Stor vedpanna, vad ska man välja?

Här diskuteras allt kring vedeldning
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Nog rostar pannorna sönder :cry:
Min diom vedpanna har börjat läcka nu. Pannan är 21-22 år,Pissar i nedre hörnet under plåten som rostret ligger på.Att aska ur pannan VÄLDIGT noga med jämna mellanrum är nog väldigt viktigt!Jag har nog fuskat där i hörnen under rostret.Detta inbillar jag mej har skapat rosten...Satt mycket skit där,detta har nog enligt min teori hindrat värmen att sprida sig dit.samt att när pannan kallnat,då bundit ev kondensfukt i askan i hörnen.Jag inbillar mej att det är så,vet inte.
Nu har jag svetsat pannjäveln :twisted: tre gånger,men läcker lite då pannan kallnat.Tittar efter ny pjäs för fullt.Lutar åt en Värmebaronen vedolux cu.Då jag vill för enkelhetens skull ha en panna med inbyggd vvberedare.Passar mina två rena accar+laddomat 4030.Nu hävdar vissa att vedoluxen är gammal teknik med självdrag...
Men samtidigt är det mindre som kan krångla anser jag.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det kanske finns ett skäl till att Värmebaronen inte lagt mer pengar på utveckling av pannan: Den är bra såsom den är. Man kanske lägger ner 30 - 40 miljoner på att förbättra verkningsgraden 1 %, samtidigt finns det ina möjligheter att höja priset, så man får tumma på materialkvaliteten - och resultatet blir full katastrof. Sådana som CTC de köper upp små konkurrenter med bra idéer. En gång fanns varumärken som Parca och Egor. Nu heter de CTC. En gång fanns TMV, nu finns NIBE. Och när de svenska idéerna tryter, så licensproducerar man tyska, polska eller ryska design. Värmebaronen är däremot autentiska. Det de har, har de skapat själva. Så låt gå att de är lite dyrare i vissa stycken, men om man kan slippa problem så kanske är de extra tusenlapparna väl använda ändå.

På tal om Diomen: Jag tror inte du skall ta på dig skulden för att det rostade hål. Jag tror det kan vara en kombination av att man kanske svetsat med för hög temperatur för att bli snabbare klar på fabriken när pannan byggdes, samtidigt som man kanske slarvat med rostskyddet. Torr aska korroderar metall bara i liten grad, så jag tror att det har rostat från vattenmanteln in mot brännkammaren snarare än omvända vägen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar