Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Här diskuteras allt kring vedeldning
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av senmathal »

Hej!

Vi har i sommar lag ett nytt plåttak på huset och idag hämtade jag en plåthuv till skorstenen. Egentligen beställdes nog huven av estetiska själ då skorstenen inte är så snygg. Den är dok i ganska bra skick och nu med ett insatsrör i pannans rökkanal. Var det ett dumt beslut att beställa en plåthuv? Har hört lite både och om huruvida det är bra eller dåligt. Huven är gjord sa att den ska träs över kransen på skorsten och på det sättet blir det ganska luftigt mellan teglet och plåten. Plåtfirman tipsade om att sätta isolering mellan skorsten och plåt, drygt 5 cm får plats. Men är det risk för fukt i isoleringen om man gör så? Fördelen är väl att skorstenen håller sig varmare och förhoppningsvis torrare med lite isolering. Någon som har erfarenheter att dela med sig av. En granne hade hört av sotaren att skorstenar med plåthuv ofta var i sämre skick men å andra sidan kanske det var därför dom hade plåthuv.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

De där skyddshuvarna är rätt så vanliga, och jag tror, som du är inne på, att många stoppar dit dem för att kunna skjuta på renovering av skorstenen ett tag till. Isolering är en bra idé eftersom det ju håller skorstenen varm, och hindrar fuktansamling som annars skulle kunna bli ett problem. Med vedpanna så räknar jag med att du eldar en gång per dygn under vintern, och då blir det många timmar mellan varje gång skorstenen tillförs en ny portion värme. Plåthuven vill dessutom skydda fogarna i sidan på skorstenen mot den syra som bildas när sotet blandas med regnvatten och rinner ner längsmed sidan på skorstenen.

Summa summarum tycker jag att det var ett bra beslut att skaffa en sådan huv eftersom du sannolikt med det har förlängt din skorstens livslängd avsevärd.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av senmathal »

Tack Bergatorparn! Alltid bra att få svar man vill höra :) Tror du att man behöver försöka få till en luftspalt mellan plåten och isoleringen så att inte isoleringen blir fuktig av kondens? Funderar också på vilken typ av isolering jag ska använda. Var inne på västkustskiva ett tag då den borde vara lätt att få dikt mot skorstenen och på så sätt skapa en liten luftspalt till plåten. Den borde väl gå bra att skruva fast i skorstenen.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

Jag vet inte vad som är bäst till sådana isoleringar. Jag tror plåtslagern kanske kan ge ett bättre svar på det än jag kan. Min kunskap om isolering är begränsad eftersom utvecklingen på området gått så fort de senaste par decennierna :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av danei »

För min del vill jag hellre ha svar som stämmer än de jag vill höra.
Har du ingen luftspalt utanför isoleringen finns det nog risk att det förvärrar läget. Men å andra sidan ska inte rökgaserna inte tillföra någon fukt om du har insatsslang.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av senmathal »

danei skrev:För min del vill jag hellre ha svar som stämmer än de jag vill höra.


Du kanske missade smilien efter uttalandet, brukar betyda att man skojar eller är lite självironisk? Sedan förstår jag inte riktigt vad som inte stämmer för om luftspaltens vara eller inte vara sa inte Bergatorparen något om. Riktigt vad rökgaserna har för betydelse i det har sammanhanget förstår jag inte. Problemet här gäller väl kondensen på insidan av plåten. Har svårt att tro att fukt från rökgaserna skulle tränga igenom både skorstenen och isolering och vädras bort i en luftspalt utanför isoleringen. I så fall skulle väl luftspalten vara mellan skorsten och isolering. Men fukten från rökgaserna vädras väl bort i rökkanalen genom att hålla rökgaser och skorsten så varm som möjligt vilket isoleringen bidrar till.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

JAG uppfattade kondensproblemet som ett problem som uppstår när man går från en väderlek till en annan - vilket mycket ofta sker under en normal skandinavisk vinter och att kondensen i sådana fall skulle avsätta sig på insidan huven och fördärva isoleringen. Som sagt: Det har kommit mycket nytt på isoleringsfronten de senaste par decennierna, så jag törs inte ge någon rekommendation om vad som passar best.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av senmathal »

Jo precis så tänker jag också och jag tror det är ett reellt problem. Men med en luftspalt så borde rimligen kondensen rinna ner efter plåten och inte in i isoleringen. Det fungerar ju på husfasader så det borde väl fungera även i det här fallet. Jag har precis varit och köpt fasadisolering typ västkustskiva, 50 mm som jag tänker sätta fast i skorstenen med långa spikplugg. Då blir det c:a 2 cm luftspalt mellan plåt och isolering.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av danei »

Jag så inte att det var något fel.
Men ni här en konstig uppfattning om kondens och fuktvandring.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av senmathal »

Det är möjligt men då vore det intressant att få höra vad som är konstigt.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Olle45 »

Jag håller helt med om att skorstenar behöver ett regn skydd!
våra förfäder kan inte haft så fel!

Liten blick tillbaka i tiden runt (år 1949) så minns jag hur gamla hus med skorstenar
hade ett tak utfört med en flat stenhäll som vilade på stenar i hörnen just för att regnvatten
inte skulle komma ner i skorstenen.( inte för att förhindra kondens)

Men så kom oljan som bränsle och problem med kondens eftersom rökgasmängden minskade lika så rökgastemperaturen
oftast hade skorstenar en area runt 338 cm²
Kondens problem löstes med en dragex som öppnar och vädrar ut fukten som uppstår när rökgaser kondenserar i skorstenen.

1960 talets början började värmeinstallatörer förstå att en area 338 cm² var föstor till villa anläggningar.
nu muras halv * halv stens mur area 169 cm² + att hålla koll på att rökgastemperaturen inte ligger under +60°C
mätt 50 cm ner i skorstenen från skorstens toppen räknat.
----------

Nu till min fråga till en sotar mästare varför slutade installatörer förse skorstenar med ett tak ???
Svaret jag fick var att det gick bra tills spisfläkten som suger ut matoset blev installerad
här blev det ett problem med tryckt luftflöde kunde störa självdraget i från pannan.
Nu åkte nästan alla tak över skorstenar bort kvar blev skorstenar med en vindflöjel.

----------

När det gäller tätning vid regnhuvar så finns många bra material att välja emellan
vanligast är säkert slicon, plåt kitt mm

det går även att blanada in tätmedel (typ sika) i bruket som skyddar mot fukten att sugas in i bruket o tegel...
Tillverkar rökgasutrustning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av Eldvin »

Nu då man isolerat vinden,ska man lägga plåt på tegeltaket så det inte förstörs när det inte blir uppvärmt av vinden?? Finns väll risk att tegelpannorna fryser sönder,,
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

Lustigkurre där. Är det riktiga tegelpannor - alltså INTE betongpannor - så drar de inte åt sig fukt och fryser därmed inte. Murbruk och betong kan dra åt sig viss fukt, men brunnet tegel är som glas och tar inte upp fukt alls :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av danei »

Fel. Ett tegeltak tar upp mycket mer vatten än ett betongtak.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Plåthuv på skorsten, bra eller inte bra?

Inlägg av bergatorparen »

Då är det i varje fall inte tegel annat än i namnet. Mellan eller hårdbränt tegel är det som skall användas i takpannor. Det har funnits tegelmakare som fuskat med kvaliteten och som gett upphov till myten om att det går att dränka tegel och därmed ge upphov till frostsprängning, men riktigt tegel, skall inte absorbera vatten. Lättbränt tegel kan absorbare en smärre mängd vatten, men denna tegelsort skall under inga omständigheter användas utomhus. Lättbränt tegel är avsedd för inomhusutsmyckningar - och vad jag vet, finns inte takpannor i lättbränt tegel med mindre tegelmakaren sovit sig genom utbildningen eller är tokig eller båda delarna - och i flumskolans Sverige skall det givetvis inte helt och håller uteslutas :lol:

Läs på och bli klok: http://www.byggnadsvard.se/byggnadskult ... -klassiker
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tegeltillverkning
http://en.wikipedia.org/wiki/Brick
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar