja lite smått med en raspberry och pellmon, vi får se hur/om det går :lol:
Honda skrev:
Nej finns ingen ledig utgång
Ja du har säkert rätt, men vad betyder då:
Passar till alla Vikingbrännare tillverkade av BioNordic.
Även andra brännare med digital utgång (NO).
Vart ska man då koppla larmet?
Ja exakt. Jag tolkade det på samma sätt som du när jag läste produktbeskrivningen.

Att PLC'n har en utgång där man kan koppla larmet mot Raspberryn.
Pelletsteknik skrev:- 2 st kablar ansluts till PLC:n, +24V, -24V.
Jag antar dock att det inte är något vidare att koppla 24V direkt till raspberryn. Är det spänningsdelare som gäller för att få ner volten? Förutsätter att det är GPIO pins'en man ska koppla mot i Raspberryn? Finns det något färdigt exempel(plugin?) i PellMon jag kan kolla på för att få det att reagera på en sluten krets?

Installerade Raspbian igår och tänkte ge mig på pellmon_0.7.0.beta7-1_all.deb ikväll. Planen är att göra ett pull request på dev branchen om jag får igång det mot min brännare :D

Edit: Kollade igenom koden på github och hittade: PellMon/src/Pellmonsrv/plugins/raspberrygpio/ och PellMon/src/Pellmonsrv/plugins/customalarms/

Om jag skulle börja så enkelt som möjligt med larm(mail) vid sluten krets. Blir det en kombination av dessa eller räcker det med bara customalarms?

Edit2: Hittade tråden Logga pelletförbrukning via usbmikrofon. Vilket låter(pun intended) som det skulle kunna vara en enkel och snabb lösning för mig att kunna logga förbrukningen. Har det skett några framsteg på mikrofonloggningsfronten?
Viking B16 + Millenium II PLC
Veckoförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Japp, konfa en pinne som ingång i raspberrygpio för att få in status, och customalarms för att skapa ett alarm som skickar mail då status ändrar.

Vet inte vad de menar med det där +-24. Satt 10 min på att försöka hitta info om vilka pinnar som är vad på en millenium plc men det var inte så lätt så jag gav upp. Om den ger +24 ut på nån ledig utgång så går det väl med en spänningsdelare men det känns lite osäkert, har du nån lämplig transistor liggande så kan du tex använda den som inverterare och dra ner raspens ingång då plcns utgång går hög.

Ser fram mot en pullrequest!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Honda skrev:
Nej finns ingen ledig utgång
Ja du har säkert rätt, men vad betyder då:
Passar till alla Vikingbrännare tillverkade av BioNordic.
Även andra brännare med digital utgång (NO).
Vart ska man då koppla larmet?
jag tror jag vet
Jag har nya Crouzet Millennium 3 med trycklufts sotning å där används nog Q4 för sotningen
på Millennium 2 som visas på bilden ihop med larm Rpi´n så finns det ingen sotnings funktion
å då används nog Q4 som larm utgång :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Jag uppgraderade för jag ville åt tryckluftssotningen
Min specialingång är tillför att kunna stoppa brännaren från HMI
Bild

Hmm, den stackarn som försöker läsa detta på sin mobil blir inte glad. Försök att hålla citeringstorlekarna små ("regel": citering alltid mindre än det egna inlägget), och inga under det inlägg man svarar på. Speciellt inga dubbel eller trippel eller ännu fler. I detta fallet behövs ingen. Citering därför tas den bort. / Roli moderator
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Har det skett några framsteg på mikrofonloggningsfronten?
Missade din EDIT. Nej inget har hänt där, jag har ingen användning för det själv och som du ser i tråden så var intresset noll så jag lämnade det. Annars skulle det vara rätt fint för att logga förbrukningen med minimalt besvär men det kan som sagt bero en del på vilken typ av motor man har i skruven. Skärmpolsmotorer (tex mellor) durrar rätt bra på 100Hz medan kondensatormotorer är betydligt tystare och kanske väsnas i huvudsak beroende på varvtalet och inte på nätfrekvensen. Det betyder ju inte att det inte går, men med en kondensatormotor behöver man kanske en inställning för vilken frekvens att lyssna på.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Har nu kommit en bit på vägen :? Men när jag skulle få till hemsidan så försökte jag fixa till lösenord men hur ska man ställa in användare lösenord?

# username = password, for webinterface
##########################################################
# IMPORTANT! Change this to your own username = password #
##########################################################
testuser = 12345


När man koppla in microbrytaren hur vet man vilka kontakter den ska in på? antar att den ena ska vara på pin 15.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
wetwilly
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj, 2005 15:44
Ort: Småland

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av wetwilly »

[authentication]
det ska vara inom klamrar högst upp i conf filen.


edit: jaha, du gjorde en ninja edit :batman:
Med den confen du har i skrivit nu så är ditt username: testuser och lösenord: 12345
Ersätt det med något annat och starta om tjänsten.

Gällande pin så vet jag tyvärr inte, inte kommit så långt själv än. Men kolla i plugin confen? Kanske står där.
Viking B16 + Millenium II PLC
Veckoförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Du kan välja vilket stift du kopplar in dig på själv, se tex http://raspi.tv/wp-content/uploads/2014 ... inouts.png vilka som finns att välja på.

Här föreslås gpio22, pin 15: https://github.com/motoz/PellMon/wiki/H ... let-burner

Den andra ändan av brytaren kopplas till jord alltså GND i bilden ovan, Tex pin 14.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Tack för hjälpen och tack för ett väldigt bra program/arbete


Då hade jag tänkt rätt :oops:
Jag har sen ett par dagar haft detta igång men nu har lite fler dumma frågor dykt upp.
Jag mätte upp förbrukningen till 419 och 430 g under 6 min .
Jag mätte antal varv där jag skrev av Feedercounter vid start och sedan läste av den parametern efter 6 min, fick 17 18 18 varv. (Om jag fattar rätt blir det 4.19x4.8=20.11kWh)

På PellMon´s sida står effekten angiven i kW vilket visar att min brännare går på 53 kW hur räknar den ut det? på min brännare står det max 20 kW men jag har alltid räknat med kWh (har jag räknat fel?)

Behöver/bör man ändra några tider i [plugin_PelletCalc] ?

Jag kör min brännare mot en tank så när den är färdig så tillför den inget till systemet kan man ändra så att Pellmon går från cooling till off just nu starta brännaren så ofta att den bara går ner på cooling.

Jag har tidigare skrivit upp temperatur och ntal säckar i ett excel ark kan man få ut antal kg per dag enkelt ur någon fil?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

kWh är inte en effekt, det är en energimängd. Du kan räkna om en energimängd till någon annan form av energi, tex en viss mängd pellet eller en viss mängd bensin eller annat.

Effekten säger hur snabbt du gör av med den energinmängden, om du eldar upp 1kg pellet på 1 timme så producerar du 4,8kWh energi på en timme, och effekten är då 4,8kW. Bränner du upp 1kg pellet på en halvtimme istället så är effekten 4,8kWh / 0,5h = 9,6kW.

Så med 0,43 kg pellet = 2,06kWh på 6 minuter = 0,1 h så får du effekten 2,06kWh / 0,1h = 20,6 kW.

Av det ser vi att du har mätt upp antalet varv och hur mycket brännaren matar på 6 minuter då den är igång, vilket är fint om du vill mäta upp effekten själv. Nu är det inte de uppgifterna pellmon behöver, pellmon behöver veta hur många varv skruven går på 6 minuter då den går kontinuerligt, och hur mycket pellet som då matas fram.

Du ska alltså antingen välja någon funktion i din brännaren styrprogram som kör skruven kontinuerligt, många brännare har färdigt en funktion för att köra skruven kontinuerligt i just 6 minuter (brännaren ska naturligtvis inte vara igång då), eller så drar du ur sladden från styrningen till skruven och kopplar in en sladd direkt från ett vägguttag till skruven och låter den gå i 6 minuter. Antalet skruvvarv kan du med fördel läsa av från pellmons feedercounter (som du gjorde) så slipper du räkna varven själv. Sen skriver du i antalet uppvägda gram under 6 minuter i parametern 'feeder_capacity' i webbsidan.


Brännaren går från 'cooling' till 'off' då den uppmätta effekten går under 0.1 kW, i praktiken då skruven stått stilla under 5 minuter. Den tiden kan ändras i pelletCalc konfen, men inte startar väl brännaren igen efter mindre än 5 minuter?

Förbrukningdata finns i rrd databasen, men inte in någon form som är direkt åtkomlig. Kg/dag räknas ut i farten då det efterfrågas. Men du kan få det av webbservern, tex skriv i adressen http://<dinip>/pellmon/consumptionview/flotconsumption7d så får du ungefär:

Kod: Markera allt

{"bardata": [{"color": "#cdcdcd", "bars": {"barWidth": 38902000}, "data": [[1487376000000, 31.115726697856154]], "label": "prediction"}, {"bars": {"barWidth": 38902000}, "data": [[1487376000000, 14.01]], "label": "current"}, {"data": [[1486771200000, 57.8], [1486857600000, 48.1], [1486944000000, 38.8], [1487030400000, 31.9], [1487116800000, 33.8], [1487203200000, 33.8], [1487289600000, 30.99]], "label": "last 7"}], "average": 39.31285714285714, "total": 275.19}
till svar, där du har 7 st [1487116800000, 33.8], som är tidsstämpel och antal kg.

Samma får du från pellmoncli i kommandoraden:

Kod: Markera allt

pellmoncli get consumptionData7d
{"bardata": [{"color": "#cdcdcd", "bars": {"barWidth": 38902000}, "data": [[1487376000000, 31.115726697856154]], "label": "prediction"}, {"bars": {"barWidth": 38902000}, "data": [[1487376000000, 14.01]], "label": "current"}, {"data": [[1486771200000, 57.8], [1486857600000, 48.1], [1486944000000, 38.8], [1487030400000, 31.9], [1487116800000, 33.8], [1487203200000, 33.8], [1487289600000, 30.99]], "label": "last 7"}], "average": 39.31285714285714, "total": 275.19}
("pellmoncli list" visar alla parametrar)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Tack för väldigt snabbt svar
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Fuskbyggaren »

higgis skrev:En dum fråga har tänkt att försöka testa detta och köpa min första raspberry pi, behöver man ha en skärm när man jobbar med det eller gör man allt i datorn?
Nja, det beror på. Du kan ju alltid köra fjärrskrivbord eller se till att ha en webbapp. Jag kanske ska ha skärm, eller inte. Med telefonen i fickan och en webbapp har du en skärm ju.

Men att skriva en app i javascript och Ajax kräver sin karl. Python är inte det allra bästa nybörjarspråket.

För övrigt kan jag säga att jag jobbar med programmering av webbappar och har gjort i många år. Linux är som hemma för mig och sladdar är som godis.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan vi inte försöka undvika det som jag har "grönat" ovan? Den texten tillför ju inte till inlägget. / Roli moderator
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av thomasx »

Det hade ju varit smutt om man hade kunnat koppla ihop det med sin hemautomatino, Vera Edge och Imperihome.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar