Renoveringsslang till braskamin

Här diskuteras allt kring vedeldning
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Vad fick du betala för det, Jag har ca: 8,5 m pipa, och det ska vara ganska dyrt att glidgjuta, har jag hört
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Läste för skojs skull vad det kostade med glidgjutning, ca: 1500:- metern..
Det blir betydligt dyrare än med slang, Slangen fick jag till halva priset av kaminförsäljaren, bara jag köpte kaminen från honom, och det ska jag, för jag fick bra pris på den också. :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Men det var väl om du skulle ha någon att utföra det åt dig? Självgjort jobb blir väl billigare? :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

glid gjutning fixar jag inte själv, men montera slang fixar jag. Och det är ju slut summan som räknas för mig. Och nu vart det så bra att jag kunde byta en vara som vi säljer på mitt jobb mot 8,5 meter slang, så jag betalade bara ca: 2800:- i slutändan. Tur måste man ha i bland, Och kaminkillen vart också nöjd med ett par Digitala trummor. :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Så kan det göras :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Så måste det göras när ekonomin säger ifrån, och lösningarna finns ett stenkast runt kröken, jag menar inte skorstens kröken, eller bolagskröken, utan lösningskröken, :roll: . nä skämt åt sidan, men det är väl alltid bra när alla parter är nöjda och glada!!! Ska nog ta en grogg nu för att lätta upp stämningen och få något gjort med toaletten här nu, inte mycket kvar nu. Så snart är det dags för skorstens slangen att glida ner i pipan.. är jätte nyfiken på om den verkligen går ner. Gör den inte det ska jag se till att den gör det :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Visst är det så att pengar styr..
Jag fick tag på keramisktbruk till bra peng och gjorde jobbet själv. Fick tips och råd från sotaren hur jag skulle göra. Jag trodde att det skulle vara svårare änn vad det var. Nu när jag vet hur man ska göra så är valet glidgjutning vs. slang inte svårt att ta. Fördelen med gjuta är att rest värmen som finns i rökgaserna avges mot väggarna i skorstenen och sedan sprids in o bostadsdelen. Blir ett jättestort värmemagasin här hos oss. Med slang ska det isoleras mellan slang/röret och skorstenen, om jag fattat det rätt. Då åker värmemagasinet ut med rökgaserna..
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Vad har ni använt för att få rent i skorstenen....
Bruket sitter ju dåligt på tjära å sot...

Glidgjöt själv tre kanaler i somras,,
en helstenskanal till öppen spis, en halvstenskanal för köksfläkten ,,, och en halvstens för järnspisen som jag flyttat till nya köket...

dessa var det inga problem med att få bort sot ur, då det inte eldats i dessa på ca 50 år..

Meeen om jag i framtiden blir tvungen att gjuta om pannpipan ... är min största fundering på hur jag ska få den tillräckligt ren för nytt bruk...
Ps. den är glidgjuten för ca 20 år sedan Ds.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Då vore det väl enklare med slang, så slipper du göra rent i pipan, Eller blir kanalen för liten då kanske? :roll:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Bra att veta om insats rör och glidgjutning...
Ofta blir arean liten och det medför att rökgasmängden stryps som kan lämna kamin eller panna som i sin tur kan ge dålig föbränning med tjär beläggning och rörets area blir ännu mindre som i slutändan kan starta en soteld....

Förebyggande
Håll koll på om tjära uppstår om så är fallet
och skorstenens area är för liten måste mängden ved som läggs in i brasan minskas så att rätt förbränning kan uppnås.

Rensa pannan o rökgångar ifrån tjära
Kan vanlig masonit eller zink användas vid eldningen
jag har ej provat detta själv men de sotare jag pratat med rekommenderar
denna metod tillsammans med en soting då o då till allt är rent.

Val mellan glidgjutning o insats rör...
är valet rätt enkelt !!
Glidgjutning är bäst om arbetet utförs rätt!!
Om man dessutom gör det själv och inte räknar eget arbete
kan det till och med bli billigare än insats rör...

( hört att någon har använt vanligt putsbruk och fått det godkänt )
Men om någon funderar på vanligt putsbruk så fråga alltid sotaren först!
om han kan tänkas godkänna denna typ av glid gjutning!

Jag rekommenderar glidgjutning före insats rör
för att arean inte stryps lika mycket + att restvärmen värmer muren som håller och avger värmen under en längre tid.

Liten area går att lösa med en rökgasfläkt som monteras ovanpå skorstenen för att för bättra draget.
Tillverkar rökgasutrustning
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Nu har jag äntligen fått arslet ur vagnen och bilat upp hålet i skorstenen nere i källaren och monterat in bottenkronan, ska dra ner slangen på måndag, har fixat barnvakt då, så då ska man väl äntligen få jobba i fred ett par timmar. Det har inte varit lätt att få tid till det här projektet, min fru tycker liksom inte det är lika viktigt som jag, nu när solen skiner och det är sommarvärme på gång, finns ju två blöjbarn att underhålla i stället.
Men å andra sidan så har jag hunnit spara i hop pengar till kaminen som jag vill ha, så nu hänger allt på att slangen går ner i pipan utan större problem :wink:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Glöm inte bild-dokumentera och visa här! :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag har glidgjutit en kanal med vanligt murbruk b, det är godkännt av sotaren
när en skorsten muras upp andvänds det bara murbruk vad jag vet
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Ska försöka få ut några bilder av projektet..
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Då var slangen på plats i pipan och fäst i bottenkronan, och igen murat nere i skorstenen. Ska fylla på med vermekulit och fästa toppfodret nästa helg.. :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar