Behöver råd och tips när Perifalen ska bytas!

Här diskuteras allt kring vedeldning
Henken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 11 mar, 2011 13:56

Behöver råd och tips när Perifalen ska bytas!

Inlägg av Henken »

Hej på er!
Här kommer det en nykommling på forumet,har dock varit å surfat runt här en längre tid å läst allt mat nyttigt om ved eldning mm.
Mkt kunnigt folk på forumet :thumleft: så jag hoppas jag kan få råd å tips!

Har i dagsläget en Perifal Duo Plus 18kw -97 med en slav tank på 1300L,100L expantionskärl öppet system,slang i skortstenen 110 mm och ca 10 meter lång.
Huset är på 95 m3 boyta samt 45m3 uppvärmd (ren) källare.,Tilläggsisolerat,nya fönster.
Klarar mej idag på att tända en gång per dygn men det är väl precis iof när tempen kryper neråt.

Lite osäker på om det är för lite diameter i skortstenen? Kan tilläggas att jag fick fläkten utbytt efter nåt år till en på 80watt för pannan inte gick riktigt som den skulle,inga problem i nuläget med pipan.


Pannan ska bytas ut mot en 30kw antingen Baxi Bonus eller Innova.
Iof kör jag bara med ved så det lutar väl kanske åt innovan,men kom gärna med synpunkter,för å nackdelar!

Lite funderingar kring ack tanken,om man ska behålla den och montera in en slinga samt komplettera den med mer vatten eller om man ska köpa nya tankar
Har de nån betydelse med olika storlek,höjder mm för skiktningens skull?

Hoppas ni kan hjälpa mej med mina funderingar kommer väl mer frågor vad det lider när man ska dra igång med projektet!


//Henken
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag skulle nog behållit tanken och kompletterat med en plattvämeväxlare för varm vattnet.
Henken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 11 mar, 2011 13:56

Inlägg av Henken »

Har oxå tänkt lite på det,men vet inte.
En slinga sitter ju där den sitter samt inga div delar som ev kan krångla.
Hur pass effektiv är en plattvämeväxlare? går det att köra ut relativt varmt vatten även när tanken har gått ner i temp?


//Henken
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

Stoppa dit en extra 2000L tank och en Baxi TVA, du kommer nog tjäna in TVAn ganska snabbt jag ångrar att inte jag tog en sådan istället för dubbla slingor.. Enda som egentligen slits på en TVA är cirkpumpen..

Edit: 30kW Innova blir perfekt :) Bonus är bara en pelletspanna..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Henken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 11 mar, 2011 13:56

Inlägg av Henken »

Ska kolla upp det där med Baxis tva,såg det var rätt saftigt pris på den 9600:-(om det kan stämma) men är det lönsamt så kan det vara värt.
Har trångt och eländigt för att få ner en tank på 2000L,den tanken jag har idag är tillverkad för att precis gå igenom källar dörrarna var precis vad jag fick ner.
Hur mycket vatten bör eller minimum behövs till en Solo innova?

Som det är i dag så blir det till att tända en gång per dygn minst 1,5- 2 inlägg när det är kallt ute men skulle vara skönt att ha ack volum så man klarar redigt ett dygn samt att det inte blir för lite för innovan,typ ner å tända i med ett ilägg å sen är det klart,det är så jag vill ha det :D


//Henken
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

Innovan värmer ca 2000liter 45 grader med ett fullt inlägg, så det är ju minimum, en bra riktlinje för ett fungerande system är att använda svanenmetoden, dvs vedvolym*18 i ditt fall 2430 liter har du det så klassas din baxi som en svanenmärkt anläggning :)

Allt utöver det sen är väl bara en bonus i eldningskomfort, så att du kan elda när du har tid och inte bara för att du måste..

Är ju inte så stor skillnad på en TVA jämfört med 2 st slingor i pris..

Har du ett öppet system? Då har du ju lite bättre förutsättningar att få en måttbeställd tank som kommer ner :) jag tänker på en rektangulär tank..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Henken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 11 mar, 2011 13:56

Inlägg av Henken »

Tackar för infon om inovan,betydligt bättre fart i den än min gamla :D
Fått ett pris på en rund tank 750L med 2 slingor i.
Hur verkar det att koppla ihop en rund och en rektangulär tank?
Tänkte mest på skiktning om det är nåt att satsa på kommer dock bara upp i 2050L totalt iof så räcker ju expantionskärlet då, mätte på det och det var på 110L öppet system.


//Henken
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

Går hur bra som helst att kombinera tankarna, bara se till så att toppen på tankarna är på samma höjd..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Henken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 11 mar, 2011 13:56

Inlägg av Henken »

Nu var det inhandlat en 750L tank med 2 slingor, hos Tanksvets i Husqvarna,får hoppas det blir bra med varmvatten samt volymen som blir totalt 2050L till en Innova!

Nu kommer nästa fundering :D Har nu 28mm rör mellan tank och panna så en del kopplingar,rör mm finns ju redan men räcker 28mm rör?
Vad finns för nackdelar med 28mm om det nu ens fungerar vettigt?


//Henken
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Vad kostade tanken då? :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Henken skrev:Nu var det inhandlat en 750L tank med 2 slingor, hos Tanksvets i Husqvarna,får hoppas det blir bra med varmvatten samt volymen som blir totalt 2050L till en Innova!

Nu kommer nästa fundering :D Har nu 28mm rör mellan tank och panna så en del kopplingar,rör mm finns ju redan men räcker 28mm rör?
Vad finns för nackdelar med 28mm om det nu ens fungerar vettigt?


//Henken
28mm rör räcker bra för nya pannan oxå..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Henken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 11 mar, 2011 13:56

Inlägg av Henken »

Vet du om det räcker även om pannan är på 30kw?,är lite i valet å kvalet en del man har pratat med säger min 35 rör.
Någon som har erfarenheter av 28 rör?

Har lite fundering kring ack tankarna oxå,lite olika höjder på muffarna till returen samt var som är effektivast att koppla laddningen mm
Ska försöka ta nåt kort i helgen,ska i väg i morgon bitti å hämta hem nya tanken :D


//Henken

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

det går bra det...
På farsgubbens 30 kw panna har vi 1 Tum och 8- 10 m till tanken. å det funkar fint det med..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Henken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 11 mar, 2011 13:56

Inlägg av Henken »

Om man ska ladda tanken från pannan var är det bästa att ansluta laddningen? I topp eller överst på sidan,för och nackdelar.

Angående rör dimension så blir det 35mm har en en bekant som hade en hel del i den dimensionen liggandes så det passade ju utmärkt!

Nån som har bra koll på det :D
SundayForever
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 05:22

Inlägg av SundayForever »

Vet du om det räcker även om pannan är på 30kw?,är lite i valet å kvalet en del man har pratat med säger min 35 rör.
Någon som har erfarenheter av 28 rör?
Har lite fundering kring ack tankarna oxå,lite olika höjder på muffarna till returen samt var som är effektivast att koppla laddningen mm
Ska försöka ta nåt kort i helgen,ska i väg i morgon bitti å hämta hem nya tanken
Skriv svar