kombinera ved och pellets?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

kombinera ved och pellets?

Inlägg av tesso »

undrar om några här kombinerar att vedelda sitt hus ibland, fast ni kör med pellets?

båda två är ju ganska billiga alternativ :D

har en gammal kombipanna, men har inte vågat elda nåt med ved än, vet inte hur länge sen det gjordes eller om det funkar ens :lol:
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har du ackumulatortank??? Annars kan du glömma att elda ved effektivt.....
En del kommuner tillåter inte vedeldning om det inte sker mot en acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

jo men tror inte den rymmer så mycket :?
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Glöm bort alla ideer om att elda ved i en ctc265. Den är inte och kommer aldrig att vara konstruerad för vedeldning. På den tiden den konstruerader tänkte man på koks som reservbränsle om oljan tog slut.
Utan acktank får du inte heller elda med ved.
Försöker du elda med ved blir det en rökgastemperatur på 400 grader och det är för mycket för en normal skorsten.
En vedanläggning går på minst 60000 om man gör lite av jobbet själv så ska man elda med ved är det en rejäl satsning.
Till pellets är pannan bra. Räcker inte det?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

jo naturligtvis räcker det med pellets, var mest bara nyfiken, vet inte hur allt funkar ännu.....men nu kan jag släppa det ;)

TACK
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Använder en gammal högfors panna med pellets som huvudbränsle.
Men eldar mellan varven i ved delen.

Har en 500 L Acc tank.

Ekonomiskt är det långt ifrån, men tycker det är bra lösning för mig.

Vet inget om Ctc pannorna men det borde väl gå att använda ved delen på om man tar det lite easy :wink:

Om inte annat så borde man väl kunna använda den som reserv går brännaren eller så sönder så kan man slänga in lite ved och elda lungt och stilla . och därigenom hålla en acceptabel temperatur i huset.
Nu talar jag inte om att det skall vara ekonomi i det hela, utan som en backup lösning.


Eller vad tror ni.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Visst går det att använda CTC pannorna med ved. Gamla CTC 265:orna är förvisso gjorda för att elda koks, men skall även kunna eldas med ved med överförbränning. Det ända är att de har låg prestand på ved - bara 12 000 kcal/h - eller kring 10 kW. Det håller ner till ca -15. Under det så blir det svårt att hålla panntemperaturen uppe - och ännu svårare att hålla stöga varm Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Förstår inte varför man ska lura folk att det går att elda ved i något där röken går rakt ut i rökröret.
Om det går att elda ved i Högfors panna är inte intressant i sammanhanget.
Att det dessutom inte är tillåtet att elda ved för fastighetsuppvärmning i en sådan anordning gör väl att den diskussionen "jag ska elda i alla fall" hör hemma i flashback forumet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Låter som en riktigt effektiv panna det där Bild
Vad är den avsedd för? Kol?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Torsten skrev:Att det dessutom inte är tillåtet att elda ved för fastighetsuppvärmning i en sådan anordning gör väl att den diskussionen "jag ska elda i alla fall" hör hemma i flashback forumet.
Nu är jag inte med torsten, varför skulle inte detta vara tillåtet.

Stöd eldar som sagt, och min sotare har aldrig sagt något om detta.

Och att det inte är ekonomiskt att värmen går rakt ut i rökröret ,
håller jag helt med dig.
Men det handlade om en back up eller stöd eldning om tesso hade tillgång till ved.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Alla med CTC 265
Överförbränning tänds alltid ovanpå inlägget med finhuggen tänd ved !!
låt veden brinna ut och tänd om på samma sätt!!
Glöm inte sekundär luft ventilen ska vara öppen!
Bra att veta, den ska finnas en baffel just för att länga rökgasvägen vid ved eldning.
En baffel för olje eldstaden, denna plockas ut vid ved eldning.
för att inte skada denna vid ved eldning.

Med denna metod brinner veden lika rent som i vilken underförbrännings panna som helst.
Vist går denna panna att elda ved i!
men glöm långa bräntider, vedgaser måste få plats att brinna ovanför vedinlägget!

Jag känner 1000 tals som eldar ved i CTC 265
Tillverkar rökgasutrustning
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ska man elda ovanför vedinlägget så blir det ju inga konvektionsvägar alls så ljusmetoden fungerar inte.

Det handlade om att "kombinerar att vedelda sitt hus ibland, fast ni kör med pellets?" och då handlar det inte om stödeldning utan fastighetsuppvärmning.

Vedeldning i Högfors panna går nog riktigt bra jämfört med ctc265 som inte har några konvektionsvägar alls. Ctc265 än plåtlåda man eldar i och ovanför denna sitter en avlång tratt där röken går ut.

Förstår inte varför man ska rekommendera folk att elda ved i något som inte är avsett för vedeldning. Den som helt ovetande om vedeldning fyller pannans magasin med ved och tänder på får ju 500 grader i rökgastemperatur. Risk för att skorstenen blir skadad. Är skorstenen redan skadad av tidigare vedeldning kan trä i trossbotten ovanför ta eld om rökgas på 500 grader läcker ut i en springa i skorstenen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jag har eldat ved in dylik panna men vägrade fortsätta inför årets säsong. Visst går det om veden är riktigt torr och särskilt om man eldar som Olle föreslår. Pannan brinner mycket lugnare då och längre om man tänder uppifrån. Tror inte att man förlora nämnvärt i konvektionsytor heller. Elden tar sig ändå ganska snabbt neråt i vedlagret

Att den inte skulle räcka till när det är kallt stämmer inte i vårat fall trots ett dåligt isolerat hus. Däremot skulle man få elda jämt. Vi eldade i huvudsak med pellets men den gav mycket mer med ved. När det var svinkallt och pannan hade kallnat värmde vi ibland pannan med ved för att det skulle gå snabbare att få den varm. Men effektiv är den inte. Vi ansåg det inte lönt att att installera acktank då vi hade fått elda en hel dag frö att värma 500 l.

Att den sedan skulle kunna brinna lika rent som en underförbräningspanna skulle jag vilja se ett testprotokoll på.

/mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar