Problem med shunt ctc v25

Här diskuteras allt kring vedeldning
c.halldahl
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:48

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av c.halldahl »

lennart wiklund skrev:och du är säker på att urladdningspumpen verkligen snurrar?
Jag har ett lika system som dej,fast en diompanna.Fungerar ypperligt.Lägg upp bilder på rörkrökningen får vi se..helt klart är ju nåt fel!
Urladdningspumpen snurrar. Den håller pannan på mellan 50-60 grader under hela dagarna.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av lennart wiklund »

Om du då öppnar chunten fullt,då går värme ut på radiatorerna??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av senmathal »

Du säger att du har luftat många gånger. På en anläggning med ackumulatortankar är det helt avgörande att du har minst en automatisk avluftare på högsta punkten mellan panna och acktankar. Jag har haft min anläggning igång flera år och det pyser fortfarande till i avluftaren nu och då. Det kan mycket väl vara så att en luftficka någonstans stör cirkulationen. Det finns nog ingenting som orsakar störningar så ofta som just luft och jag gissar att det är det första rörkrökaren kommer att kolla.

Nu kanske jag tolkade dig fel då du säger att du luftat flera gånger men har inte rörmokaren satt in en automatisk avluftare har han gjort en rejäl miss.

Men samtidigt låter det konstigt att då det borde gå ut precis lika varmt vatten till radiatorerna som den temp pannan håller. Är det luft som är problemet borde det ju vara det oavsett hur varm pannan är. Har du koll på att cirkulationspumpen till radiatorkretsen fungera som den skall. Du kanske får hjälp av laddpumpen att även pumpa ut till radiatorerna när du eldar i pannan. Om pumpen t. ex har stått under hela sommaren kan den fastna och behöva en liten lätt knack för att komma igång.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Kalle..
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 13:55

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av Kalle.. »

Hej, ny på forumet :)

Jag har en Ctc V25 FG med en acktank utan laddomat ( självcirkulation med en avstängningkran mellan panna och tank..)

Tempmätaren på pannan kan visa 50-60 grader men ändå får jag inte ut mer än 30 grader på rören om jag vrider upp shunten på morgon då jag vaknar. "Problemet" är ju att tempmätaren som finns i pannan visar vattentempen i pannans varmvattenberedare, vilket då är varmare än det vattnet som cirkulerar ut i elementen, därför man inte frå varmare element utan att göra upp en liten brasa :)

/Kalle
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av xdigger »

Jag har likadan panna som du och jag kör med laddomat 21-60 koppel och en vanlig esbe shunt efter laddomaten, fungerar förträffligt och man får mycket behagligare eldning med jämn panntemp under laddning.

Jag rekommenderar dig att skaffa en 21-60 en lös shunt och kopplar in mellan tank och panna så får du en trevligare vedupplevelse.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
tottes
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 03 dec, 2013 07:59

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av tottes »

det låter nästan som om du bara har självcirkulation när du eldar och trycket stiger , när du slutar eldar ska ju cirkulationspumpen till radiatorerna göra resten av jobbet.
funkar cirkulationspumpen som den ska?

en tanke bara från en som själv har problem..
Skriv svar