Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd förbr

Här diskuteras allt kring vedeldning
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd förbr

Inlägg av heka »

Hej,
Jag har problem med att ställa in min Albin Polar 30-70kW med omvänd förbränning. Problemet började då vi renoverade vår skorsten. Jag har efter renoveringen fått ett mycket större drag. Dragbegränsaren öppnar helt och rökgastempen ligger för högt. Enligt tillverkaren skall rökgastempen vara 150-200 grader. Jag har 250-300 grader! De turbulatorer som suttit i konvektorrören är borttagna av förra ägaren. Nu till mitt problem....
När jag tänder pannan så fungerar den väldigt bra ett tag, sedan slutar den sekundära förbränningen att fungera under en tid (ca 40 minuter, då ryker det som fasen i skorstenen) för att sedan komma tillbaka.
Upplever det som att problemet blir mindre om jag eldar grövre vedträn. Har även noterat att (troligen) pga det höga draget så brinner det ojämnt i förbränningsrummet. Längre in i förbränningsrummet brinner det fortare, kan detta påverka. Tillverkaren poängterar att de ska vara en jämn glödbädd vilket de inte blir då?

1. Varför slocknar sekundärförbränningen? Rökgastempen är fortfarande hög.
2. I vilken ände börjar man när man ska trimma in en panna? Tänk att få en steg för steg lista de vore drömmen :-)
3. Ska hela förbränningsrummet övertändas eller ej vid rätt inställning?
4. Är det någon som har ett exempel på hur turbulatorer ser ut, kan man tillverka själv?

Vore JÄTTE tacksam för förslag på lösning!!! Har grubblat allt för länge på detta nu utan att komma på en lösning.

/Henrik
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Turbulatorer kan du göra skälv Ska se ut somNNNN Lika lång som tuberna,Prova med alla i.Blir draget för dåligt kan du börja med att kapa en bit.Ställ motdrags lucka på mellan 15 till 20Pa. Endast den nedre delen av veden ska brinna.Primärluftsluckan skallva helt stängd på panna ligger på ca95gr så den inte går i kok om nått skulle hända.Sen är ökar du på sekundärluften så att det inte sotar.Ett gammalt knep e att stoppa in en ståltråd i stosen.Den ska inte bli svart nått nämnvärt.Likaså ska det inte synas annat än vatten ånga ur skorsten då det tatt sig ordentligt.Kolla tuberna varje dag under en vecka så ser du om de blir bättre eller sämmre då du justerar. Om sotet i tuberna är ljust till blått så borde du ligga bra till.
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Försök 1

Inlägg av heka »

Testade att göra 8st veckade plåtar som jag stoppade i turbulatorerna. Eldade sedan en brasa med tre mindre ilägg istället för ett som jag brukar (var lite feg).
Eldningsförloppet blev mycket bättre, rökgastem var på 180 grader vilket är perfekt enligt panntillverkaren, sekundärförbränningen fungerade under hela förloppet. I kväll ska jag testa med ett stort ilägg istället för tre små.
Det enda jag kan notera som inte är helt bra ännu är att draget blir lite pulserande och med detta blir själva förbränningen också pulserande. Vad nu detta kan bero på.
Det känns som jag är på rätt väg! Jeeehooo va bra!

Eldvin->
Stosen? är det där anslutningen mellan panna och murstocken är där jag har dragbegränsaren tro?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Om du menar att pannan Går lite ojämt,,Wof wof,,Så brukar de tuda på lite för bra drag, I så fall,Peta lite med fingret på motdragsluckan å se om det hjälper,å tänk på att väldit finklyven ved brinner för fort.Så när du staplar i ved i panna ska detligga tätt som i en tändsticksask ;) Å se till att ha luft till pannrummet, Å som vanligt prova sig fram till bästa sätt.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Japp,stosen är avgasröret mellan panna å skorsten.Å tänk på att mäta rökgas tempen FÖRE motragsluckan,
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Lite mer klarhet men ändå ett steg bakåt

Inlägg av heka »

I går när jag skulle elda så la jag in en full brasa istället för tre små som vid första eldningen med turbolatorer.
Satan i gatan men då uppkom samma problem igen att jag inte får någon låga vid sekundärförbränningen.

Har klurat på en sak.
Jag tror jag har en för klen dragbegränsare. Jag har en Tigex25 intallerad vilket är enligt produktbladet för klen för min anläggning. tigex25 klarar max 25kW och en max längd på skorstenen på 8m och en area på skorstenen på 169cm2. Alla dessa parametrar är mindre än vad jag har. Kan tänka att före renoveringen av skorstenen så var draget mindre och denna dragbegränsare passade.
Jag funderar på att investera i en Tigex50 vilket är mer passande för min anläggning.

Öppnar jag vedinkastluckan så startar sekundärförbränningen undra varför?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

På ved luckan sitter ju primärlufts luckan eller?? Öppna den mer!!Va händer då?? Om de blir bättre,prova dig fram till lagom öppning.
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Jag har två munstycken som blåser in luft i förbränningskammaren med en fläkt dvs en tryckande fläkt inte sugande som de annars verkar vara många system som har. För att reglera hur mycket luft som skall tryckas in i förbränningsutrymmet skrunar jag på två skruvar. Default är 4 varv ut max 8 varv ut. nu har jag ställt in va ca 4 varv ut. Ökar jag så verkar det som om veden brinner för fort.
Jag har beställt en ny dragbegränsare som är i rätt dimension som kommer på måndag. Förhoppningsvis gör detta susen!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Får du nån fart på pannan??
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Jag fick min dragbegränsare igår och gjorde en proveldning. Nu var det så att gårdagen var extremt blåsig så den nya dragbegränsaren fladdrade på ganska mycket och slog i max läget den med ibland. JAg upplevde annars att de blev bättre. Har funderingar på att sätta dit Tigex 25 också för att få finregleringen att fungera, detta kräver dock att jag bygger en adapter.
Idag ska jag lägga i mer än 1/3 och se om det funkar. Hoppas bara inte sekundärförbränningen slocknar........
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag har sett är Tigex25 dels en mycket liten regulator och dels en ganska dålig sådan också, förstådd så att skillnad i tryck från helt stängd (men just börja öppna) till fullt öppen ganska stor.

Den är helt enkelt knappast värd att satsa på alls alltså.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Har du bruksanvisningen kvar?? Nånting säger mig att du missat nått,,Du sa att du skruvat på två rattar,, Jag försökte kolla din panna på nätet,men får inte tag i nånn skiss hur den e gjord,,,Kan du bli klok på vart primär ock sekundär luft går in?? De e nått knas där tror jag.Kan du starta fläkten då panna e kall,å kolla vart det blåser,om det blåser.Så inga kanaler e tätt?? Om du har möjlighet att fotta lite ,,Så kanske man kan få en susning om hur den funkar.
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Jag kan ta lite foton ikväll och lägga upp.
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Håller på att klura ut hur man laddar upp bilderna....
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Här kommer några bilder....

Bild ett visar pannan och de små "hålen" ovanför den övre luckan innehåller skruvar. Dessa skruvar används för att justera primärluften.
http://dl.dropbox.com/u/8488043/IMG_0146.jpg

Bild två visar utblåsen (Cylindern)i pannan, alltså där primärluften trycks ut.
http://dl.dropbox.com/u/8488043/IMG_0147.jpg
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
Skriv svar