Renoveringsslang till braskamin

Här diskuteras allt kring vedeldning
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Idiot som man är, så har jag eldat ett par gånger till nu i kaminen när det varit 25-30 grader varmt ute, bara för att testa. Grannarna måste tro att jag har spårat ur ordentligt, som om inte det är varmt nog nu :D :D :D
I alla fall så har det funkat kanon varje gång och inga problem vid uppstart.
Jag kan väl tro att det blir ännu bättre drag i skorstenen på vintern....
Men nu ska jag glömma kaminen och njuta av sommaren i stället. Vintern kommer ju fort nog ändå. GLAD SOMMAR!!! på er alla här på forumet
MVH: Kay 8)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till bras kamin

Inlägg av kay »

Lite uppdatering om den här tråden:

Nu har jag eldat i kaminen i 1,5 år nu och det har funkat klockrent med 110 diameter slang i skorstenen till min kamin i källaren.

Förut var källaren på 63 kvadrat en plats för förvaring och massa massa skit som ingen ville ha, man var bara nere i källaren för att fylla på pellets eller sota pannan. Men sen kaminen kom på plats så har jag renoverat upp källaren rum för rum, så nu tillbringar vi mer tid där nere med familjen framför brasan än uppe på vanliga boplan!! Helt plötsligt fick vi dubbelt så mycket yta i huset att vara på.

Vi funderade på att bygga ut förs, men det hade slutat på ca 400.000:-
Men med ganska enkla och relativt billiga medel så har huset blivit dubbelt så stort för ca 60.000:-
och då har vi till och med gjort ett nytt stort badrum där nere med golvvärme.

Vi har även byggt en vinkällare, sällskaps rum med tv där kaminen står. Det som återstår är att bygga en bastu i anslutning till badrummet (nästa års projekt)

Funderar på att lägga ut lite bilder på källarrenoveringen om någon är intresserad, he he!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Renoveringsslang till bras kamin

Inlägg av Jonas O »

Gutt med en uppdatering såhär ett tag efteråt, kul att veta hur det har funkat ;)


Bilder låter trevligt! :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till bras kamin

Inlägg av kay »

Bilder kommer!!! det blev över förväntningarna!!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av kay »

Uppdaterar med lite bilder på min vinkällare, med kamin installationen!!! :D :D :D
Bild

ett annat rum bredvid!
Bild

Vy från vinkällaren
Bild

In mot kaminrummet!
Bild
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av Roli »

Häftigt, jättesnyggt !!!

Är det en gammal dörr som du har som bordsskiva eller....? Har själv haft funderingar på att göra något speciellt som bord till uterummet. Du har inte lite mer närbilder på bordet med stativ? Man kan kanske få lite inspiration/ideér....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av kay »

Roli: Jag fixar några närbilder på bordsskivan, och benen som jag tillverkat själv, Bordskivan är en gamal dör till en jordkällare som tillhörde ett gammalt 200 årigt soldattorp som brann ner för några år sen, som ligger nära där jag bor, och det var ingen som ville ha dörren förutom jag, he he!! Eller rättare sagt: JAG TOG DEN BARA!!! :oops:

Fixar bilderna i kväll eller i morgon!! :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av kay »

Roli: Här kommer lite bilder på bordet!!!

underredet är byggt av fasadpanel och betsat brunt
Bild

Bordsskivan är en dörr
Bild

Gångjärn så jag kan förvara filtar och kuddar om inte brasan skulle räcka, he he!!!
Bild

Och några enkla handtag på underdelen, mest för dekorationens skull
Bild

Kommer även sätta gamla järnbeslag på underdelen snart, ska bara hitta rätt stuk på beslagen. Du vet! Det går inte att sätta på vad som helst, måste synka med den andra inredningen, he he!!! :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av Roli »

Gillar dörren, hmm förlåt bordsskivan starkt. Kul när saker och ting kan få en annan användning än de en gång var tillverkade för.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av kay »

Man måste hitta rätt stuk på dörren för att det ska bli bra som bordsskiva, hade en lite nyare dörr innan jag hittade den här dörren, men det såg bara konstigt och tillgjort ut, men den som letar han finner!!!
(eller bara tar! :oops:)

(snacka om att komma i från trådens ämne, he he he!!!! Fast det är ju kul att det utvecklas till något annat ibland) :D

Lycka till med ditt bord till uterummet Roli :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av Andreas Hansson »

Blev riktigt bra det där Kay :cheers:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av kay »

Jätte tack!! Andreas Hansson!!

Jag älskar att vara nere med familjen i källaren, som vi kallar för våran slottskällare, he he!! och bara mysa framför brasan med tända ljus

Förut var man aldrid nere i källaren, det var ett ställe som var riktigt ogästvänligt och kallt, och inte trodde man att det skulle bli så här mysigt när jag fick idén om att installera en kamin i gamla oljetanksrummer.

Vet inte om det framgår av bilderna, men i gamla garaget, rummet bredvid kaminrummet har vi ett gamalt rustikt mat bord som vi kan sitta och dricka vin och äta ost tillsamman med vänner och bekanta, så det är verkligen en utnyttjad platts nu, i stället för gamalt skit som bara stod och tog platts :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Renoveringsslang till braskamin

Inlägg av kay »

Nu har den lokala tidningen här i kommunen tydligen sett bilderna på min källare, troligen för att jag la upp en bild på facebook för mina vänner ville se vad jag gjort.

Någon :evil: har tydligen tipsat tidningen, så dom har kontaktat mig för att göra ett litet reportage om mitt källar bygge/renoverin. Det skulle bli i en bilaga med lite annorlunda inredning som alltid kommer ut på torsdagar, he he!!! Dom är ju inte kloka ju.. :lol: . Vem fan skulle vilja läsa och titta på ett gammalt oljetanksrum och ett igenmurat garage som är omgjort till lite sälskapsrum, ha ha ha!!! Vi får väl se hur det blir med det :oops:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar