Vedbrist!!! Eller? Värmeloggs verkar vara ett bra alternativ

Här diskuteras allt kring vedeldning
ixen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 28 sep, 2007 17:00
Ort: Upphärad, Trollhättan

Vedbrist!!! Eller? Värmeloggs verkar vara ett bra alternativ

Inlägg av ixen »

Hej!

Jag har svårt att få tag på ved nu och alla runt mina trakter (Trollhättan) verkar inte kunna leverera Värmeloggs heller.

Nu verkar det som om det löser sig ändå eftersom jag det finns enstaka pallar ute hos olika småbutiker (ÖB, Granngården, Bauhaus m.fl.).
Men där kostar det lite mer än om man tar hem 2 pallar med lastbil.

Har även överväg att köpa en pelletsbrännare till min Kökspanna från www.biomatec.se.
Enligt uppgift ska detta fungera väldigt bra, men det verkar inte jättebilligt att föda brännaren. Jag har pratat med både vänner som kör med anpassade pelletspannor och killen som kör pellets i en lika dan Norah 300 kökspanna som jag har och det går c:a 2 säckar per dygn hos bägge två nu när det ligger på 10-20 minusgrader ute.

Har ni några tankar eller tips där ute, alla "insnöade" eldare?

M.v.h.
/Stefan
118 kvm. Byggt innan 1909 i 1,5plan. Eldar ved i en Norrahammar kökspanna från 1962. Ingen acctank :-(
Men har istället upptäckt vedloggs som funkar kanon i min gamla panna :-)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tror loggs är en bättre ide.Tills du får tag i ved.

Verkar vara stor brist på ved i år.
Nästa år skall jag nog köra upp lite spis ved och sälja i Januari
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ixen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 28 sep, 2007 17:00
Ort: Upphärad, Trollhättan

Inlägg av ixen »

Va skönt med en till som säger att det är vedbrist. Alla man pratar med säger att "nä det kan det väl inte vara, jag vet en som har ved att sälja!" Sen händer det inget. Det vill säga, igen har någon ved förutom de som ha det som hobby typ.

Men jag va inne på ÖoB nu på lunchen å köpte 50st paket a'10kg för 29kr/st. Kör man 2,5 paket/dygn, med då lite varierande temperatur blir det 75 spänn per dygn. Det är 10-15kr mindre per dygn än om man investerar 20.000:- i en pelletsbrännare och föder den med 2 säckar pellets varje dygn fär 46kr/st.

M.v.h.
/Stefan
118 kvm. Byggt innan 1909 i 1,5plan. Eldar ved i en Norrahammar kökspanna från 1962. Ingen acctank :-(
Men har istället upptäckt vedloggs som funkar kanon i min gamla panna :-)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

ixen:
Vedeldning i sig är ju en hobby, det är knappast något för gemene man.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Tänk på att loggarna har stort energi innehåll,så elda försiktigt till du lärt dig hur mycket/ofta du kan lägga in.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Beträffande vedbrist s åhörde jag av en bekant som eldar med ved att skogsägarna får så bra betalt av uppköpare att det lönar sig sämre att sälja till privatpersoner. Sedan sa han något om att det var svårare med leveransen för att det skulle ha blivit hårdare koll på lastbilschauförerna svårare med helgkörningar.

Om det stämmer eller inte vet jag inte men så hade han fått förklarat för sig då han skulle köpa ved.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Andreas Hansson skrev:Jag tror loggs är en bättre ide.Tills du får tag i ved.

Verkar vara stor brist på ved i år.
Nästa år skall jag nog köra upp lite spis ved och sälja i Januari
Va ska du göra med alla pengar du tjänar på veden då.byta upp dig till en Lopper eller? :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Dyr har veden blivit med.400kr fastkubiken+moms för tremeters björkved.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Men Lennart, de finns ju flis!! I me en flisbrännare, Hyttsten märker nog inte om de försvinner en 3m eller två. 8)
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja eller köp rötved 9000:- för bil o släp (45m3fub) här nere hemkört o klart.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Jösses höll på att sätta i kaffet i vrångstrupen

Läste först:
Taxen skrev:Tänk på att bloggarna har stort energi innehåll,så elda försiktigt till du lärt dig hur mycket/ofta du kan lägga in.
:P

Ett b för mycket. Dags att putsa glasögonen
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

lennart wiklund skrev:Dyr har veden blivit med.400kr fastkubiken+moms för tremeters björkved.
Jag hörde av en tjomme från Undersåker att en norsk åkare kör vedlass i stort sett varje dag från Jämtland till Norge.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja Norge är nog på gång...Hörde utav en vedpanne försäljare ja känner lite, att det börjar gå lite pannor dit..
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja man får hoppas det är en Viadrus försäljare så får vi svenskar äntligen en ordentlig revansh på norrmännen för Jörgen Brinks genomklappning i stafetten 2003. :)

Edit: Direktciteringar skall undvikas för att göra forumet mer lättläst och överskådligt, borttagen. / Roli moderator
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det gäller att se upp vid vedköp.
http://www.dt.se/nyheter/falun/article581995.ece
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar