Petade in kortet i ett "telefonuttag" från classe för att snygga till det lite:

Första fullständigt naiva programversionen i python tar 2.6% av raspberryns cpu vid 1800rpm. Testade med borrmaskinen upp till 4500rpm och det blev ca 10% så det finns nog marginaler så det räcker. Jag trodde faktiskt att jag skulle hamna att koda det i c, men det verkar ju helt onödigt. En interrupt på nedåtgående kant på ingången läser av en frilöpande megaherztimer och sparar undan diffen till förra värdet i en buffer. Första versionen av filtrering sorterar 5 senaste sampel och tar medeltalet av de tre mellersta + lite lowpass på det. Verkar funka helt tillfredsställande trots att interrupthantering via python har minst sagt varierande latency.
Ska nog fixa någon bild på monteringen i brännaren i något skede, men det hann jag inte med ikväll och dessutom ska jag nog fixa ett snyggare montage än en fasttejpad bit spikband tvärs över insuget.
Sedan blir det ett plugin till PellMon för loggning av lambdaregulatorns pådrag räknat från differensen mellan norm-varvtal och uppmätt varvtal, och alarm vid avvikande varvtal kommer ju på köpet. Och koden kommer naturligvis på github...
Onödigt men skoj!