För liten panna? system?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
astor
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 17:06

För liten panna? system?

Inlägg av astor »

Har en ved albin panna på 20-35kW/ml och 3 X 500l acctank (inkl 110l berredar. är den panna för liten?

laddar tankarna med en termstat som styr start rsp. stop av ladd pumpen alltså ingen laddomat.

tycker det går trögt att ladda tankarna svårt att får upp temp + att det inte räcker så länge kan det vara för liten panna? fel i skiktning?
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

jag skulle kolla matarledningarna från pannan till tankarna, har satt 35mm cu istället för 28 mm.
sen är det inte fel att dra en extraledning mellan tankarna om det finns uttag lediga, 35mm cu.

tankarna ska även vara rätt kopplade, tyvärr hittar jag inte någon fin beskrivning på 3 tankars inkoppling på internet.
viktigast är att man pumpar in och suger ut värmen i tankarna diagonalt, här är det många som snålar med rördragning så det blir i princip första 500 lit tanken som sköter all värme.
här är det du som husägare som ska propsa på besvärlig väl fungerande koppling med mycket rör, rörkrökaren drar bara det nödvändigaste.
men det är du som vedeldare som ska leva med lösningen i 15 år, kan spara mycket tid och ved.

om man ändå skulle koppla om ledningar skulle jag i samma veva satsa på en laddomat 21-60, den maniken har funkat fint för mig.

är det fortfarande dålig sprutt kanske man bör överväga ny panna.
bytte ut min 12 år gamla atmos till en maga och i jämförelse är den nya pannan mycket effektivare trots att funktionen är likartad i båda pannorna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Energi kan inte försvinna. Vad är tempen i tankarna när du slutat elda?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar