För stor värmeförlust i acktank ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Bohuslän »

Har precis satt in ett nytt system efter att i flera år eldat med en gammal panna utan ack tankar.
Nu har jag en Vedolux 30 och två tankar a´750 liter (värmebaronen dom också)
Eldade upp dom "på riktigt" i går. Båda tankarnas övre termometrar låg på ca 80 och de undre runt 70 i går kväll runt 21 tiden. Tre kortare duschar av familjemedlemmar gjordes också efter detta i går kväll. I morse vid 7 tiden hade temperaturen i tankarna sjunkit till 50 på övre och runt 40 på de undre.
Jag shuntar inte ut någon värme i element. Men vissa element är varma ändå, något till och med väldigt varmt. Kan det vara så att den värme som ändå kommer ut i elementen beror på trasiga termostater och dessa bör bytas omgående ? Jag tycker ändå att värmeförlusten i acktankar är lite för stor ? Behöver ingen värme i huset ännu. Är det någon ide´/smart att stänga av cirkulationspumpen för att behålla värmen längre ?
Vad säger expertisen ? Jag är något av novis på att elda mot tank och min "guru" är på semster tom nästa vecka så jag slänger ut frågan på detta intressanta och informativa forum.
Mvh
Oscar
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Kelvin »

Blir varmt och gott i huset iaf?
Låter som din shunt läcker ut en hel del värme. Går inte pumpen bör ju detta göra att mindre värme går ut, om du inte har extremt bra självcirkulation.
Står shunten verkligen helt stängd?
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Bohuslän »

Lite för varmt faktiskt.
Eldar upp tankarna i kväll igen och kollar shunten lite extra... Vad tror du om min teori med trasiga termostater på element ?
Mvh
Oscar
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Kelvin »

Dom kan ju givetvis vara trasiga/kärva men är shunten stängd ska det ju inte gå ut någon värme alls, oavsett trasiga termostater.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Ichgary »

Om det inte har varit extremt varmt i pannrummet, så måste ju värmen kommit in i huset pga en läckande shunt.. Värmen måste ju ta vägen någonstans..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Jonas O »

Bohuslän skrev:Jag shuntar inte ut någon värme i element. Men vissa element är varma ändå, något till och med väldigt varmt.
Din shunt måste vara trasig!! Är den stängd så kan det omöjligt bli varmt på något element!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av sirkrille »

kan vara att din shunt är felinställd!? när ja installerade min shunt så fick ja ställa om den. den va inte stängd mot acktanken. men mot utgående rör till elementen. så det blev att värmen gick bakvägen genom returröret. när shunten är stängd så ska det vara öppet så det kan cirkulera mellan elementen och helt stängd mot acktanken.
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Jonas O »

En bild på anläggning/rördragning kanske kan hjälpa ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Bohuslän »

Det är fixat !
Mycket riktigt var det shunten som var fel... Jag hade missförstått lägena men som tur är har man goda och kunniga vänner som tittade förbi och fixade det hela väldigt lätt. Nu är huset svalt och tankarna uppe i 80. Behöver nog inte elda i morgon.... Tack för era hjälpsamma svar och visat intresse !
Mvh
Oscar
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av sirkrille »

kunde tänka mig att det va shunten :) Gött att det funkar!
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av senmathal »

Och samtidigt har du fått reda på att några termostater behöver fixas eller ställas i för dom skull ju ha stängt om det var varmt i huset.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av lennart wiklund »

Berätta hur vedoluxen fungerar!!!
Jag själv funderar på en sådan!
hur många inlägg för att elda upp tankarna till 90c,har du turbulatorer i tuberna??
har du mätt rökgastempen,värmebaronen menar att den skall ligga på 250c för effektiv förbränning i denna panna(detta vill jag mena är åt helvete för högt)som att elda för kråkorna!undrar om dom menar utan turbulatorer??
berätta!!!

mvh//lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Choppermicke
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 12:44
Ort: Småland

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Choppermicke »

Går det att ha turbulatorer i en Vedolux ? Är det inte svårt att få i och ur dom? Tänkte på konstruktionen med böjda tuber.
Diom El och Ved 25
Acktank 500l som jag inte använder.
Mafa Mini
Pelleco 2000
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av Bohuslän »

Jag har inte haft pannan och tankarna (2x750 L) mer än i ca två veckor och är mycket nöjd so far... Nästan löjligt hur lite jobb det är jämfört med mitt förra system som var en gammal usel Egor v25 utan tankar.
Har turbulatorer men har inte sotat ännu så jag vet inte riktigt hur det är att ta i och ur dom.
Har eldat var fjärde dag för varmvattnet (knappt shuntat ut värme i huset då det inte behövts ännu). Har tagit runt två tre timmar att elda upp tankarna i ca 85. Har väl gått ca 2 Ikea kassar ("dom där blå") med ved per uppeldningstillfälle. Som en ny värld för mig nu då jag tidigare fick springa i pannrummet stup i kvarten och lägga i. Rökgaserna har varit uppe i 220 som mest men ligger runt 200 när det brinner som mest...
Min polare (som är total "vedpanne-freak") säger att pannan är helt o.k men hävdar att det ändå är en budget historia jämfört med hans nyinköpta som är något "Tyskt monster" han snart skall till att installera. Skall bli kul att se när han kommer igång.
Det mest intressanta rent personligen för mig är att se hur mycket ved det kommer att gå i vinter. De två vintrarna som gått har det fan i mig gått runt 40 kubik (man kan ju iofs trösta sig med att man inte har el-baserat. Då hade jag fått sälja huset).
Hoppas på en minskning av vedåtgången denna vinter. Vad tror expertisen ? (detta beror ju iofs en del på hur kallt det blir). Har ett hus byggt 1945. Inget vidare isolerat och en boyta på 145m2...
Mvh
Oscar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: För stor värmeförlust i acktank ?

Inlägg av lennart wiklund »

Detta låter ju ganska ok.För min del blir det nog vedoluxen med inbyggd vvberedare,detta då jag har två rena 500l tankar.Kommer isåfall att komplettera med ännu en 500l tank för att få 1500l accat.
200-220crökgas låter ju helt ok.Min gamla diom med turbulatorer imonterade kutar upp till 300-350c när jag laddar :oops: Trodde jag låg på runt 200 nysotat,men termometern visade helt fel :twisted:
så det är en riktig skitpanna.Nu är ju inte värmebaronen någon toppenpanna ur effektiv synpunkt sett,men den lär hålla bra,samt är enkel.Men tyvärr lite för dyr...men jag har liksom fastnat för denna endå.Jag skulle nog tro att du lär komma ner en 5-6 kubik i vedförbrukning,kanske lite mera.hur varmt har du inne då??
Skriv och berätta när du sotat pannan,samt om den är så lättsotat som många säger.Skulle tro att du måste köra sotviska på borrmaskin&pianostång för att få tuberna metallrena vid sotning,man tjänar nog rätt bra på detta.Så gör jag.har du alla turbulatorer i?
Månntro om det är en Weismann din granne skall montera.....grannens var slut efter 5år!!!!läckte som ett såll.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar