Arimax 35 igen.....

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Arimax 35 igen.....

Inlägg av pyrro »

hej alla glada vedeldar vänner.

Jag måste få fråga någon bättre vetande, hur kommer det sig att jag ständigt har haft problem med att det ryker in i min panna, Men så i lördags så satt jag för sekundärluften med lite isolering! och vips så var problemet borta och det brinner längre,lugnare och hetare.

har jag gjort fel o 3 år och ingen har sagt något? kan även tillägga att jag har alltid haft sekundären helt öppen ( helt utan kåpor eller dyl) då sotaren sa att det var bättre med full fräs ist för ett litet fishål.


vad är rätt ?
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Arimax 35 igen.....

Inlägg av Eldvin »

Lagom brukar va bäst.Skulle tro att det är nått med draget.Primär luckan behöver som i regel bara va öppen några mm om draget är rätt.Om tätningar runt luckorna läcker så kommer det in luft där den inte ska va.Om du har klen ved så stiger värmen i vedmagasinet och skapar en större gas volym än pannan klarar av. Det är ju ingen vits med att bombardera pannan med Sekundärluft om draget är dåligt.Kolla så direktspjället fungerar tillfredsställande.Finns tilluft till pannrummet ?? Skorsten?? Låg med insatsrör??
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Arimax 35 igen.....

Inlägg av Zwentomen »

Hej!

Har själv inte haft dylika problem. Primären är öppen några/någon mm och båda sekundärluckorna är också de öppna ca 4-6 mm. Brinner jämnt och fint med rökgaser på 265 (nysotad) till 290 (bör sotas)
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar