Val av ny ved panna

Här diskuteras allt kring vedeldning
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

okej.. låter mest som de har dåligt med drag i skorstenen...? samt inte så torr ved kanske? överförbänning ska det ju bli bra drag i så det låter ju som det är skorstenen. som sakt funkar perfekt hos min kompis iallafall.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Det låter som folk har gamla små pipor i skorsten,kvarlevor från olje/små vedkaminer? 20pa måste man kunna komma upp på, om det ska funka med självdrag.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

Precis. rycker det in och förbränner dåligt så är det ju till stor sannolikhet att det är skorstenen som krånglar..
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Tror väl snarare att det är pannan som krånglar när den inte har såpass mycket som en rökgasfläkt. Är det någon som sett en pelletsbrännare utan fläkt förresten?

Det här är fel som de som skriver viadrusreklamen på byggahus forumet inte säger något om. Nu ska man ju alltid undersöka själv också, men det finns alltid någon som luras av reklam.

Man får hoppas att pelletsforum klarar att hålla undan både spambot och gratisreklam. Jag eldar pellets i en urdålig panna tack vare all kunskap som finns att läsa på pelletsforum. Brännaren har jag installerat själv.
Utan fakta och riktiga uppgifter skulle jag sitta där med oljebrännare eller få köpa värmepump.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

som sakt 20pa. pratade med en rörmokare idag.. han hade installerat flera sådana pannor och det enda han kommentera som skulle krångla med dem va just att skorstenet inte räckte till.. överförbränning = bra drag i skorten annars underförbränning om inte tillräckligt när det är så mycket kw i en panna.. ska be sotaren komma och testa draget i mitt skorten se om det räcker till, han trodde inte det skulle vara något problem när han va här sist.. då får det bli en viadrus v8d isåfall + motdragslucka.. det enda att ja vill ha en sådan är ju bara för att den är billig, håller länge, ingen keramik och ingen elektronik + att veden kostar mig inte så mycket.

nu vet ni vad ja tycker och tänker :wink:

Mvh
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Grattis!!Hittat rörmockare på rusta!! Du behöver mera drag i en underförbrännings panna! än en överförbännings panna.Om du kollar de flesta pannor,med omvänd förbränning så sitter de en sugande fläkt. Men de går utan fläkt med.Men då får du ha en 8-10 meter skorsten 150-200 pipa,
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja ja Eldvin... Ena dagen ska vi spara elenergi nästa ska man ha den senaste elteknologin..Det är väl bra man kan klara sig o få värme/varmvatten med hjälp utav enkelt självdrag?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

sirkrille skrev:har en kompis som har en viadrus v8d. laddar 2000liter. behöver lägga in ved 2 ggr så är den uppvärmd till 80grader.. han har ingen motdragslucka, så skulle han montera en sådan också så skulle det funka ännu bättre som finns att köpa på tex http://www.defenda.se/ kostar 600kr. gött att slippa all elektronik och fläktar som kan gå åt helvete.. bara att elda på! men visst har man pengar så varför snåla?...
Det är inte möjligtvis så att sirkrille jobbar för företaget defenda?
Verkar ju rätt troligt eftersom han föreslår inköp av motdragslucka därifrån för 600 kr. Samma lucka får man för 450 hos transtemper.se.
Att skryta över en dålig, svårsåld, miljöskadlig och icke miljögodkänd produkt till skyarna och lura pannspekulanter att köpa skiten verkar väl också misstänkt.
Rör det sig om riktig marknadsföring så talar man om vilka värden man får för CO, CO2, O2, NO och vilken verkningsgrad man har på pannan.
Jag tittade på gamla inlägg och det fann likadana reklamattacker för den förbjudna Sverigebrännare,
Tur att PELLE drar ut på medlemsregistrering här så det inte blir som på byggahus forumet som mina lurade kompisar tittade på.
På Byggahus forumet börjar nya medlemmar fråga efter Viadrus redan i första inlägget.
Har inte öststaterna råd att betala för vanlig reklam.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

nej det är inte ens en möjlighet att han gör det.. det va ett föslag på en motdragslucka. men kanske finns en möjlighet att broberg jobbar åt transtemper.se?
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

skryta om det är väl lite väl att ta i va? får man inte tycka att den funkar bra? men som sakt om man bor inne i en stad så är det ju ingen ide alls att köpa en sådan när den inte är miljögodkänd.. men bor man ute på landet som ja gör och har tillgång till billig ved så...
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja eller gå in på byggahus.se o läs.Finns massor med trådar om moderna pannor med omvänd förbränning,pannor som man får meka med för att brinna bra ,trots fläkt o keramik...... :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Inlägg av LG »

Tack så mycket alla..

men för att gå tillbaka till ämnet..

Just nu så lutar de åt en Focus PE-20 den ser rätt ok ut tycker jag,
synpunkter på sån då,någon som en ?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Som pellets panna inte alls dum, Men inte lyckad till ved. Gott om plats för aska å lätt att göra ren,
thomas-k
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 22:54

Inlägg av thomas-k »

Viadrus är en skitpanna och min panna kommer att hamna hos allmänna reklamations nämnden. Att ha med Lindquist Heating att göra var mitt livs största misstag! Efter att ha investerat i en sådan anläggning som dom hävdade fungerade bra till pellets hade jag en pelletskostnad på 40 000 kr förra vintern. Mätningar visar att pannan endast har en verkningsgrad på 79.9% då Lindquist angett 88% i sin reklam. Dom hävdar dessutom om jag installerar en större (50 kW) brännare så ska det gå bra.... Detta tog dom 4 år för att komma på! Men enligt min mening så förbrukar en bil mer bensin om man gasar på mer(?).

Jag söker återköp och skadestånd på 30 000 kr för att bröderna Malmros är några riktiga klåpare!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Vidarus är en bra panna! Kruxet är att alla nötter envisas att elda allt annat än den e gjord för!! Det är ock förblir en kokspanna!! Så beställ koks från Polen å elda på !! "De e billigt!" Finns lite dyrare alternativ,,Som Mescoli,Baxi,Värmebaronen. Men då blir det mindre vehuggning å man måste göra mera jobb åt frun! Å vill man inte hjälpa frun så e Passat & KJpannan ett vinnande konsept. Om snålhet å visdom ,,Tvista de lärde i Lund.
Skriv svar