Efterlyser tips och råd

Här diskuteras allt kring vedeldning
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Japp satsa rejält.
Jag skulle nog själv stoppat in en panna på 40-50kw med ordentligt ved magasin.
Tankarna kan man ju börja med 2 kubik och sätta in mer om man tycker det behövs.
Tankar är ju relativt lätt att bygga på men är pannan för liten sitter man som jag med skägget i brevlådan.
Mitt ända allternativ att få en vettig ved anläggning är att hiva ut pannan för den klarar inte ladda mer än 1000liter och det knappt.
Hur i hel... man kan stoppa in en panna på 25kw i ett hus på 200kvm är för mig en gåta.
Det finns plats till nästan hur stor panna som helst och massor med plats till tankar trots det bygger man ett kraftigt under dimensionerat systen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Många intressanta svar - tackar! Det verkar som om det skulle kunna räcka med 2 kbm, även om mer vore önskvärt. Någon stor panna kommer inte att rymma tyvärr, vi får väl se vad vvs-firman föreslår, men jag har tittat på Nibe Vedex 3000 (tror jag att de heter). Källaren är murad med kalksten och har sjukt hårda väggar, så att bredda någon dörröppning blir nog inte aktuellt. Helst skulle man vilja bygga ett litet pannrum på tomten, men dels hinns det inte med, dels förlorar man då den viktiga ventilationen av källaren.

Det lutar kanske åt tre mindre tankar (750 l), varav en med elpatron.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Fick just mejl från sambon att hon beställt en ny pelletspanna ... så gick det med vedplanerna! Och jag som varot så jävla less på denna krånglande pelletsmaskin som bara strulat.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar