Hur vet man om veden hänger sig eller om nåt annat är på tok

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Hur vet man om veden hänger sig eller om nåt annat är på tok

Inlägg av Lernbo »

Mitt vedmagasin övertänder efter ca:en timme och underförbränningen uppör(lågan flämtar), öppnar jag luckan till vedmagasinet ser man att det är ett "hål" rum mellan keramikhålet och veden , ser ut som att veden har hängt sig eller så har det blivit baktändning så veden som har legat där brunnit upp.
Har provat allt, även ändrat tekniken på vedinlägget.

Nu skiter jag snart i det här och köper värmepump............
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag är ingen stor vedeldare, men utifrån vad du berättar, så har du ved med för hög fukthalt. Är inte veden tillräckligt torr, så sprider sig inte glöden tillräckligt snabbt, och resten vet du. Så om du har utrymme så plocka in veden minst 2 - 3 veckor innan den skall eldas så att den får eftertorka ordentligt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Veden är torr, har torkat ute i 2 år under tak.
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Varit där har ärren osv.

Jag Hade liknande problem med min biomix

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7703

Läs och lär
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Lernbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 jan, 2011 21:21

Inlägg av Lernbo »

Jaha ja, så det är bara att byta panna då :cry:
Jag ska prova imorgon att strypa primärspjället max samt öka sekundär spjället max och sätta dragbegränsaren på 15 Pa.

Fungerar inte det gör jag om pannan till motvikt som passar min trepunktslyft till traktorn, det borde pann fan duga till tung som den är :twisted:
Ved panna Attack 45 KW.
Acc tankar 2900liter .
Dragregulator Tigex 50.
Slang i skorsten 160 cm2 11 meter.
Thermomatic CBJ.
Laddomat 21.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan du sänka farten på fläkten som petar in luft eller suger luft? Pröva med att sänka ordentligt och gradvis öka på tills det verkar bra(tar några eldningar att få till).
Tips nr 2 handlar om hur man staplar en ved panna, du ska stapla så att veden funkar som ett uruselt korthus som faller ihop lätt. Jag själv lägger den minsta veden längst ner men blandar även den grövre veden med lite mindre pinnar så att små pinnarna brinner upp först och ger plats åt dom större att falla åt sidan.
Pröva.

Möjligtvis kan även din ved vara i torraste laget (har du testat hur torra dom är?), beror lite på hur torr den var när den klövs och hur stora bitar du klöv. Jag själv får problem när det är mycket smått typ 5-7cm pinnar, då vill allt ta fyr på en gång. I värsta fall kan man alltid blöta vissa pinnar som man vill ska brinna lite senare. Lagom fuktig(typ 20-24%) ved värmer bäst tycker jag, verkar som om överföringen till pannan blir riktigt bra då.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Hur vore det om du satt i pannrummet en stund?? Lär dig !!!De finns manualer till det mesta!!! Låter som att du har för mycke primärluft! Du får samma problem om ven e finklyven! Packningar runt luckor ska va tätt!! Så mitt råd,"Gör om! Gör rätt!!
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Köp en bekväm fåtölj för du lär få bo länge i pannrummet om de fungerar lika dåligt som min fd biomix....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Första en stilla vädjan i all vänlighet, sprida inte ut det hela på tre olika trådar!
"Hur vet man om veden hänger sig eller om nåt annat är på tok"
"Nybörjare med vedeldning behöver hjälp omg..."
"Jag har ett ånglok i källaren!!!!"
För det rör sig väl om samma panna och samma problem, håll då det hela till en tråd så är det mycket lättare för de som ska försöka hjälpa dig!

Om jag inte läst helt fel så säger den information jag hittat om pannan att den är gjord för ved med längden 75 cm och vedmagasinets djup är 78 cm. I ett inlägg har du skrivit att pannan är gjord för ved om 60 cm och du eldar med ved som är 50 cm, du har även skrivit att pannan är 2 år så det kanske finns olika generationer/modeller av pannan eller är det så att pannan är gjord för 75cm och du eldar med 50cm, då är det mycket luft runt veden.

Vidare står det att fukthalten skall vara min 12% och max 20% och diametern på veden skall vara 8-15cm, vidare står det att pannan inte är passande för att elda små vedpinnar, men man kan blanda in upp till 10% mindre vedträn tillsammans med ved om 8-15cm i diameter.

Så, börja med att tillse att du har lämplig/passande ved och därifrån är det främst en fråga om hur veden läggs in i vedutrymmet (smått/mellan/stort och hur tätt) och slutligen gäller det att hitta rätt inställningar på pannan.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

--> Lernbo

Har du nyligen flyttat in i ett hus där denna anläggningen finns?
Isåfall, kan du inte kontakta föregående ägare för en genomgång av hur ved-eldnings-systemet fungerar?

Det bör ju ha fungerat på tillfredsställande vis innan isåfall..



Eller har du köpt allt nytt och installerat själv?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar