RRDbuddy

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Det underlättar betydligt om du ger lite mer uppgifter om exakt vad som händer.

Tex, har du tidigare alltid haft pollinterval = 30s, om inte vad har du använt?

Kom det här felet 'illegal attempt to update using time ' bara en gång, eller upprepas det. Om det upprepas, hur ofta jämfört med det pollinterval som då används? Om det var bara en gång, var det vid omstart av rrdbuddy, omstart av rpi eller relaterat till någon annan händelse eller bara mitt i drift?

Samma frågor om det andra felet 'could not lock RRD'. Det här låter helt skumt, får mig att fundera om ditt sdkort börjar ge upp. Kanske du skulle kunna prova att lägga databasen i en ramdisk (finns guide i pellmon-wikin). Det är annars en bra idé att köra mot ramdisk, annars ger minneskortet upp förr eller senare i vilket fall som helst.

Förutsatt att 'illegal attempt to update using time' inte kom bara en enda gång direkt efter omstart av rrdbuddusrv så tyder det på att något tar allt för lång tid ibland, då uppdateringen av databasen tydligen inte är klar efter 20 sekunder. Kom att tänka på det här förresten
och sen tycker jag att det tar väldigt lång tid innan temperaturerna kommer i bilden kommer en eller två efter ca 10s sen tar det ungefär ca 20-30s innan resten kommer
Om avläsningen av sensorerna hänger sig ibland så fördröjs uppdateringen av databasen. Det tyder ju på något sådant om det tar så länge att läsa av sensorerna.

Jag frågade tidigare om du läser av sensorerna från item_path "/uncached", fick nog inget svar på det. Dvs läser du från typ "uncached/10.67C6697351FF/temperature" eller "10.67C6697351FF/temperature"? Att läsa från 'uncached' tar väldigt mycket längre tid så det skulle ju kunna vara en förklaring.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Fixade lite bättre loggning av fel i konf-filen och sånt (develop grenen tillsvidare). Vet inte om det löser dina problem, men du kan ju kolla. https://github.com/motoz/rrdbuddy/archive/develop.zip
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Nu har jag lagt in develop.. Logningen ser lite annorlunda ut lite mer siffror.

2015-09-01 12:27:53,419 - INFO - rrdtool update 1441103273:39.25:17.6875:18.125:22.6875:22.75:16.9375:22.9375:22.625:U:U:U:U:U:U:1441055633 failed with, , ERROR: /mnt/ramdisk/rrd.db: illegal attempt to update using time 1441103273 when last update time is 1441103273 (minimum one second step)

2015-09-01 09:35:41,275 - INFO - rrdtool update 1441092940:48.4375:9.0:9.9375:31.875:24.5625:13.0625:23.0625:22.5:U:U:U:U:U:U:1441055633 failed with, , ERROR: could not lock RRD

Och jag har fixat ramdisk, behöver du mera så berätta vad du vill ha för information för att lösa loggen.
Pollintervallet är standard 30s nu. Konstigt att den bråkar om samma tid.

Mvh Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Okej, du har alltså fått exakt två st fel i loggen sen du installerade develop? Inget fel alls på 3 timmar mellan 9:35 och 12:27?

Hur länge efter start kom första felet?

Det blir svårt att gissa sig fram då jag inte får några svar på de frågor jag ställer.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Ok förlåt men felen kommer nästan direkt .. du har meddelande

mvh Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Problemet verkar alltså vara att det då och då tar över 15 sekunder att läsa av en sensor från onewirenätet. Det betyder att då och då krockar nästa uppdatering med föregående som inte är klar än eftersom koden inte tar den möjligheten i beaktande. Frågan är ju då vad det beror på, jag har ingen större egen erfarenhet av onewirenät så jag vet inte.

Det här skulle nog gå att gömma bort genom att cacha sensorerna internt och inte bara lita på owserverns cache (sen då jag har tid att ta itu med det), men bättre skulle förstås vara att hitta 'felet' i nätet. Jag skulle felsöka genom att börja med en sensor och öka på tills det slutar fungera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Är dina sensorer +5V matade
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Japp dom sitter på 5v allihop har 8st har fått rådet att koppla bort en i taget av honda så nu är dom 6st

Med vänlig hälsning Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Och nu verkar svarstiden vara kring 10 sekunder istället för 15. Skumt, i mitt system ligger det kring 3s max, fast jag har förstås bara 3 sensorer i en 30m slinga, och i ett annat system jag kommer åt via nätet verkar svarstiden vara max 5s (med 14 sensorer).

Nå det blir nog att bygga in ett cache i owfs pluginet så att alla svar fås direkt och onewirenätet pollas i bakgrunden. Borde väl ha varit så från början, men det verkade ju fungera ändå... Owservern cachar ju data också, med standardinställningar 15 sekunder, vilket gör att det oftast fungerar bra. Men owservern pollar ju inte data i bakgrunden så då data är föråldrat i cachen så blir det att vänta på att data läses från sensorn, och rrdbuddy är inte beredd på att det ska kunna ta 15 sekunder.

Men egentligen föreslog jag att du skulle ta bort alla sensorer utom en (med kort kabel) för att kolla att det faktiskt fungerar som det ska då, och sedan börja lägga till.

Och så brukar det ju bli problem med reflektioner och otyg om man bygger stjärnnät, en lång rak slinga med sensorerna längs med fungerar bäst. Men det brukar väl bli fel i avläsningen och inte långsamt om det är reflektioner i nätet, men som sagt jag har ingen stor erfarenhet av onewirenät.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Jag har märkt att när folk har problem med sitt 1-wire så är orsaken till 99% dålig,glapp eller dåligt dragen plint.
Jag skulle rekommendera att man löder ihop alla kopplingar alternativt förtennar alla kabel ändar innan man kopplar ihop på plint.
Sedan tycker jag personligen att man bör ha en bra stam kabel mellan logger och givare.

Liten historia om ett problem som jag har haft
Min pann logger ar fungerat perfekt i ca 2 år jag inser att min tak belysning i pannrummet är dålig
så jag glad i hågen traskar till Jula och införskaffar 2 st av deras lysrörs armaturer 159:-/st (billigt)
monterar och ja visst det lyser ju bra.
MEN sedan märker jag att min logger får (hicka) mätvärdena hoppar hur som helst men inte hela tiden utan ibland.
Avancerad felsökning på börjas plintar kollas givare kollas men allt är ok tills en dag när jag kommer in i pannrummet och kollar loggern tak belysningen är av för det är ljust ute loggern fungerar men sedan så ska jag hitta ett verktyg i en låda så jag tänder i taket var vid loggern dör.
Då är det så att Julas armatur är av typen med elektroniskt tänndon och den skapande så mycket övertoner så den slog ut min logger.
Ska tilläggas att logger och belysning låg på samma fas jag flyttade loggern till en annan fas och bytte kabel mellan givare och logger till folieskärmad och nu funkar det... :mrgreen: :mrgreen:

Lång historia men ett problem som kan vara klurigt att hitta
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Håller jag med dig inte helt lätt att hitta det felet...
Samtliga givare är lödda i sensorändan stiftat i andra ändan där det sitter på en sockerbit som är bryggad för 8 sensorer. Den går bra nu med 6st sensorer inkopplade endast ett felmedelande sen i natt.
PS jag har glödlampa i taket i rummet där raspi servern är..

Med vänlig hälsning Hasse
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Du kan väl löda i sockerbits ändan oxå för att testa
för då har man uteslutit glapp iallafall
sen kan det ju vara en givare som inte är ok
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Fixade snabbt en prototyp till cachning med bakgrundspollning av onewiredata i develop grenen. Borde kunna hjälpa vid långsamma nät... Där finns också med lite bättre loggning av konf-fel och en aning förenklad konfiguration av databasen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Nu har jag kört den nya develop rrdbuddy i en timme och jäklar vad snabbt temp siffrorna kommer.
En kollision med tiderna har den naturligs gjort men det kanske inte kommer fler..
Det här kan nog vara med i master filen även för Pellmon..

Bra jobbat honda

Med vänlig hälsning Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Den där enda kollisionen kommer direkt efter uppstart och det var väntat, finns ju inga data cachade vid uppstart och första avläsningen kan ta upp mot en minut i ditt system av någon anledning. Ska fixa det också, det här var bara första steget. Finns annat också att göra innan det platsar i master, bla borde data läst från en uncached path gå förbi cachen. Allt kommer nog med i PellMon sedan också.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar