Priser på färdigklyven ved...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Och en annan sak är att ju flera som konverterar till ved, ju större blir efterfrågan, och därmed stiger priset även på brännved i hela längder. Jag tror det är bra att alla som kan elda med ved från egen skog gör det, eftersom det innebär mindre efterfrågan på pellets, men för vanliga hushåll utan anknytning till skogsbruk eller skogsindustri, är det mycket lite - om ens något - att spara på vedeldning. Det är svårt att sia om framtiden, men pelletsen är nog här för att stanna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Ni får säga vad ni vill men i dagsläget tänker jag inte betala 13000kr MER om året för att gå från ved till pellets.. ;)
Så mycket tid tar det inte att hantera veden.


Skulle jag inte kunna få tag på ved till priser som jag är van vid så är dock pellets nästa alternativ, är ju relativt billigt och enkelt att konvertera om till pellets.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

Skulle jag inte kunna få tag på ved till priser som jag är van vid så är dock pellets nästa alternativ, är ju relativt billigt och enkelt att konvertera om till pellets.[/quote]SANNINGENS ORD :D många har redan gjort det mestadels pga hanteringen skulle jag gissa (ålderdom,tidsbrist,mm) men många kommer med en liten miniräknare komma fram till att prisskillnaden för just dom kanske inte är speciellt stor(kanske samma pris rent av billigare?) att "gå över" till "the dark side" PELLETS.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

det är minst 400kr( m3stjälpt mått) och dyrare på varenda annons vid en snabbtitt på blocket,vi snackar skamlösa 6-900kr :shock: oavsett vart i landet oxå. hittade nån riktlinje pris för ved på google-torr blandved m3 travad 350kr,är ju lite mer humant. hittade oxå ett typ av forum för "vedhuggare" de tyckte rent allmänt 4-600kr m3stjälpt var rätt pris då det var lite slit ändå...en del sålde veden och köpte direktel till sin egen uppvärmning :lol: den dagen ved säljes per kg och fuktinnehåll är den dagen de flesta byter till annan uppvärmning...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Inlägg av Sven69 »

Skogsägare som säljer sin björk som massaved får 330 kr/m³f. Det snackas m³ och priser hit och dit, men man måste vara klar över de olika m³ som finns. En m³f pb (fast på bark) = 1,54 m³t pb ( travat på bark) = 2,33 m³s ( stjälpt mått)
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

m3travad och m3stjälpt är de enda av intresse som vedeldare och barken får vi med oavsett.priset i allra högsta grad inressant.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
krilleman_215
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 14:19

Inlägg av krilleman_215 »

Jag var lat och köpte färdigkluven ved för nästa år, lite bekväm rent av! Men ack så skönt. Ved på stock är alltid det bästa, framförallt när bonden bredvid kör "stock" mest hela tiden... Men vad gör man inte när man nyss köpt barren i bekvämlighetens namn?! Jag tycker fortfarande det är billigt! Och det jag älskar mest är att slippa sitta fast i energijättarnas klor och bara stå och buga för varje prishöjning på pellets som är och som kommer år efter år. Om det nu är så bra och billigt med pellets så kan någon gärna få köpa min Ecotec Bioline 20 med 4000h billigt!!! :D Smaken är ju alltid som baken... Men min är inte delad, min gillar VED! :wink:
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

stepside skrev:...den dagen ved säljes per kg och fuktinnehåll är den dagen de flesta byter till annan uppvärmning...
Betyder det att veden skulle bli dyrare då? Rimligtvis skulle det ju bli "pelletspris" fast minus kostnaden för att göra spån av det och tillverka själva pelletsen.
Borde rimligtvis bli billigare med råvaran (ved) än färdig pelletsprodukt ;)

krilleman_215 skrev:Jag var lat och köpte färdigkluven ved för nästa år
Får man fråga vad priset var?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

det skulle synas mer tydligt vad man får för det man betalar för och kan sen jämföra med andra energikällor i pris,arbete,bekvämlighet och kan sen bli antingen glad eller ledsen över arbetet som läggs ner på ved och den dagliga insaten.ps: med pellets behöver man inte slå på elpatron om man vill unna sig en vecka eller två utomlands i januari,det blir nog klart billigare med pellets den månaden iaf :lol:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

stepside skrev:det skulle synas mer tydligt vad man får för det man betalar för
Jo det är ju jäkligt sant, men priset bör ju ändå vara bra mycket billigare än pellets eftersom tillverkningen inte är gratis ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
krilleman_215
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 14:19

Inlägg av krilleman_215 »

Allt beror ju på vem känner. Kan man köpa vid sidan av eller "byta tjänster" blir det ju en helt annan prisbild. Men fortfarande bra odds med hemkörd ved. Räkna lite själva på det... Alla kan komma fram till olika slutsatser på olika hus, men en sak är säker. Pellets kommer alltid vara pellets och dom få som kan komma över ett par pallar vid sidan om skatteverkets regler direkt från fabrik, tar jag av mig hatten för! Grattis!

Min färdigklyvda ved, står det vad jag betalade för i första inlägget! Men oj vilken respons det blev! 8) Lite off topic artade sig till :lol: ?!

380:-/ stjälpt kubik med frakt inräknad och längden är då 50cm. Lastbilen tippar av där jag pekar. Då är ju frågan... Billigt?! Dyrt? Eller vad?! Jag tycker det är acceptabet och betalar med glädje!

Har själv installerat ett gäng anläggningar med betydligt mindre ackvolym och samma märke på panna, fast mindre, hustypen är den samma, lite halvtaskig isolering ca anno 1960. Och dom är super nöjda, och jag vet att jag kommer bli mer än nöjd. Fast kylan håller mig borta från konvertering just nu... Har installerat olika värmetyper i egen regi sen 2000 både bergvärme och pellets, då kunden velat haft det, men kommer fortsätta förespråka vedens fördelar kontra andra anläggningstyper. Dock är ju då vissa typer bättre än andra i vissa aspekter, sjukpensionär, latmask, överflöd med dollars. Det finns alla typer... Sol och ved är värt var enda krona om man har hälsan med sig! Som skrivet, GÖTT MOS!
krilleman_215
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 14:19

Inlägg av krilleman_215 »

stepside skrev:det skulle synas mer tydligt vad man får för det man betalar för och kan sen jämföra med andra energikällor i pris,arbete,bekvämlighet och kan sen bli antingen glad eller ledsen över arbetet som läggs ner på ved och den dagliga insaten.ps: med pellets behöver man inte slå på elpatron om man vill unna sig en vecka eller två utomlands i januari,det blir nog klart billigare med pellets den månaden iaf :lol:
Du verkar inte ha några bekanta i närheten som kan elda en gång per vecka för underhållsvärme...
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jag är inte helt säker på det. pellets är industri ,ved är din giriga granne som äger lite skog.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

Du verkar inte ha några bekanta i närheten som kan elda en gång per vecka för underhållsvärme...[/quote]jovisst men just jag kan inte tänka mig att göra en sådan sak...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

[quote="krilleman_215"]Allt beror ju på vem känner. Kan man köpa vid sidan av eller "byta tjänster" blir det ju en helt annan prisbild.

exakt min poäng!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Skriv svar