Pannkitt lite här och där....

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Pannkitt lite här och där....

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har precis installerat en Viking smalspis 30 i vårt kök. Har använt fläta och pannkitt för tätning. Har inte jobbat med pannkitt tidigare och var lite oförsiktig, därför är det nu pannkitt lite här och där där man inte vill ha det. Insåg inte att det blev SÅ satans hårt! Är det bara mekanisk borttagning som gäller eller har ni några mirakelkurer?

En annan fråga gällande installationen. Finns det verkligen inget bättre än pannkitt? Kan väl inte vara riktigt bra när det blir så knallhårt. En del rörelse blir det väl ändå i rören av värmen, eller?

Såg nåt som hette Sika Firestop, som verkade lite spännande! Erfarenheter?

ha det bra
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Nej min tub pannkitt får ligga i sin låda tills han blir antik. Var ju stenhårt och vid värme måste delarna kunna röra sig.
Jag kör med en tub Gasket Goo topplocksklister där det blir under 200 grader och hydrauliskt kalkbruk där det blir varmare som rökrörets ingång i skorstenen.
Finns ju också Maxit eldfast bruk 5kg på K-Rauta för 109 spänn.
Borde tåla hög värme och vara mjukare än pannkittet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Tack för svaret.

Jo jag tycker också at pannkittet var ett mög, känns inte så "modernt" men jag kan ha fel!

Frågan kvarstår dock, hur fanken får jag bort böset som jag råkade kladda där det inte ska vara. Lite på skorstenen som är synlig.

Kanske man får göra om installationen, med nya delar? Kostade cirka 700 kronor för rökrören som jag använt.
Stör mig nämligen när det inte är klockrent. Är sjuklig pedant, men har inte hittat någon bra medicin för det!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Skriv svar