Stor vedpanna, vad ska man välja?

Här diskuteras allt kring vedeldning
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Stor vedpanna, vad ska man välja?

Inlägg av shaft »

Min granne har ett väldigt stort hus, ca 300m2 + källare som också är uppvärmd till viss del. Totalt knappt 500m2 att värma. Han kommer att ha ca 7m3 vatten, vill helst i slippa 1m ved pga av vedmaskin som gör 50cm ved.
Han har kollat lite på:
Maga 80kw som har 65cm ved,
Calmar v65 verkar fin men kanske svag?? Bra att man kan hänga på en pelletsbännare då det kommer eldas sånt också,
Atmos pannorna men då blir de 1m ved,
Veda´s stora pannor på 70-100kw men återigen 1m ved.
Orlan hittar jag inte längre hos AF energiteknik så de kanske har försvunnit från svenska marknaden??

Andra ideér??
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Jag skulle hellre tagit en panna för 1 meters ved än en panna för 65 eller 75 cm ved. Då kan man lägga in två 50 cm i längdled så det blir just 1 meter... 8) Lätt hantering med 50 cm ved, både vid kapning, klyvning och förvaring.

Visst finns Orlan 80 kvar, se polimex.se Orlan med sin stora rymliga förbränningsdel och enkla keramik går också utmärkt att koppla en pelletsbrännare till. Finns "pelletslucka" som tillval. Bara att enkelt lyfta ut de nedre keramikstenarna så vips är Orlan en pelletspanna med stort askutrymme..
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ariterms nyuppdaterade arimax 60+?

http://www.ariterm.se/387_Ariterm_35

på sin finska sida så uppger man att även den större pannan har vidareutvecklats på samma sätt som 35:an

inte 80 kw men en mycket poten panna
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Kanske en dum fråga, man tappar inte effekt på att lägga dubble 50cm kontra 1m? Tycker att jag får sämre effekt när jag kör med kortved i min 50 panna. Inte riktigt samma orr, kan vara att den är klen även i omkrets som gör att det blir så, alltså inte riktigt "pannklyvt" utan lite magrare modell.

En annan granne har en Orlan 25kw & är nöjd med den, är det någon som har någon erfarenhet av Orlan 80kw pannan.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

shaft skrev:Kanske en dum fråga, man tappar inte effekt på att lägga dubble 50cm kontra 1m? Tycker att jag får sämre effekt när jag kör med kortved i min 50 panna. Inte riktigt samma orr, kan vara att den är klen även i omkrets som gör att det blir så, alltså inte riktigt "pannklyvt" utan lite magrare modell.

En annan granne har en Orlan 25kw & är nöjd med den, är det någon som har någon erfarenhet av Orlan 80kw pannan.
Borde bli marginell effektskillnad om man lägger två 50cm-vedklabbar efter varandra så vedvolymen vid varje inlägg blir mer eller mindre likt som om man lagt in och fyllt med 100cm-vedklabbar. Om man fyller vedmagasinet utan att lägga varven efter varandra så blir det säkert sämre effekt.. :jocolor:
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Zwentomen skrev:Ariterms nyuppdaterade arimax 60+?

http://www.ariterm.se/387_Ariterm_35

på sin finska sida så uppger man att även den större pannan har vidareutvecklats på samma sätt som 35:an

inte 80 kw men en mycket poten panna
En toppmatad självdragspanna? Hittar ingen fläkt på den? Man kan nog kommunicera med halva kommunen (via röksignaler) då pannan skall påfyllas.. :wink: Denna panna http://195.198.92.151/ariterm/ariterm-v ... 09_web.pdf skulle finnas i en större skepnad, med större vedmagasin. Då har ariterm varit ett intressant val.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Vad tycker vi om Extuna om man monterar skorstensfläkt??
Sak på en demo i morgon. De har en 50cm 70kw som kan vara intressant.

Är effekten normalt beräknad som medeleffekt eller som maxeffekt?
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med tanke på husets storlek skulle det nästan va ide att kolla in en fin flisanläggning

Annars kanske Effekta 60 skulle funka med 195 L eldstad, Skulle iof fått vara 450-500 L eldstad så behövdes pannan bara laddas en gång..
En Effekta 60 lär nog behöva ca 3 ilägg/dygn då det är som kallast i de huset..

Om det är bra drag i skorsten så kanske en Orlan 80 med 465 L eldstad skulle passa, Det är iof en meterspanna..
Draget kanske inte spelar så stor roll då den bara behöver fyllas 1 gång :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

shaft skrev:Vad tycker vi om Extuna om man monterar skorstensfläkt??
Sak på en demo i morgon. De har en 50cm 70kw som kan vara intressant.

Är effekten normalt beräknad som medeleffekt eller som maxeffekt?
Oftas är det medeleffekten. Man beräknar hur mycket ved och energi ett fullt inlägg innehåller, och hur fort det brinner upp. Stirra aldrig på effekten utan kolla på hur mycket som kan rymmas i ett fullt vedinlägg. Det optimala vore en panna som kunde brinna effektivt med 10-20kW/h och hade ett vedmagasin likt Orlan 80 på nästan 500L. Då skulle man inte vara så beroende av stora acktankar utan pannan kunde brinna konstant nära husets värmebehov under vinterhalvåret, bara fyllas på en gång per dag.. Tyvärr finns ingen sådan panna idag, men det är dit framtidens vedpannor kommer att utvecklas.. Med det jag vet idag så skulle jag vid ett pannköp kolla på följande.. Stort vedmagasin (minst 180-200L), finfördelning av primärluften nära glödbädden, sekundärluften ska tillsättas långt upp i sekundärmunstycket, nära glöden för snabb förvärmning vilket innebär snabb förbränning med "blålåga", samt att konvektiosdelen skall ha runda tuber som kan borstas helt rena med borrviska. En cylindrisk förbränningskammare är att föredra. Den får "lågan" att rotera så att uppehållstiden blir längre vilket medföljer att förbränningen av gas och partiklar blir mer fullständig.. Mycket av detta har jag testat, provat och kontrollerat på min Orlan 40 så det är inget jag tagit ur luften.. :wink:
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Liten ackvolym, låg effekt, stort ved utrymme? Hur skulle det funka för dom som vill elda sommar halvåret när inte förbrukningen är så hög,när man bara behöver varmvatten.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Matab skrev:Liten ackvolym, låg effekt, stort ved utrymme? Hur skulle det funka för dom som vill elda sommar halvåret när inte förbrukningen är så hög,när man bara behöver varmvatten.
Behöver ju inte fylla hela pannan vid inlägg under sommarhalvåret.. Det jag menar är om man kunde slippa stora plats och konstruktionskrävande 10-kubiks acktankar som normalt krävs om du har en panna som kan fyllas med närmare 500 L ved. Om man hade 3-4 kubiks acktank och en panna som kunde brinna effektivt nära husets värmebehov under vintern (helst med reglerbar effekt) så har det underlättat mycket. Finns ingen sådan panna i dag men det är dit framtidens vedpannor kommer att utvecklas, det är min tro och förhoppning. Mindre "kallstarter", mindre utsläpp, mindre slitage. Bara att fylla i pannan en gång per dygn.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fröling pannorna är ju oxå fina, Där finns en 15 kW panna med 145 l eldstad som skulle funka för oss med vanliga hus men är för liten för trådskaparen men det finns 50 o 60 kW pannor med 200 L eldstad med automatisk tändning mm..
http://www.biovarmesystem.se/froling.php

15 kW pannan har en brinntid på 10 tim o tänder på kvarvarande glöd 12 tim efter att man gjort brasan :D
För en normalförbrukare o en sådan panna så behövs inga extrema tankar utan då det är som kallast går man bara o lägger på ved morgon o kväll, En tank på t.ex 2,5 m3 skulle man klara sej långt då..
Sommartid tänder den brasan själv då tanken är t.ex 45° i toppen så man behöver bara kolla att pannan är laddad med ved o då det är som kallast får pannan laddas morgon o kväll i några dygn till tanken är varm då kanske huset tar 10 av dom 15 kW som pannan ger..
Synd bara att den är dubbelt så dyr som "vanliga" pannor :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Lutar åt Extuna pannan, 70kw med dubbla eldstäder.
Tror det blir bra åt honom, enkel & okomplicerad verkade den i alla fall...

Har ju min pelletsbrännare monterad i min panna, där har den suttit i över ett år nu, man blev ju sugen på att elda lite....
Min Albin har genomgått en skön förädling de senaste åren, när jag börja elda i den när vi flyttade in så lämnade den 18kwh i medeleffekt, nu ligger den på 54kwh i medel, den blev lite roligare...
Skitpanna i grunden men det gick ju att få fart på den & samtidigt hålla förbrukningen i schack. Kul
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

André skrev:Fröling pannorna är ju oxå fina, Där finns en 15 kW panna med 145 l eldstad som skulle funka för oss med vanliga hus men är för liten för trådskaparen men det finns 50 o 60 kW pannor med 200 L eldstad med automatisk tändning mm..
http://www.biovarmesystem.se/froling.php

15 kW pannan har en brinntid på 10 tim o tänder på kvarvarande glöd 12 tim efter att man gjort brasan :D
För en normalförbrukare o en sådan panna så behövs inga extrema tankar utan då det är som kallast går man bara o lägger på ved morgon o kväll, En tank på t.ex 2,5 m3 skulle man klara sej långt då..
Sommartid tänder den brasan själv då tanken är t.ex 45° i toppen så man behöver bara kolla att pannan är laddad med ved o då det är som kallast får pannan laddas morgon o kväll i några dygn till tanken är varm då kanske huset tar 10 av dom 15 kW som pannan ger..
Synd bara att den är dubbelt så dyr som "vanliga" pannor :(
Ja Fröling och ETA är på rätt väg med sina vedpannor. Själva pannkroppen görs i Österrike och visar att det går att få en vedpanna att brinna med låg effekt men med hög verkningsgrad. Men priset är ju absurbt! Fröling 40 runt hundra tusen!
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

André skrev:Fröling pannorna är ju oxå fina, Där finns en 15 kW panna med 145 l eldstad som skulle funka för oss med vanliga hus men är för liten för trådskaparen men det finns 50 o 60 kW pannor med 200 L eldstad med automatisk tändning mm..
http://www.biovarmesystem.se/froling.php

15 kW pannan har en brinntid på 10 tim o tänder på kvarvarande glöd 12 tim efter att man gjort brasan :D
För en normalförbrukare o en sådan panna så behövs inga extrema tankar utan då det är som kallast går man bara o lägger på ved morgon o kväll, En tank på t.ex 2,5 m3 skulle man klara sej långt då..
Sommartid tänder den brasan själv då tanken är t.ex 45° i toppen så man behöver bara kolla att pannan är laddad med ved o då det är som kallast får pannan laddas morgon o kväll i några dygn till tanken är varm då kanske huset tar 10 av dom 15 kW som pannan ger..
Synd bara att den är dubbelt så dyr som "vanliga" pannor :(
Bra du förstår vad jag menar André! En Fröling 15 kW men med 500 L vedmagasin skulle vara super, brinntid över ett dygn.. Eller en Orlan 80 som man moddar och justerar ner medeleffekten på.. :wink: Blir betydligt billigare än en ETA eller Fröling.. Hade faktiskt en möjlighet för ett tag sedan att köpa en Orlan 80 väldigt billigt. Den första generationen med flänsanslutning för stigare och retur. Har jag haft bättre utrymme och mer tid över så har jag köpt den och provat byggt om den.. Kan folk köpa gamla bilar och bygga om och dona så kan väl jag svetsa, greja och prova mina ideér på en begagnad vedpanna.. :lol:
Skriv svar