ta ur keramiken Calmar V33

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

ta ur keramiken Calmar V33

Inlägg av senmathal »

Hej!

Är lite irriterad på Trebemas dåliga manual, Jag har nyligen installerat pelletsbrännare i uttaget på sidan av pannan men instruktionerna för detta är obefintliga. Det finns inget om det i pannans manual och inget följer med den pellets sats som man köper till för att montera brännaren.

Nu är det väl inte så svårt att räkna ut men det vore ju bra att veta om ska ta ut all keramik eller bara den nedre. Den nedre fattar man att den ska bort då det ska vara en asklåda där den sitter, Men hur är det med den övre keramiken.

Jag antog att den skulle bot så jag kikade i manualen för att se hur detta skulle gå till. Men inte ett ord stod om detta så jag tänkte att det är väl bara att lyfta upp den. Lättare sagt än gjort då den är rejält tung och inte så lätt att få tag i genom pannluckan. När jag väl fick upp den ena halvan är det konstruerad så att den andra halvan faller ner då dom kilar/håller fast varandra. Naturligtvis gick den i två delar och när jag skulle ta om taget på den jag höll i för också den ner och gick sönder. Det fanns ju inget att lägga den mot. Jag kan säga att det inte är helt lätt at lyfta ut kermaiken ståendes böjd genom pannluckan.

Arg... Tänk om det kunde stått något om hur det var konstruerat och att man skulle akta sig så inte keramiken faller ner då man tar bort ena halvan.

Så har ni en V33 så var försiktig om ni tänker ta ut den övre keramiken. Nästa gång ska jag lägga någonting mjukt under keramiken när jag tar ut den.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Hej,
Man kan ringa Trebema och få bra hjälp.
Är själv inne på att köpa en pelletsbrännare, ser att du kör på en
Viking Bio, 20kW antar jag. Vissa rekommenderar 25-30kW.
Du kan väl meddela hur det fungerar, rökgas temp osv.
Tar du bort fläkten när du kör pellets ? man ska väl ha nån lucka
där när man kör pellets, eller ?
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Mailade Trebema idag.
Den översta keramiken behöver man inte ta ur vid pellets eldning.

Och köper man en ny övre-lucka med hål för pelletsbrännare
ingår det, asklåda att lägga i botten samt blindfläns att montera
på fläktens plats. Elkabel för att mata brännaren.

Ska nog slå till, svårare att välja pelletsbrännare.
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Hur mycket jag än skulle velat rekommendera Viking Bio, så kan jag inte eftersom den är för liten för Calmar Pannan. Jag skulle nog satsat på en som klarar 30 kW, och som sköter sig själv för det mesta. Urtaget sitter rätt högt, men det kanske går ändå för en uppåtbrinnande maskin typ Ariterm BeQuem? Kravet för fri höjd är ca 250 mm för 20D och 350 mm för 50D.

http://www.ariterm.se/80_Ariterm_BeQuem
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Ja, vissa säger att man ska satsa på en 30kw's brännare.
Men kollar man tex hos Baxi ska deras 20kW räcka bra till Calmar V33.
Blir några tusenlappar extra för mer effekt.
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Hej!

Har mailat Trebema och precis som nämnts behöver man inte ta bort den övre keramiken. Tänk vad bra om det hade stått i endera pannans instruktioner eller följt med pelletsatsen.

Anledningen till att jag eldar med en Vikingbio är att den fanns före pannan. Dessutom är tanken att pannan i huvudsak skall eldas med ved. Med alla turbulatorer på plats så har jag en rökgastemp på knappt 150 grader. Jag har inte mätt vid toppen av skorsten vilket borde göras. Nu har jag ett rostfritt insatsrör och det tillsammans med att pannan brinner tre timmar åt gången gör att det inte torde vara något större problem med kondens.

I övrigt tycker jag att det fungerar helt problemfritt med den lilla brännaren och pelletsåtgången tycks ha minskat i jämfört med eldning i min gamla CTC kombipanna. Den enda nackdelen med för liten brännare torde väl vara att skorstenen inte blir nog varm förutom att brännaren brinner längre. Men det hade den ju gjort oavsett vilken panna man hade haft eftersom jag eldar mot acktankar.

Ja jag tar bort fläkten och sätter dit luckan som följer med pelletssatsen. Sedan matar jag bränaren med matning som annars går till fläkten via en brännarstyrning. Det gör man för att få nytta av pannans överhettningsskydd. Då man slår pannans strömbrytare i pelletsläge har man konstant ström på matningen till fläkten.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar