[AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
macke1
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 28 sep, 2011 15:13

[AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av macke1 »

Hej!

Har en Vedex 3000 som suttit i huset i ca 6 år, jag tog över huset för drygt ett år sen och har eldat sen dess, om dock rätt sällan.

Pannan har fungerat sämre och sämre, även fast att jag har sotat ur emellanåt, så gott jag kunnat.

Efter senaste eldningen hände någonting konstigt, när min tjej var nere och skulle slänga i mer ved hade pannan slocknat helt, när hon öppnade understa luckan så hade det runnit ut en del svart vatten.
Var nere nu och kollade läget, och ser att det är KNÖKFULLT med tjära eller liknande, enormt seg svart gegga är det.
Sitter överallt, men framförallt i fläkthålet och i fläkten.

Hur i helvete ska jag få väck allt? Stått med skruvmejslar/skrapor o.s.v. men det har varit förgäves.

Har köpt en sån där katalyserande kloss, "skorstensrensaren", men svårt att använda den innan man får drag i pannhelvetet!

Som ni förstår (iom att det ens har kunnat hända) så är jag helt dum i huvudet när det gäller den här skiten, så skriv gärna era svar så pedagogiskt som möjligt, och gärna snabbt annars är risken att jag går lös på det satans vidundret med slägga/vinkelslip.

Bilder:
Fläkthål:
http://img832.imageshack.us/img832/3826/img0306rc.jpg
http://img189.imageshack.us/img189/7538/img0307oj.jpg
"Förbränningskammare?!"
http://img805.imageshack.us/img805/4577/img0312xs.jpg
Fläkt:
http://img8.imageshack.us/img8/5408/img0308xa.jpg
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av Pysslaren »

Nu kan jag inte just din panna, men jag förmodar att du kör mot acktank och bra laddutrustning till detta. Pannan ska gå på full effekt för att gå optimalt (inte pyrelda) bra lufttillförsel till pannrum & eldstaden är a & o, alltså inte strypa luften till pannan. Jag har en liknande konstruktion på min panna som din, får absolut ingen tjära någonstans mer än lite i vedmagasinet vilket är helt ok. Vad använder du för ved (torr?) hoppas det löser sej.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
macke1
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 28 sep, 2011 15:13

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av macke1 »

Hej!

Ja, jag eldar mot 2 st 500l tankar.

Har eldat blandved som har vart ganska blöt, legat på hög i 1,5 år. Dock har jag kanske inte eldat mer än kanske 10 kubik under ett helt år!

Ingen som vet hur jag blir av med skiten? Tänkte även passa på att fråga hur jag ska lyckas få ur "konvektorstålen"? (om dom nu heter så, de vågiga långa plåtbitarna som sitter bak i pannan där röken går ut) Dessa har suttit rejält fast enda sedan jag tog över huset, vilket har medfört att jag inte riktigt kunnat sota där.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av Eldvin »

jaha säg go da då! Köp hem ett par säckar me loggs,Va du än gör så akta fläkten å dess vingar! Gasol brännare modell mindre borde funka.Klart så långt, så elda ur resten,när tjäran torkat i konvektionsdelen så dra ur plåtarna å elda ett tag till.Ta det lite försiktigt med loggsen! O veden som e sur får du elda nästa år.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av bergatorparen »

Jag räknar med att detta är pannan i fråga:
Bild

... och så här ser den ut i genomskärning:
Bild

Jag sällar mig till Eldvins rekommendation, och vill tillägga: Läs manualen, och passa på att lågan är blågul. Detta justerar du med rattarna i pannans front. Elda aldrig med sur ved. Saknar du manualen, så kontakta NIBE som sedan några år är TMV Pannans nya ägare, så skickar de en ny till dig.

http://www.nibe.se/kontakt/
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
macke1
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 28 sep, 2011 15:13

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av macke1 »

Hej!

Tack för alla svar, ska testa det ni sagt!

Tänkte passa på att fråga; den lilla isoleringsbit som satt i luckan på skorstenen där rökgastermometern sitter har brunnit upp vid ett tidigare tillfälle, vad ska man använda för isolering där?


Mvh macke
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av lennart wiklund »

ser ut som pannjäveln din brunnit med åt helvete för dåligt drag.Skulle tro att du haft en hel del sot,aska som kanske lagt sig i dom vågformade plåtarna(turbulatorerna) som du beskriver.Pannan har knappt brunnit va??draget blir dåligt,pannan beckar igen.Var med om samma sak för ett par år sedan,vår son var "eldvakt" 14 dagar medans vi var i grekland....gisses hur pannan såg ut när vi kom hem :evil: fick knappt ur dessa turbulatorer,totalt igentjärad.Som ovanstående skrev.Pannan skall eldas ur och bli riktigt het,sedan kan du börja städa!!Lycka till
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av Eldvin »

Packningen till dessa sotluckor e kass från fabrik. Det finns ett packnings matrial av grafit som används inom industrin ,Finns även glasfiber matta som man tätar mellan panna och tex pelletsbrännare. Tänk även på att ta ur rökgastermometern då du tittat färdigt .Många låter dom sitta i jämt å då tar dom stryk. Stoppa bara i då du ska kolla,Å då pannan e ny sotad så läs av tempen tex 187 gr plussa på 50 gr =237 gr .Då sotar du. Och snart så har man glömt vad den stod på .men gör ett grönt streck vid 187 och ett rött vid 237 så blir det lättare. :mrgreen:
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av LO »

Vanligt kallt vatten löser tjära (även blank-tjära). Har du delar som du kan ta loss och lägga i vatten, är det det enklaste. Man kan också duscha på vatten, MEN det blir en flytande sörja, så man är ju väldigt begränsad, vad gäller var man kan använda vatten. Dessutom måste det som blötas ned vara kallt. Det gäller sen att ha många trasor att torka rent med :D Det enklaste är ju, som tidigare nämnts, att bränna bort tjäran.
Själv har jag en anläggning som tyvärr genererar en mängd tjära på sommarhalvåret, eftersom jag har underhållsglöd i min pelletsbrännare. När jag kontrollerade insatsröret i skorstenen i slutet av sommaren såg jag att det fanns ganska mycket tjära där. Jag fick en dag klart för mig hur effektivt vatten löser tjära, då jag kom hem och upptäckte att det rann/hade runnit en mängd tjära ut ur sotningsluckan i källaren. Pannan var tillfälligt avslagen denna dag, vilket gjorde att skorstenen var kall, Sen fick vi en stor mängd regn och för en gångs skull regnade rakt uppifrån och rakt ned och inte som vanligt här i Skåne, att det regnar vågrätt. Detta löste tjäran som rann ut på källargolvet. Visst blev det lite jobb, men mitt insatsrör blev i vart fall rent :D
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av senmathal »

Jag har eldat med en sådan panna i flera år och den fungerade mycket bra. I konvektordelen där turbulatorerna sitter blev de aldrig någon kära utan bara torrt grått sot som som aldrig satt fast. Efter att ha dragit med viskan var det plåtrent. Samma sak gällde i utrymmet under turbulatorerna. Risken är väl att tjäran börjar brinna om du eldar med torr ved och pannan rätt inställd, den ska ju brinna men en låga på runt 1000 grader.

Men om tjäran inte börjar brinna kommer du aldrig att kunna bränna bort tjäran vid turbulatorerna genom att elda för där sjunker tempen snabbt. Rökgasen ska ju vara bara drygt 200 grader. Det måste ha eldats både med väldigt sur ved och pannan helt fel inställd för att lyckats åstadkomma detta. Och förmodligen har det småeldats ut att fylla vedförrådet helt för gör man det fungera ganska fuktig ved utan större problem. Detta måste ha gjorts redan innan du började elda. Men det är klart har du eldat 10 m3 utan att kunna sota i konvektordelen så har det väl samlats en del där. Där ska ju sotas en gång i veckan om man eldar konstant med ved.

Om du testar att ställa in pannan som den ska och elda den med riktigt torr ved och sedan testar att dra ut turbulatorerna så snabbt som möjligt när pannan slocknat. När skorstenen är varm är draget i regel så stort att det inte ryker in även om du tar bort luckan medan det är lite glöd kvar. Risken är väl att du drar sönder dom men det kanske är enda möjligheten, det är ju bara tunnplåt i dom. Kanske det kan vara en idé att elda lite utan turbulatorer om du får bort dem för att få lite hetare i konvektordelen och på så sätt bränna bort lite kära.

Om du får till det så har du en fin liten panna att elda med som åtminstone fungerade jättebra för mig. Lycka till.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av Eldvin »

Hur har det gått??? fått ordning på pannan???
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av André »

Fungerar fläkten??
Tror du kan börja kolla den, Funkar den som det ska så kanske laddomaten inte går utan vattnet bara självcirkulerar till tankarna vilket då leder till för hög temp i pannan så fläkten stannar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av Olle45 »

Hej
Tips 1
Alla ni med redan har mycket tjära i panna och skorstenen !
Först en varning elda försiktigt allt ring sotaren och fråga om råd!!
VAR FÖRSIKTIGA!! TJÄRAN INNEHÅLLER VÄLDIGT MYCKET ENERGI !!!


-------------
Varför uppstår tjära
Svar
Tjära kan uppstå av tre anledningar
1 För liten mängd förbrännings syre i förhållande till mängd ved som brinner/förgasas
2 Låg förbrännings temperatur = pyr eldning, rätt temperatur ska vara mellan 850 - 1000 °C
3 Sur ved som ej kommer upp i rätt temperatur som ska vara mellan 850 - 1000 °C

-------------
Tips 2
För att torka tjäran som redan uppstått
Kan masonit användas för att torka ut tjära som sedan kan skrapas o borsta bort, en gammal beprövad metod.
Zink ger ungefär samma effekt.
Dessa metoder är gammla beprövade
-------------------------------------
Min rekommendation ring sotaren och be om hjälp!!
Senast redigerad av Olle45 den sön 06 nov, 2011 13:58, redigerad totalt 2 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: [AKUT] Hjälp, enorma mängder tjära, vad göra?! (bilder)

Inlägg av brattne »

När pannan är igenbeckad på detta sätt är risken stor att skorstenen även är det så var försiktig med att tända på tjäran nerifrån utan att sotaren kollat pipan.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar