verkningsgrad ctc v 25

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

verkningsgrad ctc v 25

Inlägg av lennart wiklund »

Finns två ctc pannor som ev är intressanta,dessa två har inbyggd vv som jag behöver.Men jag hittar inga verkningsgrader på dessa tv ctc v 25 pannor.En har gjutjärnsroster,den andra keramiska.Någon som vet verkningsgrad??

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Skillnaden mellan dem är att den med gjutjärnsroster baserar sig på underförbränning, medan den keramiska har omvänd förbränning. Underförbränningspannan har högsta märkeffekten, medan den med omvänd förbränning har högsta verkningsgraden - gissningsvis kring 90 % medan underförbränningspannan väl ligger kring 85 % Jag vet alltså inte, men det är mer kvalificerade gissningar. Om det är tal om att huvudsakligen elda ved, så ville jag nog vald underförbränningspnannan både för den högre effekten (som härrör från större eldstadsvolym) och det faktum att man slipper dyra keramikbyten vart 5 år (enligt ÅF jag pratat med). Gjutjärnsrostret kan hålla allt från 1 år till hela pannans livslängd beroende på den som eldar samtidigt som det gör att man kan elda briketter om veden tryter :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Några sådana verkningsgrader tror jag inte på.

Men en seriös leverantör borde ha provningsprotokoll på hemsidan.
Våra svenska tillverkare verkar dock ha problem med detta, Varken CTC eller värmebaronen redovisar verkningsgrader på hemsidan.
Jag föreslår att lennart wiklund ringer CTC alt mailar och sedan redovisar resultatet.

Man kan dock inte lita på vad dom säger. Värmebaronen ljuger till kunderna och säger att deras pannor har högre verkningsgrad än vad SP har testat.
Be om en kopia så är man säker
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Nåja CTC svarade ialla fall
Verkningsgraden är för CTC V25 FK 78% och för FG 66%.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

förstod nästan detta :cry: denna panna lär ha sett lika ut sedan tidigt 70tal.Då går den givetvis bort,helt klart ett bättre val då värmebaronens vedolux

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Mr_Smurf
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 14 aug, 2011 09:41

Inlägg av Mr_Smurf »

Är det för att diompannan läcker som du ska byta den eller är det pg.a verkningsgraden?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Dom två pannorna Lennart kollar på e samma panna i grunden,Egor V25/35 Uppköpta av Ctc. Samma skit båda två.Kolla på en värmebaronen istället
8)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Eldvin skrev:Kolla på en värmebaronen istället
8)
Är det nå mycket bättre?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Inlägg av ragge2 »

Varför ska du dra på dig pannor som andra åker till skroten med?
Du använder ju motorsåg!
På den tiden de här pannorna var moderna använde man väl bågsåg och sågade för hand.
Andreas har ju visat någonstans att också Värmebaronens vedpannor har riktigt dålig verkningsgrad.
Varmvattenberedningen ska du ha i tanken om du funderar på att byta panna.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: verkningsgrad ctc v 25

Inlägg av Eldvin »

Hur går det?? Lennart? har du hittat på nått nytt uppi "Halln??? En Gasssel??? Bättre än en gammal Diom och och en slut Viik.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: verkningsgrad ctc v 25

Inlägg av lennart wiklund »

Nja,Diomen läcker ju lite.Låg och svetsade skiten i våras tror jag det var.Pissar lite fortfarande :roll:
Men den får nog tuffa på i vinter,men det blir nog en värmebaronen vedolux när det blir byte.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: verkningsgrad ctc v 25

Inlägg av Eldvin »

Värmebaronens vedpannor är inte dum. Så du får väll prata med Larssons rör Lennart om dom kan ta hem en åt dig :D Eller är det Attacus som gäller??
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: verkningsgrad ctc v 25

Inlägg av lennart wiklund »

Nja du Eldvin,har fått ett pris på nätet,strax över 40tkr,fraktfritt så det blir nog det...
Det blir en vedolux cu med inbyggd vvberedare,detta pga mina rena tankar med laddomat 4030.Dom lilla förluster som blir med denna kombination står jag så gjärna ut med.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: verkningsgrad ctc v 25

Inlägg av senmathal »

Hej Lennart!
Annars är ju en tappvattenautomat en suverän lösning om man inte har någon beredare i tanken. Då slipper du pumpa vattnet fram och tillbaka. Den är relativt enkel att montera men det ska vara en med bra reglering av tappvattentempen, typ BAXI. Kostnaden tjänat du väl igen på en billigare panna.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar