Tappvattenautomat TVA

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Jussi_76
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 03 feb, 2012 23:20

Tappvattenautomat TVA

Inlägg av Jussi_76 »

Hej.

Jag skrev följande på ett annat forum, vet inte om det är "samma folk" här som på andra vedeldarforum men jag testar i alla fall :D

Kommer inom snart skaffa en ny vedanläggning. I början var jag inställd på att ha förådsberedare i acktanken, en tanke som jag helt har övergett. Funderade ett tag mellan slingor och TVA men har nu bestämt mig för att det nog blir TVA. Jag har kollat runt på en rad olika modeller:
- Nibe Tappman
- Värmebaronen Akva varm
- CTC Aquaheat 25
- Baxi vxb 33

Nibe och VB har jag övergett då de verkar sakna termostatventil vilket så vitt jag förstår kan orsaka problem med skiktingen i tanken eftersom det kan uppstå en självcirkulation (rätt, fel???).
Är nu inne på Baxis som många verkar vara nöjd med. Sneglar dock lite på CTC Aquaheat 25. Är det någon som har erfarenhet av den? Är den ett alternativ till Baxi? Den är ju c:a 2000:- billigare... (se t.ex: http://www.maniarmatur.se/sv/product...rty__value_429)
Vad gör Baxin värd sina extra pengar?

En annan fundering är att ett argument som återkommande framförs i valet av varmvattenberedning är att TVA är mycket dyrare än slingor. Är det verkligen SÅ mycket dyrare. Jag menar, två 15 m slingor kostar på rinkabyrör i runda slängar 7000:-
Baxis TVA c:a 9000:- och CTC c:a 7000:-, har jag missat något? är det något som tillkommer (förutom lite extra rördragning) som gör att det blir ännu mycket dyrare?

Påverkar TVA hur man skall koppla tankarna (paralellt eller seriellt)?

Jag är extremt tacksam för all feedback som kan ges! Många av er vet hur nära psykosen man ibland är i denna djungel av valmöjligheter och alternativ
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tappvattenautomat TVA

Inlägg av danei »

En termostat påverkar inte självcirkulationen. Men den gör att man inte vispar runt mer vatten än nödvändigt och får lägre temperatur på returen. Så nog hjälper det på skiktningen. Se till att ha flödessenor för att styra pumpen. Jämför hur stor yta det är i värmeväxlaren, det kan vara skillnad där.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Tappvattenautomat TVA

Inlägg av KB-U »

Jussi_76 skrev: .........
Påverkar TVA hur man skall koppla tankarna (paralellt eller seriellt)?
.........
Med en TVA så har man möjligheten att seriekoppla tankarna, om det finns anledning att göra det, då TVAns pump skapar flöde genom hela kedjan av tankar även om inte C-pumpen för värmesystemet går.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Jussi_76
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 03 feb, 2012 23:20

Re: Tappvattenautomat TVA

Inlägg av Jussi_76 »

Okej. Kanske en dum fråga (ha överseende med en novis;-P)...Eftersom TVA:ns pump skapar cirkulation i hela tanksystemet, innebär det att slingor egentligen är ett bättre alternativ när man har flera tankar medan TVA gör sig bättre om man endast har en tank?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tappvattenautomat TVA

Inlägg av danei »

Tvärt om skulle jag säga. Har man en termostat så cirkulerar den inte mer vatten än det behövs.
Skriv svar